grubo slijetanje

Lovac koji je u Izraelu isprobao naš pilot ima burnu prošlost: Pogledajte kako je izgledao nakon 'totalke' 2005.

10.04.2018 u 13:11

Bionic
Reading

Nakon što je u ponedjeljak pukovnik Željko Ninić, zapovjednik 91. Zrakoplovne baze HRZ-a, 44-minutnim letom postao prvi hrvatski pilot koji je u Izraelu isprobao avione F-16 Barak što ih Hrvatska kupuje od izraelske vojske, portal obris.org objavio je kako je naš pilot letio upravo u lovcu koji je prije 13 godina doživio ozbiljan udes, zbog čega je ta letjelica bila izvan funkcije sedam godina

Prema pisanju portala obris.org, Ninić je u ponedjeljak u sklopu pokaznog leta poletio upravo dvosjedom F-16D Blok 30E oznake 041, koji je prilikom slijetanja nakon trenažnog leta 3. svibnja 2005. godine doživio ozbiljan udes zbog kvara desnog stražnjeg kotača.

Potankosti nezgode dvosjeda s brojem 041, u kojem je kao prvi pilot HRZ-a imao čast letjeti Ninić, detaljno su opisane na internetskim stranicama izraelskog ratnog zrakoplovstva, a znatno više detalja o nesreći može se pronaći na specijaliziranoj internetskoj stranici zaljubljenika u F-16.

Na tim referentnim stranicama stoji kako je F-16 s brojem 041 poletio 3. svibnja 2005. prijepodne na rutinski trenažni let tijekom kojeg je dvočlana posada zabilježila čitav niz kvarova na stajnom trapu. Posada je neuspješno pokušala riješiti problem te su se pilot i navigator katapultirali iz kabine aviona nakon što je on već dodirnuo pistu zračne baze Ramat David na sjeveru Izraela, iz koje je u ponedjeljak na pokazni let poletio i Ninić.

>>> [VIDEO] Prvi hrvatski pilot isprobao izraelske avione, evo kako je to izgledalo

Prema pisanju specijalizirane internetske stranice, pilot zrakoplova s brojem 041 uočio je kvar na stajnom trapu nekoliko sekundi nakon slijetanja pri brzini od 140 čvorova (260 km/h). Stajni trap se u dodiru s pistom polomio, nakon čega se počeo prevrtati, a avion je lijevim krilom udario o površinu piste, pa su pilot i navigator bili primorani aktivirati katapult, poslije čega se letjelica prevrnula na leđa. Obojica letača uspješno su se padobranima prizemljila na tlo te je započela opsežna istraga o kvaru.

Izraelsko je ratno zrakoplovstvo nakon istrage, koja je pokazala da nije riječ o ljudskom faktoru, polomljeni avion prebacilo na popravak koji je potrajao sedam godina. U kakvom je stanju bio F-16 nakon grubog slijetanja, ponajviše govore prisjećanja izraelskih mehaničara koji su u prvi mah smatrali da je popravak aviona nemoguć.

Kako stoji na službenim stranicama izraelskog ratnog zrakoplovstva, prednji dio aviona bio je u potpunosti uništen, rep letjelice napuknut, krila savijena, a motor prepun blata. No mehaničari se nisu predavali te su letjelicu podvrgnuli 'rehabilitaciji'.

Inspekciju nad uništenim trenažnim avionom obavilo je i izaslanstvo proizvođača Lockheed Martina te nije vjerovalo da će taj primjerak ikad više poletjeti.

'Amerikanci su smatrali da se radi o gubitku vremena, no nama je svaki avion bitan, pa smo morali učiniti sve kako bismo ga doveli u red', prisjetio se pukovnik Ran.

Željko Ninić Izvor: MORH / Autor: Tomislav Brandt

Izraelci su zatim u potpunosti popravili avion uništen do neprepoznatljivosti, promijenivši nekoliko stotina komponenti, te je on s istim brojem 041 nakon sedam godina ponovno poletio 28. lipnja 2012. godine u bazi Tel-Nof, a potom predan u ruke 109. eskadrile smještene u bazi Ramat David, u kojoj ga je na nekoliko minuta vozio i naš pukovnik Ninić.

Testiranje F-16 Baraka u Izraelu Izvor: MORH / Autor: Tomislav Brandt

'Ovo je san svakog pilota te velik dan za mene i Hrvatsko ratno zrakoplovstvo. Ponosan sam što sam prvi imao priliku letjeti u ovom vrhunskom avionu kojim će biti opremljeno Hrvatsko ratno zrakoplovstvo i veseli me što će moji kolege svoj posao uskoro raditi upravo ovim avionom', kazao je Ninić nakon prvog pokaznog leta u ponedjeljak.