vojni analitičar:

'Mi čekamo dok vatra ne dođe ispred same kuće prije nego što dođu avioni. Ne ulaže se u protupožarnu flotu, a vatrogasce se drži na minimalcu'

14.07.2022 u 20:24

Bionic
Reading

Vojni analitičar Igor Tabak u Newsroomu N1 govorio je o problemima s brojem kanadera koji su dostupni u trenu kada požar uzme maha, jer je njihov nedostatak postao sasvim očigledan prilikom gašenja jučerašnjih požara kod Zatona

'Ako kanaderi budu spremni nakon sezone, mislim da nam to neće mnogo pomoći. Tu je niz problema koji se dugo stavljaju pod tepih i koji ukazuju na vojni resor – protupožarna eskadrila je u vojnom sustavu, održavanje u poduzeću koja se vezuje za MORH, a sva poduzeća koja su im bliska loše posluju.

Od vojske je jako teško živjeti, ona je godinama ulagala minimalno. Kada je protupožarna eskadrila dosegla potrebnu brojku – više se nije ulagalo. Ako je neki avion se srušio, on bi se nadomjestio, ali nije se ulagalo. Ti avioni stariji su od 20 godina i nagomilavaju se potrebni radovi na njima. U protupožarnu sezonu ušli smo s najmanjim brojem aviona u dugo godina', rekao je Igor Tabak za N1.

'Sadašnji ministar ovime se ne bavi jer ne zna i neće'

Aviona imamo ukupno šest. Do prije koji dan aktivnih je bilo tri, a neki dan je predan još jedan na korištenje – dakle, maksimalno četiri, pojasnio je trenutno stanje analitičar.

'Dva su na remontu. Ako svi dođu na remont, morat će čekati u redu, jer u istom trenutku samo dva mogu ići na remont. Često se preskakalo Zrakoplovno tehnički centar u Velikoj Gorici, pa je zrakoplovstvo samo obavljalo radove koje je trebalo, jer im je bilo jeftinije. Jedan air tractor bio je do nedavno na Zemuniku, ali je oštećen, a nije poslan na remont. To je odgovornost ministra obrane, koji polaže vijence, a ne bavi se svojim poslom. Sustav domovinske sigurnosti jednak je kao i prije koju godinu kada je ministar bio Damir Krstičević, samo se današnji ministar time ne bavi jer ne zna i neće”, kazao je Tabak za N1.

Flota aviona teška je za održavanje zbog starosti

Što se unaprjeđivanja sustava obrane od požara, kazao je kako je nešto učinjeno, ali da to nije dovoljno. Osim toga, dva su nam kanadera uvijek u riziku od toga da EU zatraži da ih pošaljemo na gašenje požara u nekoj od država članica, čime se naša flota znatno smanjuje.

'S jedne strane se radilo – uspostavljeno je integrirano nabavno sjedište, ali flota aviona je sve teža za održavanje zbog starosti. Od naša četiri kanadera dva su deklarirana za Rescue EU mehanizam, pa ako neka od europskih zemalja zatraži pomoć u gašenju požara, mi od četiri kanadera koja lete možemo ostati bez dva, jer smo u obvezi poslati ih. Možda i možemo to odbiti, ali sve je pitanje planiranja. No mi smo pola flote delkarirali za nešto sitno eura za takvu situaciju, bez da smo flotu jačali na račun toga da je nešto deklarirano negdje drugdje', rekao je Igor Tabak.

Mi čekamo da vatra dođe pred same kuće prije nego naleti zrakoplovstvo

Još je jedan problem što su se letni sati računali na naše avione, koji su sve stariji, a već nekoliko godina nema novih kanadera za kupnju.

'Na prvu loptu ljudi odmah primijete da Hrvatska nema samo jedan tip vatrogasnih aviona. Kanader je imao vlasničkih problema, ali air tractor nema zastoja u proizvodnji i njih se može nabaviti. Mi smo zadnjeg kupili kada je ministar bio Ante Kotromanović, i to zato što je jedan pao. Sada imamo jednog koji nije u pogonu, ali nije nadomješten. Mi čekamo da vatra dođe pred same kuće prije nego naleti zrakoplovstvo. I u Puli su neki dan gorjeli kuće i automobili, ali je bilo više sreće, pa kuće nisu izgorjele', rekao je Tabak.

Komentirajući izjavu ministra unutarnjih poslova Davora Božinovića, koji je ocijenio je da smo protupožarnu sezonu dočekali spremni, te da ‘Imamo to što imamo’, Tabak naglašava kako nije ništa bilo pripremano unaprijed.

'Hrvatske pripreme su – takve kakve jesu, sve su ‘objektivne okolnosti’, a to što se ništa nije pripremalo u zadnjih pola godine, godinu dana – prosto, sve je tako kako je', rekao je Tabak za N1.

  • +11
Požar kod Šibenika i dalje je aktivan, dio magistrale je zatvoren Izvor: Pixsell / Autor: Marko Lukunic/PIXSELL

Problem s vatrogatstvom

Na pitanje koliko air tractora možemo kupiti za jedan F16, analitičar odgovara kako za jedan F16 možemo kupiti puno air tractora.

'Hrvatska ima velik problem s vatrogastvom. Na kontinentu i uz obalu sustavi nisu isti i raspoloživost vatrogasaca i tehnike nisu jednaki. Zadnjih godina prosto se rauba ono što imamo, ne radi se i ne planira proaktivno. Ne reagira se na promjene. Požara će biti sve više, to nije nikakva tajna i ako se ne ojača protupožarna flota i ako se ne remontiraju stari avioni, kako bi se intenzivnije prionulo na njihovo osposobljavanje, ovo jučer, danas i prethodnih dana neće biti nikakva novost.

Velika je razlika između kanadera koje se već nekoliko godina ne može kupiti nove, nego samo stare i platiti repariranje, no Hrvatska računa da ima šest kanadera i da joj je to dovoljno. Za koju godinu planiraju se uzeti još dva, s kojima bismo obnovili samo trećinu naše prastare flote. Rad tih starih košta sve više i traži sve više specijaliziranog rada. Obnova trećine flote prilično je nezadovoljavajuća', rekao je Tabak.

Air tractore može se kupiti, a nije ih se kupovalo, te je i njihov broj prepolovljen, kao i u kanader floti.

'Cijeli zrakoplovno tehnički centar pušten je da se igra na komercijalnom tržištu, pa eto, ako propadne – propadne, ako ne – održavat će nam kanadere', kazao je za N1.

'Plaću tako važne službe stave na minimalac'

Kada su u pitanju plaće vatrogasaca, za koje se već čulo da ne konkuriraju konobarskim plaćama, Tabak kaže:

'Koliko treba biti glup da bi se plaću jedne tako važne službe ostavilo na smiješnim razinama koje ne privlače ljude? Koji konobari u trenu kada vam gori bitrija? Što će vam konobar na zgarištu? Sav taj naš turizam, sezonska privreda koja državu vadi iz ekonomskih problema ovisi o bazičnoj sigurnosti.

Pa mogli su uštedjeti i vatrogascima ponuditi opći minimalac, možda bi privukli još manje ljudi. Znate koliko vam vatrogasaca treba i ako ih nema dovoljno – plaće treba povećati i to ne od iduće sezone, nego sada. Sada, kako se u kolovozu ne bi ponovno borili s nedostatkom vatrogasaca', zaključio je Igor Tabak.