RETRO

Nagradne igre Jugoslavije

06.12.2010 u 10:25

Bionic
Reading

Fenomen nagradnih igara danas nam je svakodnevan, no prije 60-ak godina on je na našim prostorima tek počinjao uzimati zamah. Sobne antene, jeans prsluci i televizori u boji - u novom nastavku rubrike Retro vodimo vas na malo putovanje kroz prošlost nagradnih igara

Prvu nagradnu igru 'odigrao' sam sa šest godina. Pod navodnicima, naravno, jer tek sam skužio vezati vezice na cipelama i igrati špigule, a bukvar na ćirilici dobiven od tete kod nas je upravo prestajao služiti svrsi. I napokon zvoni poštar - Kristina je dobila lutku nalik Barbiki s pripadajućim kompletom odjeće! Nije me bilo previše briga za golemu ulogu banalnog tipfelera na osobni identitet jer sam u sekundi spoznao moć nagradnih igara u vidu dobitka koji pruža užitak i najzadrtijem antimaterijalistu.

Zahvaljujući neobičnom spoju novoprobuđenih konzumerističkih potreba i potrebe za promocijom domaćih brendova, fenomen nagradnih igara u periodu nakon 1955. godine doslovno je eksplodirao, stoga šetnja kroz nagradni fond izgleda poput pravog muzeja koji oživljava najdublje želje i nadanja. Baš kako retromanijaci vole.

Start  - Popularni soft erotski magazin sredinom 70-ih za pet poslanih kupona dijelio je 800 jeans prsluka, inače nenabavljivih u klasičnim dućanima. Modeli od tada modernog jeansa šivani su u zagrebačkoj tvornici konfekcije NIK, a leđa su krasile humoristične karikature Otta Reisingera.

Signal - Slovenska zubna pasta koja 'trajno varuje vaše zobe' '71. poziva korisnike na sakupljanje 10 čepova potrošenih tubi. Zauzvrat između 500 artikala, od malih kućanskih aparata Gorenje do garnitura namještaja, mogle su upravo vas zadesiti muške i ženske perike!

VUS - Najpopularniji 'ozbiljni' tjednik aktivno je radio na stvaranju domaćeg turizma i uopće slabo razvijene kulture odmora. Dok danas imamo inicijative poput 'Why Croatia?' 60-ih je sličnu funkciju imala igra 'Poznajete li Jadran?'. U svakom broju objavljivane su fotografije određenog jugoslavenskog grada za čije prepoznavanje je sretnike čekao novac i putovanja. Kao kuriozitet navedimo da je 1965. godine najveći broj nagrada otišao u Rijeku.

Studio - 'Nova godina u koloru' zvala se prosinačka nagradna igra tjednika za TV program. Atraktivan naziv zasluga je petorih televizora Iskra Panorama u boji, no ustvari brojčano je podijeljeno najviše crno-bijelih televizora! Napomenimo, dočekivala se 1976. godina.

Labud - Tvornica sapuna i kemijskih proizvoda stavljala je u kutije deterdženta Bijeli Zagreb Peresam i praška za čišćenje Novi dom kupone, što je pronalazaču donosilo poklon paket od 50 dinara. Fora je bila u tome što su neki kuponi imali i pečat tvornice, a što je pak dopuštalo ulazak u dućan po inovativnom konceptu 'uzmi koliko možeš ponijeti'.

Plavi vjesnik - Tek što su nastali, domaći medijski 'celebrity' likovi postali su predmet kritike i zezancije. Nagradu 'zlatni jastuk' dobivalo je 'najdosadnije lice domaće televizije' izabrano od strane čitatelja, čiji su kuponi ulazili i u nagradni bubanj. Pjevač Đorđe Marjanović bio je nešto kao domaća verzija Madonninog niza sa Zlatnim malinama.

RTV Zagreb  - U lipnju 1967. godine očekivao se milijunti domaći pretplatnik TV-a, pa je prikladno pokrenuta akcija 'Milijunskom pretplatniku milijunska nagrada'. Osim Fiata 1300 i 'fiće', dobitnike su čekali komadi tadašnje TV opreme - sobne antene VHF Mehanike iz Banja Luke i gomila tranzistora, konvertora i ispravljača Elektroindustije Niš.

Biljana - Među gomilom igara s nagradnim putovanjima od Ohrida do Brača za 15 kartonskih izrezaka natpisa ovog deterdženta sretnika je čekalo šest dana putovanja po - SSSR-u. 

Globus - Stan i danas pripada redu najvrjednijih nagrada. No čitatelje 'ilustriranog tjednika' već 1954. godine čekala je ni manje ni više nego montažna kuća uz besplatno izgrađen betonski temelj, zidanje i žbukanje dimnjaka, kanalizaciju i naravno - montažu!