UGOVOR OTKAZAN, počeli SPOROVI

Najveći jedrenjak na svijetu zapeo u splitskom škveru, državna jamstva spašena u zadnji tren!

01.07.2019 u 12:24

Bionic
Reading

Ugovor između Brodosplita te švedskog jedriličara i vlasnika tvrtke Star Clippers Mikhaila Kraffta o gradnji najvećeg jedrenjaka na svijetu, koji bi zbog svoje duljine od 162 metra trebao ući i u Guinnessovu knjigu rekorda, raskinut je - doznao je tportal iz više izvora. Posao čija se vrijednost procjenjuje na više od 70 milijuna eura i koji bi trebao biti nova referentna točka splitskog škvera evidentno će završiti na arbitraži, najvjerojatnije u Nizozemskoj

Sam jedrenjak nazvan Flying Clipper u visokom je stupnju dovršenosti i njegova primopredaja navodno je već moguća, no dvije ugovorne strane sada su u sporu čija se vrijednost procjenjuje na više od trideset milijuna eura. Krafft je čak pokušao aktivirati državna jamstva u iznosu od 12 milijuna eura, no Brodosplit je imao bankovno osiguranje i aktivirao ga je, što znači da je taj iznos blokiran do dovršetka arbitražnog procesa.

Iznimno složen pothvat gradnje ovog jedrenjaka, službeno nazvanog novogradnja 483, počeo je prije više od četiri godine dugotrajnim projektiranjem, a zatim i gradnjom čiji su se rokovi dovršetka oduljili zbog, kako se tvrdi, objektivnih okolnosti. Naime, odlučeno je da će naručitelj dostaviti pet golemih jarbola i jedra, a splitski škver ih ugraditi, no u Splitu tvrde da to nije učinjeno na vrijeme i da je upravo zbog toga isporuka broda u kašnjenju.

Kako doznaje tportal, prije nešto više od dva mjeseca Brodosplit je zatražio službeno osiguranje sudskih dokaza i taj proces pokazao je da jarboli zbilja nisu bili spremni za ugradnju.

Nakon što je Krafft pokrenuo raskid ugovora i pokušao naplatiti državna jamstva zbog kršenja ugovora zahtjev za raskid uslijedio je i iz splitskog škvera.

Jedinstven brod na svijetu

Flying Clipper jedinstven je brod na svijetu: radi se o vrsti replike velikog francuskog jedrenjaka iz 1911. godine, danas najvećem brodu s križnim jedrima, dugačkim 162 i širokim 18,5 metara, te s čeličnom konstrukcijom i luksuzno opremljenom unutrašnjošću koja uključuje nekoliko bazena, pa i onaj sa staklenim dnom. Njegovih pet jarbola dosežu visinu od 63 metra, a 36 četvrtastih jedara površinu od 6347 četvornih metara. Ima kapacitet za 300 putnika i 150 članova posade. Predviđen je za plovidbu svim morima svijeta, pa čak i Arktikom i Antarktikom, te je prvi jedrenjak na svijetu s ugrađenim najvišim standardima safe return to port i licencom američke obalne straže, kao i licencom Službe za javno zdravstvo SAD-a. Prvi je jedrenjak na svijetu koji je dobio i najvišu moguću klasu za buku i vibracije.

Budući ponos hrvatske brodogradnje dio je pokušaja Brodosplita za iskorak na tržište sofisticiranih brodova s visokom dodanom vrijednošću, u čemu su djelomično već uspjeli nedavnim dovršetkom složenog polarnog kruzera i zaprimljenom narudžbom za još jednoga. Na ovakvim brodovima u prosjeku se utroši gotovo dvostruko više radnih sati nego na 'običnim' bulk-carrierima, a i zarada je znatno veća jer se kompletna unutrašnjost također projektira i izvodi u samom škveru.

Njegov interijer stilom i atmosferom trebao bi podsjećati na stare jedrenjake, ali je u njega ugrađena najmodernija navigacijska, komunikacijska i klimatizacijska oprema. Na krmi su velika biblioteka i wellness sa saunama, nekoliko velikih salona - a glavni se proteže na tri palube - te otvorene palube, tri bara, kao i bazeni s grijanom i morskom vodom. Kabine imaju internet, telefon, televiziju, glazbu i drugo, a one na najvišoj palubi i jacuzzije.

Što će se točno događati s gotovo već dovršenim jedrenjakom, zasad nije poznato. Po svemu sudeći, uslijedit će arbitraža koja bi mogla potrajati dulje vrijeme, mada kolaju i dvije dodatne mogućnost: po jednoj je Krafft i dalje jako zainteresiran za preuzimanje broda i sada taktizira kako bi smanjio cijenu, a po drugoj splitski škver ima mogućnost prodati ga drugom zainteresiranom kupcu.

U samom Brodosplitu odbili su komentirati ovaj slučaj ili iznositi u javnost bilo kakve detalje, pravdajući to poslovnom tajnom.

Tomislav Debeljak, predsjednik uprave Brodosplita
  • Tomislav Debeljak s novinarom tportala Damirom Petranovićem
  • Tomislav Debeljak, predsjednik uprave Brodosplita
  • Tomislav Debeljak, predsjednik uprave Brodosplita
  • Tomislav Debeljak, predsjednik uprave Brodosplita
  • Tomislav Debeljak, predsjednik uprave Brodosplita
    +10
Tomislav Debeljak, vlasnik Brodosplita, odbio je bilo što komentirati Autor: Tom Dubravec / CROPIX