lokalni izbori

Magovi PR-a podijelili leno: Otkrivamo tko će kome peglati imidž uoči lokalnih izbora

06.04.2025 u 08:35

Bionic
Reading

'Neki su se kandidati tek sad, u travnju, sjetili da ih u svibnju čekaju izbori', ironično za tportal kaže jedan od vodećih hrvatskih PR-ovaca, komentirajući podatak da mu se lokalni političari (ili oni koji bi to htjeli postati) tek sada obraćaju s ponudom za angažman

Prvi krug izbora održava se već za šest tjedana, a premda bi političke poruke trebale biti presudne na njima, nije nevažno ni to kako će se one upakirati i hoće li uopće doprijeti do birača. Usluge PR-ovaca katkad znaju biti ključne za uspjeh - bilo da se radi o strateškom savjetovanju i planiranju ili konkretnom 'fizičkom' poslu odrađivanja svakodnevne komunikacije, vođenja društvenih mreža, organizacije javnih nastupa i slično.

Specifičnost lokalnih izbora

Lokalni izbori ipak su specifični jer se strategija i taktika uglavnom ne kroje u središnjicama stranke, nego na samom terenu, gdje se prilagođavaju konkretnim uvjetima, profilu kandidata, medijskom ekosustavu i političkoj konkurenciji. Tako se i PR-ovci često angažiraju autonomno, mada je teško povjerovati u to da centrala baš nema pojma ni o čemu.

HDZ je pritom uvjerljivo najtajnovitiji: premda se u medijskim krugovima odavno spominju agencije i stručnjaci čije usluge navodno koriste na nacionalnom nivou, u ovoj stranci to demantiraju.

'O eventualnim angažmanima odlučuje se na lokalnoj razini', kaže za tportal glasnogovornik ove stranke Zoltan Kabok.

U SDP također tvrde da njihovi kandidati za župane, gradonačelnike i načelnike imaju personalizirane kampanje, no u centrali su ipak angažirali Val grupu, a koja sve njih povezuje ujednačenim vizualnim elementima, edukacijom, savjetima i slično.

Neki rade sami, neki imaju usluge 'u kući'

Ima onih koji svoje PR-ovske usluge odavno odrađuju 'u kući', kao što to za Možemo! čini njihov Josip Jagić, a ima i onih koji preziru cijelu ovu profesiju. Ili barem tako to izgleda.

'Odavno smo ispekli zanat, ne trebaju nam PR-ovci', kaže za tportal predsjednik Mosta i kandidat za dubrovačko-neretvanskog župana Božo Petrov, a i kandidat ove stranke za gradonačelnika Metkovića Nikola Grmoja potvrđuje da 'radi sam'. U Mostu čak šeretski objašnjavaju da jednog dana, ako njihova politička avantura ikad završi, i sami komotno mogu na tržištu prodavati usluge PR-a.

Hrvatska udruga za odnose s javnošću (HUOJ) još od 2013. izdaje preporuke svojim članovima da deklariraju za koga rade u slučaju da nastupaju u medijima kao politički analitičari, što velik broj PR-ovaca vrlo često čini. Manji broj uglavnom zazire od takvih nastupa i preferira ostati u pozadini, pa oni imaju pravo ne odgovoriti na pitanje za koga rade. Rekli bismo, teško bismo ih uhvatili i da nekog svog klijenta zanijekaju, odnosno da otvoreno lažu…

Trogrlić radi s kandidatima iz HDZ-a i SDP-a

Jerko Trogrlić nije takav: on je početkom godine objavio da se povlači iz javnosti upravo kako bi radio na kampanjama za lokalne izbore, a za tportal konkretno potvrđuje s kime surađuje.

'S HDZ-ovim kandidatima za zadarskog i šibenskog župana Josipom Bilaverom i Paškom Rakićem te njihovim kandidatima za gradonačelnika Zadra Šimom Erlićem i Šibenika Željkom Burićem. S druge strane, angažiran sam na kampanjama SDP-ovog kandidata u Trogiru Ante Bilića, Davora Matijevića u Splitu i Ivana Marevića u Pločama', kaže Trogrlić za tportal.

Macan ima drugačiju taktiku

Krešimir Macan smatra se jednim od pionira PR scene u Hrvatskoj, a on ima nešto drugačiju taktiku: puni su ga mediji, ima i svoj podcast, ali u svakoj prilici napomene ako postoji šansa da se izgovorene riječi izravno ili neizravno dotiču njegovih klijenata.

Oni su redom, od juga prema sjeveru: SDP-ova Anita Bonačić Obradović, potom Macanov rođak Marko Miloslavić, koji se kao kandidat Župke natječe za načelnika Župe Dubrovačke, makarski gradonačelnik Zoran Paunović (SDP) te kandidati ove stranke za gradonačelnika Rijeke, Sandra Krpan, te za primorsko-goranskog župana - Ivica Lukanović.

Uglavnom se radi o SDP-ovcima, no treba reći da Macanove usluge koristi i nezavisni župan Zagrebačke županije Stjepan Kožić, a on brani mandat uz podršku HDZ-a, kao i dugovječni nezavisni gradonačelnik Slavonskog Broda Mirko Duspara. Onako ljudski, prijateljski, priznaje da daje pokoji savjet i nezavisnoj kandidatkinji za splitsko-dalmatinsku županicu Ivani Ninčević Lesandrić.

'Zapravo, u svim ovim slučajevima moja tvrtka Manjgura ograničena je na ulogu savjetnika, a preostale operativne poslove obavljaju agencije i ljudi koje su angažirali kandidati', kaže nam Macan.

Alavanja radi s IDS-om, Zoričiću pomogao Malešević

U prošlosti je on doslovno desetljećima surađivao s IDS-om, pa i Pulom i Istarskom županijom, dok ih je vodila ta stranka. Nakon smjene vlasti u Puli, a onda i potresa nakon što je istarski župan Boris Miletić istupio iz nje, očito je procijenio da barem za ove izbore ne prelazi na onu stranu Učke.

Maru Alavanju angažirao je IDS dok se nezavisni gradonačelnik Pule Filip Zoričić za novi mandat bori oslanjajući se na vlastite snage, gotovo pa gerilski - no za tportal potvrđuje da mu je oko slogana kampanje pomogao jedan od autoriteta na tom području - Boris Malešević.

A slogani glase redom: 'Od Spliće do Puležana, od Dalmoša do Istrijana'; 'Uvijek s ljudima'; 'Pula bez tapije' (pulskog izraza za dosadu, op.a.); 'Pula je Pola Istre' (spretno korištenje talijanskog, op.a.) i 'Lista većine i manjine'.

Centar i Domovinski pokret drže se provjerene formule

Spomenutoj Ninčević Lesandrić o kampanji se zapravo brinu snage stranke koja je podržava, Centra splitskog gradonačelnika Ivice Puljka, a to znači da kolo vode savjetnici za PR Ivica Relković i Jurica Galešić. Provjerene formule drži se i Domovinski pokret.

'Da, radim za DP uglavnom po Slavoniji, a nešto malo i u Dalmaciji', kaže za tportal Mate Mijić te je, pored toga, prihvatio angažirati se na kampanji Darija Zurovca za treći mandat gradonačelnika Svete Nedjelje.

No jedan od najvećih igrača na hrvatskom PR tržištu, agencija Millenium promocija, zasad ne stoji iza bilo čije kampanje - barem tako za tportal tvrdi njen direktor Mario Petrović te demantira govorkanja da imaju dogovor s HDZ-om.

'Millenium promocija ni s kim nije potpisala'

'S tom strankom trenutno apsolutno ništa ne radimo. Valjda bih znao da sam nešto potpisao', smije se Petrović. U prošlosti je, kaže, Millenium na lokalnim izborima u različitim sredinama znao raditi za različite stranke, što je jedna od specifičnosti angažmana za ovu vrstu izbora.

'Još uvijek nismo ništa potpisali, no sigurno je da ćemo raditi na ovim izborima. Većina klijenata nam se, nažalost, obraća u posljednji trenutak', kaže nam Petrović.

Musić surađuje s Hrebakom i Tramišak

U sličnom tonu nastupa i Aleksandar Musić. On će na svibanjskim izborima ponovno surađivati s HSLS-ovim gradonačelnikom Bjelovara Darijom Hrebakom. Kao što je odrađivao sve kampanje bivšeg osječko-baranjskog župana Ivana Anušića, tako će sada raditi s kandidatkinjom za njegovu nasljednicu Natašom Tramišak.

'Oko preostalih klijenata ostao bih tajanstven još nekoliko dana - ne zato što nešto krijem, nego zato što još uvijek nismo službeno potpisali ugovor. Neki se zbilja u posljednji trenutak sjete da su izbori tu, iza ugla', kaže Musić za tportal.