HRVATSKA POSLA

'Mjesecima smo bez šefa HTZ-a a sezona je odlična'

08.07.2014 u 15:15

Bionic
Reading

Dosad ostvaren rezultat predstavlja manji dio ukupno očekivanih prihoda od turizma u 2014. godini i pred nama još jako puno posla i izazova, upozorava predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija Boris Žgomba

Prema prvim podacima Ministarstva turizma, ovogodišnja predsezona je nadmašila lanjsku, kako po broju dolazaka i noćenja turista, tako i po prihodima. Naime, povećan broj dolazaka i noćenja turista, osim jadranskih destinacija, bilježe i kontinentalne, a prema posljednjoj objavi ministra Darka Lorencina turistički sektor ubrao je u prvih pet mjeseci više od osam milijardi kuna prihoda, što je 15 posto više u odnosu na lani.

'Riječ je o podacima Porezne uprave za prvih pet mjeseci, koji s obzirom na visinu prihoda od osam osam milijardi kuna očito uključuju sve tipove poduzeća, uključujući obrte, te sve tipove turističke aktivnosti, što kod pojedinih institucionalnih izvora nije slučaj. Prije svega veseli da se analitičko težište od brojanja dolazaka i noćenja prebacuje na financije, dakle, prihod i profit jer je riječ o daleko smislenijoj metodi mjerenja uspješnosti sektora, koja dominira kod turistički uspješnijih država', komentirao je za tportal šef analitike tržišta konzultantske kuće Horwath Branko Bogunović.

Porast je uvijek pozitivna vijest, ističe Bogunović, no i upozorava da valja provesti i daljnju analizu: o kakvim se prema veličini poduzećima radi te kojim segmentima, te je li riječ o agencijama, smještaju, obrtima, srednjim poduzećima, velikim igračima..No, analitičar Horwatha zaključuje da je turizam otporan na našu lošu ekonomsku situaciju, jer ga podupire međunarodno tržište i dodaje: 'Što je zemlji gore, turizmu je bolje'.

'Rezultat je zasigurno povezan i s fiskalnom disciplinom i plaćanjem poeza onih koji su do jučer bili u sivoj zoni, a što se poglavito odnosi na obrte. U Hrvatskoj su evidentni investicijski i marketinški napori na produženju sezone, a o čemu govori i lagani porast turističkog prometa, a vidljiv je i zaokret prema kvaliteti i višim cjenovnim skupinama izvan sezone pa se nesezonski biznis u Hrvatskoj dugoročno ne smije više smatrati utopijom. Najvažnije je da ovakva metoda praćenja uspješnosti sektora postane glavna, da se dalje metodološki razradi prema kategorijama i standardizira, kako bi smo imali vjerodostojan i sveobuhvatan alat za daljnje praćenje poslovnog rezultata sektora te vođenje adekvatnih turističkih politika', poručuje Bogunović.

Da i fiskalizacija ima udjela u porastu prihoda turističkog sektora slaže se i profesor na zagrebačkom Pravnom fakultetu Mladen Vedriš, zaključujući kako je budućnost porasta prihoda od turizma u produženju sezone i porastu kvalitete turističke ponude, koja će umjesto samo 'sunca i mora' pružiti turistima aktivan odmor kroz atraktivne doživljaje. 'Sigurno da se zbog fiskalizacije više registriraju prihodi, što je u svakom slučaju dobro i to je jedna razumna mjera da se stane na kraj sivoj ekonomiji, no trebalo bi vidjeti i ostale podatke o broju gostiju i dužini njihovih ostanaka. Najvažnije je poboljšati kvalitetu turističke usluge, a s podizanjem kvalitete moraju rasti i prihodi. Činjenica da se u Istri gradi na tisuće bazena daje nadu u poboljšanje turističke ponude, a razumljivo, time i u povećanje prihoda. Svi smo svjesni da prava turistička žetva tek predstoji, pričekajmo do 30.rujna i onda ćemo moći komentirati rezultate. Priča o hrvatskom turizmu mora ići prema produženju sezone i podizanju kvalitete, a s tim ide i rast prihoda. Ako gledamo samo Prag, koji je srednjoeuropski grad, vidimo da ima turističku sezonu kroz cijelu godinu. Naravno da ne može svaki grad imati 12 mjeseci turizma, no Hrvatska ima potencijale, ako zavrtimo priču s adrenalinskim sportovima, kongresnim, zdravstvenim, kulturnim turizmom', zaključuje Vedriš.
Bivši ministar turizma Ivan Herak bio je nešto kritičniji prema objavljenim rezultatima. Podsjetio je da je u vrijeme Sanaderove Vlade PDV na usluge smještaja bio smanjen, da bi se 2012. Godine također na deset posto smanjio i PDV na ugostiteljske usluge prehrane i pića da bi se prije nekoliko mjeseci sve to ponovno podiglo na 13 posto, što je, ocjenjuje, velik dio turističkog kolača, naročito hotelijerima.

'Kako to da su rezultati odlični, a Hrvatska turistička zajednica radi puna tri mjeseca bez direktora. Da li to znači da HTZ ne utječe na prihod?', komentirao je Herak, podsjetivši da je bivša direktorica HTZ-a Meri Matešić bila smijenjena zbog slabih rezultata. Kako veli, ne radi se o zaradi turističkog sektora, već o prihodima, a do sad su se za ocjenu uspješnosti sezone koristile razne metode, od anketiranja gostiju na granici koliko namjeravaju ostati i potrošiti na godišnjem u Hrvatskoj do pobrojavanja gostiju, deviznog priliva i slično, što je uvijek išlo u prilog uspjeha turističkog sektora i resornog ministra ili ministrice.

Predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija Boris Žgomba pak ističe da očekuju da se pozitivan trend iz predsezone nastavi i u glavnoj sezoni.

'Trenutni pokazatelji prihoda od turizma, u prvih 5 mjeseci ove godine, ukazuju na porast u odnosu na isto razdoblje prošle godine što je rezultat dobre pripreme i odličan uvod u glavnu turističku sezonu. Istovremeno, moramo imati na umu da do sada ostvareni prihodi predstavljaju manji dio ukupnih očekivanih prihoda od turizma u 2014. godini i da je pred nama još jako puno posla i izazova kako bi ostvarili željeni rezultat. Dosadašnji rezultati daju nam za pravo očekivati da će se ovaj pozitivan trend nastaviti i u glavnoj turističkoj sezoni i vjerujem da će na kraju turističke godine ukupni financijski rezultat biti bolji nego u 2013. godini', izjavio je Žgomba.