Predstavljamo dio zvijezda i 'zvijezda' elektroničkog samoizdavaštva i kažemo – moguće je da nećete naučiti baš ništa! Upravo zato što je sjajna moć koju je tehnologija pružila u ruke autora veličanstvena, svatko je postao kovač svoje sreće. A ima nešto i u tom nepredvidivom tržištu kaosa...
Rijetko je koje područje suvremene djelatnosti do pojave fenomena samoizdavaštva e-knjiga izazvalo toliko ispraznih teorija između čijih redova su se ispleli tračci neuvijena optimizma i deprimirajuća pesimizma.
O elektroničkom samoizdavaštvu se govori u disonantnim notama, izvedba kojih iz usta jednih zvuči propovjednički kao ultimativno oslobođenje pisaca iz ralja zlih izdavača koji autorima redovito ostavljaju žute kovanice, dok se u izvedbi drugih naslućuje kaos propasti tržišnog balona od sapunice zagušenog gomilom smeća.
Kakve god konture neizvjesna budućnost izdavaštva bude poprimila, jedno je sigurno - nekolicina poprilično anonimnih autora zajahala je divljeg bika i s njega još nije pala. Reći da su njihovi primjerci poučni bila bi ogromna laž jer doslovce svako djelo, autor, skupina entuzijasta (...) kroji strategiju prema vlastitom kontekstu djelovanja i ambicija. Recepta nema, ali adrenalinske inspiracije svakako.
Amanda Hocking
Amandina priča je već klišeizirana shema za svaku osobnu bajku elektroničkog samoizdavaštva s tipičnim američkim motivom dolaska od nule do vrha. Kao mladu i ambicioznu spisateljicu Amandu su izdavači redom odbijali ne bi li potpuno očajna i bez novca za odlazak na izložbu omiljenih Muppeta sama preko Amazona objavila knjigu. S početnom cijenom od 0,99 dolara Amanda se u trenutku objave u travnju 2010. godine nadala u konačnici skupiti 300 dolara i ostvariti dječje želje. Nije ni slutila da će u kratkom roku dogurati do 9 000 prodanih djela dnevno! Tematski, Amanda je prihvatila suvremeni trend paranormalne fikcije za mlade u kojoj se izmjenjuju vampiri i zombiji, te stigla do zarade od nekoliko milijuna dolara! Ukoliko od Amande možemo išta naučiti, to je produktivnost jer djela reda kao na vrpci.
Lisa Genova
Jedan već stariji primjer iz 2008. godine koji se tiče samostalnog izdavanja tiskane knjige, ali je zbog vrste kampanje inspirativan i za elektroničku priču. Lisa je strukom neuroznanstvenik zainteresiran za Alzheimerovu bolest, čije motive je iskoristila i u svom radu na fikciji stvorivši djelo o oboljeloj pedesetogodišnjoj profesorici s Harvarda. Izdavačima se sve činilo deprimirajuće i beskorisno ne bi li Lisa iskoristila usluge iUniversa, te knjigu ubacila u ponudu Amazona. Ono što je iz našeg kuta važnije jest da Lisa ne bi uspjela bez dodatnog sadržaja - naime, napravila je vlastitu stranicu o Alzheimeru te blog na stranici udruženja oboljelih, stvorivši vjernu zajednicu koja je riječ o njenom djelu proširila vrlo brzo.
Stephen Leather
Leather pripada onim piscima kojima nije bio problem biti konobar, novinar, paralelno objavljivati knjige s klasičnim izdavačima, raditi na scenarijima za serije, pa po svemu sudeći samoizdavaštvo njemu nije ni potrebno. Ipak, za Božić 2010. godine Leather objavljuje 'The Basement, Once Bitten i Dreamer's Cat: a sci-fi murder mystery with a killer twist' za Kindle, djela radnjom između trilera i kriminalistike. Iza svega je stajala jako dobra intuicija. Naime, Leather je procijenio da će 2010. godine Kindle u Britaniji biti popularan poklon i da će korisnici prve kupovine odraditi preko lista popularnosti. Ne bi li na njih dospio, Leather se počeo truditi znantno ranije širokom kampanjom u kojoj su ga optužili da na Twitteru otvara više računa na kojima priča sam sa sobom hvaleći vlastita djela. Možda čudno, ali broje se samo funte...
John Locke
Ne govorimo o poznatom britanskom empiristu ili sjajnom liku iz 'Izgubljenih', već o američkom piscu kriminalistike. Locke je već legenda samoizdavačke industrije jer je u lipnju 2011. godine kroz Amazonov KDP program prodao 1 010 370 knjiga! Fascinantno je da se Locke inače bavi osiguranjem, ali tvrdi da su mu oči zasvijetlile kao djetetu na Božić kada je vidio da knjigu može prodati za 99 centi i opet dobiti 35 centi profita. Za razliku od mladih autora, Locke nikada nije žicao izdavače i nema srcedrapajuću priču o odbijanjima. Ono što ima zanimljiv je savjet piscima - nemojte se shvatiti preozbiljno. Sebe doživljava kao klasičnog pulp autora, piše zbog zabave i profita, posao s osiguranjem smatra ključnom lekcijom i ne želi biti poučavan u školama. Uf, kakva spuštalica idealistima...
Nyree Belleville
Biti Nyreea nije nimalo loše - piše klasične ljubavne romane, a kroz samostalnu objavu svojih djela zaradila je oko pola milijuna dolara. Na Amazonu je nećete naći pod pravim imenom jer koristi pseudonim Bella Andre, ali to ne smeta da završi u pričama o uspjehu u Wall Street Journalu i Forbesu. Inače, Nyree je studirala ekonomiju na Stanfordu, tako da su joj poslovni modeli u malom prstu, ali što se tiče pisanja i više je nego disciplinirana jer dnevno piše 4 500 riječi (ne znakova kao dobar dio novinara!). Osim toga Nyreea ima pedantno sređenu web stranicu, što obično nije slučaj s tom vrstom literature koju prema predrasudi kupuju domaćice starije od 50 godina.
Colleen Hoover
Bila bi ovo još samo jedna autorica romantičnih romana da ga sama nije objavila uz neobičnu marketinšku kampanju. Colleen voli indie rock band The Avett Brothers, a pri pisanju knjige je stihove njihovih pjesama koristila kao naslove poglavlja. Govor o vlastitoj knjizi pokrenula je tako da je otišla na forum obožavatelja na službenoj stranici benda, širila informacije o knjizi i vijest da se knjiga dva dana može skinuti besplatno! Uslijedili su pozitivni komentari na Amazonu i prodaja.
Kerry Wilkinson
Sportski novinar koji je iz igre probao pisati detektivske priče, objavio ih kroz Amazon KDP ne bi li dobio epitet 'the hottest new author in Britain'! Još jedan od onih koji smatra čudacima pojedince koji cijeli život žele biti samo pisci, što dokazuje i činjenicom da je svoje detektivske zaplete počeo pisati tek u travnju 2011. godine, te to napravio bolje od niza onih koji maštaju o objavi knjige. Wilkinson vjeruje da će tradicionalni izdavači uglavnom kopirati samostalne autore kojima teško mogu konkurirati pričama i likovima, ali mogu uredničkom politikom koja većini nedostaje.
Rachel Abbott
Abbott je napisala jedan psihološki triler 'Only the Innocent', postala zvijezda i hrvala se na Amazonovoj top listi sa superpopularnim 'Igrama gladi'... 'Rachel Abbott is the epublishing sensation of 2012' ustvrdio je Guardian. Za razliku od većine drugih Abbott nije išla baš skroz ispod cijene na 0,99 dolara, već se zadržala na 2,99 dolara, što je također simboličan iznos za knjigu. Njena lekcija jest, pak, da je samostalno elektroničko izdavaštvo beskrajno cool, ali je u radu svakako potrebno koristiti urednika, dizajnera, lektora... Također, pokazalo se da se na planu prodaje baš ništa ne bi dogodilo bez kretanja u izradu i provedbu marketinškog plana, pa čak i ispravnije kategorizacije na Amazonu.
Ben Galley
Ben je tek dvadesetpetogodišnjak koji za razliku od Wilkinsonova neobveznog stava o pisanju i piscima, sebe već od svoje 22 godine doživljava izrazito važnim, uspješnim i stručnim za pitanja samoizdavaštva, iako nije baš sve tako sjajno. Spisateljski fokus mu je fantasy u kojem razvija Emaneska seriju predstavljenu do sada kroz dvije knjige, a vrijedi napomenuti da je prvi dio u značajnoj mjeri napisao na mobitelu u pauzama konobarenja. Ben je toliko željan pretvaranja svojeg djela u brend da je pokrenuo već i liniju proizvoda inspiriranih vlastitim fantasy svijetom! Samo pisanje nije Galleyjev jedini interes jer razvija uslugu Shelf Help kroz koju nudi razne savjete o pisanju, marketingu, samostalnom izdavaštvu, a savjetovanje sprovodi i putem Skypea. Riječi 'Now I’m making it my mission to save others the money and the time by sharing what I’ve learnt' zvuče pretenciozno, ali dečko se možda i previše napadno trudi. Dajem glavu da će jedan dan i sam postati - izdavač! Bez prefiksa 'samo'. ;)
P. S. 2011. godine postupkom samoizdavaštva objavljene su stotine tisuća knjiga od kojih većina ne zabilježi ni jedno čitanje. More kamenitog dna u kojem s hrvatskim jezikom i općim mentalnim sklopom tvoraca sadržaja imamo sve predispozicije da napravimo jako loš skok na glavu.