davor štern

Naftni stručnjak o tome mogu li cijene i koliko još rasti: Dva su scenarija. Hoćete li prvo dobar ili loš?

08.03.2022 u 17:34

Bionic
Reading

Zamrzavanje cijena više nije opcija, poručili su jučer iz Vlade. Zato se fiksira ukupna marža za dizelsko i benzinsko gorivo na 0,75 lipa po litri i 0,50 kuna za plavi dizel. Izmjenama Uredbe o trošarinama država će na rok od 90 dana smanjiti iznose trošarina na dizelsko i benzinsko gorivo, i to za 40 lipa po litri bezolovnog motornog benzina te 20 lipa po litri dizelskog goriva

Davor Štern, energetski konzultant i bivši ministar gospodarstva, pozdravlja Vladine mjere.

'One ne mogu zaustaviti daljnji rast cijena, ali ga mogu ublažiti. Mislim da je Vlada napravila dobar potez. Povećanje cijena je veliko, ali je manje od onog što je moglo biti', rekao je Davor Štern za Dnevnik.hr.

Na pitanje mogu li cijene još rasti i koliko odgovara protupitanjem: 'Dva su scenarija. Hoćete li prvo dobar ili loš?'

'Gora opcija je da se sadašnja kriza produbi. Crno more je postalo opasna zona i vozarine su porasle dva i pol puta, osiguranje je skuplje, to je dovelo do ovog što sada gledamo. Ovaj put nije burza kriva, krive su ove nesretne aktivnosti. A ako se dogodi i prekid cjevovodne opskrbe, ići ćemo pješke. U tom slučaju barel bi mogao otići na 200 dolara, što se nikad nije dogodilo. Nekom aproksimacijom, ovako napamet izračunato, ako je danas barel 125 do 130 dolara, a cijena je 12 kuna, onda bi s barelom od 200 dolara litra mogla skočiti na 16 kuna', procjenjuje Štern.

U tom slučaju Vlada bi mogla dodatno intervenirati smanjenjem PDV-a. Kaže da je država proračun bazirala na PDV-u i trošarinama koje su tada vrijedile.

Gužve na benzinskim postajama u Splitu
  • Gužve na benzinskim postajama u Splitu
  • Gužve na benzisnkim postajama u Splitu
  • Gužve na benzinskim postajama u Splitu
  • Gužve na benzinskim postajama u Splitu
  • Gužve na benzinskim postajama u Splitu
    +63
Gužve na benziskim postajama diljem Hrvatske Izvor: Pixsell / Autor: Miroslav Lelas

'Ako naraste cijena nafte, onda i trošarine idu gore. Taj višak bi se mogao redistribuirati. No mijenjanje PDV-a je dosta komplicirana zakonska procedura', upozorava.

Onaj drugi, bolji scenarij je, naravno, smirivanje situacije u Ukrajini. Ističe kako je dogovoren novi krug pregovora koji se već sada, kaže, odvija na višoj razini. Dodaje kako bi moglo doći do 'nekakvog zaustavljanja odnosno privremene obustave neprijateljstava.

'Ako će doći do smirivanja situacije, moglo bi se i tržište relaksirati', dodaje.

No pitanje je što će to značiti na svakodnevnoj razini jer dojam je da nakon poremećaja na tržištu cijene benzina skaču, ali pojeftinjenje ne ide istim tempom. Štern odgovara kako je to pitanje trgovačke spretnosti.

'Ako je trgovac napravio zalihe po visokoj cijeni, ne može ih jeftino prodavati', pojasnio je Štern, koji dodaje da je vrijeme za novo strateško planiranje, u uvjetima drastičnog poskupljenja plina, struje i nafte.

'Država se našla u situaciji koju nije očekivala', zaključuje.

Davor Štern se slaže da su mali distributeri u težoj situaciji jer je država ostavila maržu koja je za velike distributere prihvatljiva, a za male 'baš i nije'.

'Jer mali imaju isti trošak infrastrukture kao i veliki, a manji broj punktova. Njih nema toliko da se njihov kolaps ne bi mogao spriječiti. Jednostavno treba napraviti razliku velikih sustava i malih i po tome odlučivati o maržama', zaključuje Štern.