Uspjeh hrvatske nogometne reprezentacije u potpunosti je zasjenio sve druge društvene, kulturne i političke teme u Hrvatskoj. S nogometom se ustaje i ide spavati, a problemi s blokiranima, drugim mirovinskim stupom ili eventualna nestašica lijekova trenutno nikoga ne brinu. Političari situaciju vješto koriste da se ogrebu o komadić tuđeg uspjeha te rado govore i komentiraju nogometaše i kite se nacionalnim obilježjima. Ozren Biti, sociolog s Instituta za folkloristiku i etnologiju koji se bavi odnosom politike i sporta, komentira za tportal odnos političara prema nogometnom uspjehu te može li on utjecati na promjenu društvene klime općenito
'Specifična manifestacija povezanosti visoke politike i sporta u vidu pojavljivanja i pokazivanja političara na važnim međunarodnim sportskim susretima poznata je, dakako, u Hrvatskoj i svijetu još iz doba kad nije bilo interneta i društvenih mreža, no najnovija putovanja najviših političkih dužnosnika u Hrvatskoj na utakmice reprezentacije na Svjetskom prvenstvu u Rusiji te njihovo ponašanje i styling – na komercijalnoj liniji zrakoplova, u loži i u svlačionici – vrijedi promotriti u kontekstu pospješivanja javne komunikacije političara putem novih medija', kaže Ozren Biti.
U tom smislu, navodi, može se pretpostaviti da su modne kombinacije predsjednice Republike Hrvatske Kolinde Grabar Kitarović vezane uz njezinu želju da se nešto objavi i obznani najširoj domaćoj i stranoj javnosti te postane predmetom svekolikog interesa i komentara, ali isto tako može se dozvoliti da je njezino ponašanje u svečanoj loži spontana reakcija na događaje na travnjaku, uvjetovano među ostalim predsjedničinim temperamentom.
'Sve je to, uostalom, u skladu s njezinim habitusom i ne odudara, primjerice, od onoga što je ove godine već viđeno kad je Hrvatska bila domaćinom Europskog prvenstva u rukometu', mišljenja je sociolog.
Biti navodi da u, svakom slučaju, i nesputano predsjedničino veselje prilikom proslave gola hrvatske nacionalne vrste i njezin odlazak u svlačionicu nogometašima nakon utakmice te sudjelovanje u njihovoj proslavi, a potonje su učinili i predsjednik Vlade Andrej Plenković i predsjednik Sabora Gordan Jandroković, odudara od ustaljenih normi ponašanja državnika u takvim prigodama, no podijeljenost reakcija domaće javnosti po tom pitanju svjedoči da su očekivanja i kriteriji ljudi, ali i medijskih aktera u Hrvatskoj, ne samo neujednačeni, nego vrlo raznoliki te da je sve skupa mnogima ponajprije dobra prigoda za iskazivanje frustracija i zapodijevanje sukoba na ideološkom planu. 'Internetski portali su, očito je, idealna platforma za tako nešto', napomenuo je.
Pitamo ga može li ovaj veliki sportski uspjeh utjecati na promjenu društvene klime i raspoloženja javnosti da Hrvatska može i mora bolje te može li sport utjecati na opći porast optimizma ili ćemo, jednom kada se probudimo iz ove sportske bajke, ponovno se sudariti sa surovom realnošću života u Hrvatskoj, iz koje se ljudi masovno iseljavaju?
Ozren Biti kaže da je nogomet igra koja pruža nadu jer u njoj slabiji može nadvladati jačega, jer na trenutke poništava razlike između bogatih i siromašnih, jer jednostavnošću svojih pravila govori univerzalnim, u svakom kutku svijeta lako razumljivim jezikom, jer satkan od šansi i prilika podsjeća na ljudski život.
'Veliki sportski uspjesi, k tome, pomažu u zamišljanju nacije i generiranju zajedništva tim putem te se valja nadati da će se i u hrvatskom društvu oploditi taj integrativni kapital nogometa i popraviti društvena klima', mišljenja je sociolog.
No, nastavlja, iako su uspjesi reprezentacije iskoristivi na gospodarskom i turističkom planu, većini ljudi u Hrvatskoj oni ipak ne mogu utjecati na poboljšanje objektivnih životnih okolnosti.
'Nezaposlenost, potplaćenost, visoki porezi te opterećujući krediti mnogima će i dalje biti realnost s kojom će na svakodnevnoj bazi biti suočeni', ocjenjuje Biti.
Međutim, bez obzira na to, objašnjava, ne treba ni podcijeniti silne emocije, ponos, u krajnjoj liniji i natruhe optimizma koje izuzetni sportski uspjesi, osobito kad su medijski posredovani kao bajke, kod ljudi mogu pobuditi.
'Kako bilo, sav taj zanos oko nogometa i inducirana nacionalna euforija više bi u konačnici, kao materijal, odnosno podloga za njihovu populističku retoriku, mogli koristiti hrvatskim političarima u podizanju vlastitog, generalno srozanog rejtinga nego što će pomoći 'običnom' čovjeku', zaključio je Biti.