Od kada se Taxi Cammeo prije godinu i pol probio na zagrebačko tržište, poslovanje ove tvrtke koja taksi usluge nudi, osim u Zagrebu, i u Osijeku, Rijeci i Puli, pod povećalom je javnosti. Vladimir Minovski, 29-godišnjak koji je u obiteljskoj tvrtki počeo raditi kao telefonist da bi nakon nekoliko godina postao direktor, priznaje da je u Zagrebu bilo mnogo problema, no ističe, to je iza njih. Planiraju zaposliti još 200 vozača, a otkrio nam je koja je rekordna plaća koju je dobio vozač u Cammeu
Prije nekoliko dana istekao je rok za prijavu na natječaj za novih 200 koncesija za taksi usluge u Zagrebu. Sada imate 76 dozvola, a nadate se da ćete dobiti još 123. Jeste li spremni na taj korak?
'Kada smo nastupili na tržište, nije bilo dovoljnog broja kvalificiranih vozača; u međuvremenu smo s internom školom i ulaganjima educirali vozače i prekvalificirali ih. Posao nas tjera da povećavamo broj dozvola jer klijente ponekad moramo odbijati zato što nemamo slobodnih vozila. Predali smo zahtjev i nadamo se da će nam Grad ovog puta dodijeliti sve 123 dozvole, koliko smo tražili. Time bi, uostalom, zaposlili 200 novih vozača, čime bi Cammeo grupa ukupno imala oko 800 zaposlenih. No to su sada raznorazne igre. Mnogi, pa i naši bivši vozači, prijavili su se za samostalno obavljanje djelatnosti pa te dozvole iznajmljuju nekom drugom. Tu će inspekcija imati puno posla.
Zbog muljanja s dozvolama prozivan je i Taxi Cammeo. Konkurencija vas je prozivala da ste vozila prijavili u Svetoj Nedjelji, a njima taksirate po Zagrebu.
Mi vozimo s puno manje vozila nego što dozvola imamo. S vozilima koja su prijavljena u Svetoj Nedjelji, i vozimo na tom području.
Kako komentirate negativnu percepciju Cammeo grupe u javnosti? Najprije je bilo problema sa sustavom za naručivanje vozila koji nije funkcionirao, potom je bilo riječi o mobingu nad vozačima, prometnim nesrećama pa sve do posljednjeg incidenta u Puli.
'Mi smo krenuli od male obiteljske firme. Sustav je dobro funkcionirao u Rijeci i Osijeku pa smo mislili da će i u Zagrebu funkcionirati na sličan način, no nije tako išlo. Nismo mogli ni od koga kopirati sustav rada, španjolski sustav nam u startu nije funkcionirao, bilo je upitno hoćemo li uopće dobiti dozvole. Dobili smo ih samo 76, a na leasing smo uzeli 150 vozila.
Sustav poslovanja i dalje razvijamo, a satisfakcija će nam biti ISO standard. Trebalo nam je vremena da shvatimo kako funkcionirati, tražili smo i pomoć stručnjaka za ljudske resurse, ljudi koji znaju, nismo bili savršeni, no sve je bilo u najboljoj namjeri.
Prigovarali su vam i veliku rotaciju vozača, rijetko koji je kod vas ostao dulje od nekoliko mjeseci, pa stroga pravila, provjere je li tko obrijan, koje boje čarapa ima…
Kod nas vozači imaju ugovor na neodređeno vrijeme, no uz šest mjeseci probnog rada, kada prolaze kompletnu edukaciju, poznavanje grada, pravila bontona... Bonton se kod nas svodi na komunikaciju sa strankama, osnovnu kulturu, otvaranje i zatvaranje vrata vozila i komunikacijske vještine. Vjerovali ili ne, puno se ljudi uopće ne zna nasmiješiti. Osoblje iz ljudskih resursa se trudi izvući maksimum od vozača jer nam je njihovo ponašanje jako bitno, budući da je upravo vozač naša najveća reklama. Imamo i loših vozača i zato imamo probni rok, pratimo ih, sugeriramo gdje griješe, prvi mjesec se i strpimo, drugi mjesec ako ne zadovoljava, tražimo drugog. Nama je najmanje u interesu mijenjati vozače i nama se ne isplati imati vozača koji puši u vozilu, koji je neljubazan, brzo vozi, koji prolazi na crveno… Morate znati da imamo i visokoškolovanih djelatnika, ali većina su vozači sa srednjoškolskim obrazovanjem. Mi možda i radimo greške kod selekcije, no fluktuacija je 200 posto manja nego prije godinu dana.
Koliko vozači u Taxi Cammeu zarađuju?
Vozači imaju osnovicu, a ostalo su plaćeni po postotku; posla ima, a 99 posto našeg poslovanja bazira se na pozivima. Plaća ovisi od vozača do vozača, imamo onih koji imaju 7,5 tisuća kuna plaću, plus bakšiš, ako su ljubazni i ako su stranke zadovolje. Takvim načinom vozač ima prostora zaraditi dodatno i 1,5 do dvije tisuće kuna. Naš najbolji vozač zaradi do 9,5 tisuća kuna.
Kako poslujete u Zagrebu? Je li taksiranje isplativ posao?
Naše neiskustvo i želja za probojem u Zagreb stvorili su nam gubitke. Svatko tko misli da Cammeo posluje s dobitkom, da se tu okreće velik novac, vara se, dapače, tu su gubici koji će se tek sljedećih godina pokriti i zatvoriti. U Zagrebu još uvijek ne poslujemo u plusu. Mi smo možda i prehrabro ušli u projekt i skoro 99 posto nismo znali što nas čeka. S mukotrpnim radom od 0-24 i zahvaljujući ljudima koji su predani poslu, koji su učili, došli smo do razine u kojoj smo, recimo, na pozitivnoj nuli. Mi smo niskobudžetna kompanija koja brine o svakoj lipi. Baziramo se na malom postotku zarade i razmišljamo kako to strateški pametno uložiti u novu tehnologiju i širenje.
Širenje? U Hrvatskoj ili možda preko granice?
Planiramo pokriti svaki veći grad u Hrvatskoj, a zašto ne i regiju? Zanimljivi su nam Ljubljana, Sarajevo, eventualno Beograd, Budimpešta, Beč… no to je daleka budućnost. Nadamo se proširiti u smislu djelatnosti te se nadamo da će dispečerski sustav, u čiji razvoj smo uložili oko milijun kuna i koji je djelo našeg dispečera, biti izvozni proizvod.
Planirate li korekciju cijena vožnje?
Mi smo prije digli cijenu za kunu jer kada smo krenuli, gorivo je bilo osam kuna i to je bilo neminovno. Ovo je održiva cijena ako se disciplinirano pridržavamo pravila, odnosno da omjer punih i praznih kilometara bude 70 naprema 30. Uz naše nove prepaid kartice, vožnja je deset posto jeftinija, a od nove godine mijenjamo kompletni vozni park u svim gradovima, nabavit ćemo vozila koja troše manje, a vozače ćemo educirati o eko štedljivoj vožnji.