T-90M je ruski najmoderniji, najnapredniji borbeni tenk i, ako je vjerovati Vladimiru Putinu, 'najbolji tenk na svijetu'
Ima najnoviju verziju topa od 125 mm sa stabilizacijom i balističkim računalom, sofisticirani višeslojni složeni oklop s dodatnim eksplozivnim reaktivnim oklopom i naprednim elektroničkim paketom s panoramskim nišanima, termovizijom i šifriranom digitalnom komunikacijom.
Izgleda sjajno, ali u akciji T-90M ima nedostatak koji nije viđen kod ranijih ruskih tenkova: čak i manje oštećenje uzrokuje da se kupola počne nekontrolirano okretati, što ga čini nesposobnim za daljnju borbu, piše Forbes. Ova neugodna greška, 'sindrom okretne kupole' mogla bi pomoći u objašnjenju brojnih gubitaka u borbi, kao i zašto ima toliko napuštenih T-90M koji su uništeni bespilotnim bombama bačenim kroz otvorene otvore.
T-90 protiv Bradleya
Najpoznatiji slučaj okretanja kupole dogodio se u poznatom dvoboju između T-90M i para ukrajinskih M2 Bradleya. Bradleyi su pogodili ruski tenk brzom paljbom iz topova. Teški prednji oklop T-90M trebao je odbiti prijetnje malog kalibra. Međutim, nakon nekoliko pogodaka kupola tenka počela se okretati u smjeru kazaljke na satu i nastavila.
Rotacija kupole značila je da Rusi nisu imali šanse precizno uzvratiti vatru; njihovo je vozilo jednostavno bilo meta. Kupola se vrtjela sve dok cijev topa nije udarila u stablo koje ju je fizički zaustavilo. Tenk je kasnije uništen dronom.
Postoji niz drugih primjera - ovaj od 10. svibnja u kojem je T-90M pogođen nizom FPV dronova. Nakon drugog pogotka, kupola se počinje okretati u smjeru kazaljke na satu. Nakratko zastaje, vjerojatno dok je posada pokušava staviti pod kontrolu. Potom se ponovno počinje okretati i nastavlja sve dok se tenk ne zaustavi.
U drugom slučaju iz prosinca, FPV udar na kupolu T-90M uzrokuje nešto što djeluje kao površinsko oštećenje, srušivši krovni zaslon — i postavivši kupolu da se rotira u smjeru kazaljke na satu. Posada brzo napušta svoje vozilo koje ubrzo nakon toga uništava drugi dron.
U još jednom primjeru, također iz prosinca, još jedan T-90M koji se vozi cestom dolazi pod napad FPV-a. Prvi udarac nema učinka, a nakon drugog kupola se ponovno počinje okretati u smjeru kazaljke na satu.
Čini se da ovaj sindrom ne utječe na druge ruske tipove tenkova. Dakle, što dovodi T-90M u ovu situaciju?
Jedna teorija je da manji pogoci zapravo prodiru u kupolu i ubijaju ili ozljeđuju člana posade koji se skljoka naprijed preko komandi. Ova teorija kaže da položaj poluga za upravljanje kupolom znači da netko na njih uvijek izaziva rotaciju u smjeru kazaljke na satu.
Ideja je potaknula online raspravu o točnom rasporedu kontrola T-90M. Znamo da čak i mali FPV-ovi mogu probušiti rupe u kupolama tenkova i ozlijediti posadu bez uništavanja tenka. Dakle, ideja je teoretski izvediva, osim jednog značajnog dokaza.
U svim gornjim primjerima, sva tri člana posade kasnije se mogu vidjeti kako izlaze iz tenka, svi naizgled neozlijeđeni. Ovo je dokaz koliko je T-90M žilav te pokazuje da nitko nije ostao mrtav ili bez svijesti u kupoli.
Drugo objašnjenje, koje je iznio sada izbrisani suradnik Reddita, jest da je problem povezan sa sustavom za kontrolu vatre. Kao i drugi moderni tenkovi, top T-90M ima automatizirano nišanjenje koje rotira kupolu kako bi top bio naciljan na naznačenu metu. Teorija kaže da oštećenje optike šalje lažni signal sustavu za upravljanje vatrom, uzrokujući nekontrolirano okretanje kupole.
Treće, slično objašnjenje odnosi se na obrambeni sklop tenka. Kao i kod nekih drugih naprednih tenkova, T-90M ima laserski prijemnik upozorenja, prilagođen ranijem sustavu Shtora. To daje alarm kada je tenk osvijetljen laserom, na primjer laserom za ciljanje koji vodi projektil Hellfire. Uz upozorenje, sustav automatski okreće kupolu tako da je top suočen s prijetnjom i ispaljuje posebne rakete kako bi zbunio lasersko navođenje. Opet, senzori su vanjski, tako da svako oštećenje može uzrokovati lažni signal koji dovodi do rotacije kupole.
Za razliku od prethodnih ruskih tenkova, T-90M ima električno pomicanje kupole umjesto hidrauličkog. Ovo je slično sustavu u modernim tenkovima kao što je američki Abrams, i značajno je brže od starijih hidrauličkih postavki. Ali drugi su sugerirali da je električni krug uzrok problema, ako određena razina šoka uzrokuje kratki spoj i dovodi ga u nedoumicu.
Skupa greška
Samo u posljednjih nekoliko tjedana vidjeli smo nekoliko napuštenih T-90M uništenih granatama ispaljenim iz ukrajinskih dronova. Poklopci su bili otvoreni i posada je očito napustila tenkove.
Čini se da ovim tenkovima gusjenice nisu uništene protutenkovskim minama, što je jedan od najčešćih uzroka imobilizacije. Čini se da su neki zapeli u kraterima ili jarcima, ali drugi su na otvorenom. S obzirom na to da su bili u dometu bespilotnih letjelica, također bi bili u dometu FPV udara i možda su pretrpjeli udare koji izazivaju rotaciju što ih je učinkovito onesposobilo.
Očit način da se zaustavi okretanje kupole bilo bi pretvaranje T-90M u 'tenkove kornjače'. To su terenske improvizacije koje dodaju oklopnu nadgradnju koja pokriva cijelo vozilo, dajući mu izgled pokretne šupe. Dodatni oklop namijenjen je ublažavanju učinka FPV napada. Također dodaje težinu, smanjuje vidljivost i sprječava okretanje kupole. Ova modifikacija je viđena na T-72, T-80 i T-62. Dodavanje kornjačinog oklopa T-90M sigurno bi riješilo problem okretanja kupole, po cijenu pretvaranja T-90M u jurišnu šupu, a ne tenk sposoban za borbu protiv drugih vozila.
Točna cijena T-90M nije poznata; jedna često citirana brojka iznosi oko 4,5 milijuna dolara, ali u ruskom iskrivljenom gospodarstvu procjena stvarnih troškova nije jednostavna. Zasigurno se proizvode samo u malim količinama, možda tek 5-10 komada mjesečno, u jedinoj tvornici tenkova u Rusiji. Svaki put kad se pojavi ovaj mali 'bug', to Ruse košta milijune dolara njihovog najboljeg hardvera. Ponekad sofisticiranije nije bolje.