Poklopilo se da je baš na Međunarodni dan blasfemije (30. rujna), praznik koji potiče otvorene kritike na račun religije, Zagreb ugostio zanimljivu nevladinu aktivisticu iz američke udruge Catholics for choice (Katolici za pravo na izbor) Tessu Maulhardt, koja se kao katolkinja, suprotno crkvenoj hijerarhiji, zalaže za ostvarenje seksualnih i reproduktivnih prava žena. 'Taj naš angažman nas ne čini 'lošim' katolicima, već upravo suprotno, budući da katolička tradicija podržava moralno i legalno pravo žene da slijedi svoju savjest u pitanjima seksualnosti i reproduktivnog zdravlja', istaknula je
Tessa Maulhardt je svoju organizaciju Catholics for choice (CFC) predstavila na seminaru 'Ujedinjeni glasovi za seksualna i reproduktivna prava i zdravlje' koji je organizirala hrvatska udruga CESI angažirana u borbi za bolji položaj žena te ostvarenje spolne i rodne ravnopravnosti.
Udruga CFC je osnovana daleke 1973. godine, dakle, više od 40 godina radi na mobiliziraju običnih katolika koji ne dijele ideologiju rimokatoličke hijerarhije po pitanju reproduktivnih prava i sloboda katolika, u prvom redu žena.
'Žene i njihove obitelji su te koje plaćaju cijenu svaki put kad 'teokracija istisne demokraciju'. Posebno su potresne situacije kada žene stradavaju jer im se zbog vjerske dogme onemogućava pobačaj iako bi im mogao spasiti živote. Imamo i brojne primjere kada se žene-žrtve silovanja tjera da trudnoću iznesu do kraja bez obzira na traumatične posljedice koje će dugoročno negativno odraziti na život buduće majke i njezina djeteta kao trajne 'uspomene' na seksualno nasilje. Zatim zbog vjerskih razloga (koji su pak potpuno oprečni sa stvarnim životom) ženama se uskraćuje kontracepcija, a svaka seksualna edukacija demonizira se kao da je jedan od smrtnih grijehova', upozorila je Tessa Maulhardt.
Predstavnice CESI-ja koje su u hrvatskim javnim zdravstvenim ustanovama svojedobno provele istraživanje o dostupnosti prekida trudnoće, zamijetile su kako i u Hrvatskoj pobačaj (zakonski dopušteni zahvat) i kontracepcijska sredstava postaju sve nedostupniji ženama zbog epidemije priziva savjesti među ginekolozima i ljekarnicima. A i uvođenje zdravstvenog odgoja u sklopu kojeg je bilo predviđeno nekoliko sati spolne edukacije, također je prošlo kalvariju zbog pritiska Crkve i konzervativnih udruga od koje se još nije oporavio.
Kako se protiv klerikalizacije svakodnevice bore liberalni katolici u SAD-u? Javnim kampanjama, lobiranjem kod kongresmena, 'zakonotvoraca' i zakonodavaca, edukacijama, literaturom i filmovima... Pritom im, ističe Tessa, mnogo pomažu ugledni liječnici, pravnici i partnerske organizacije.
Posljednja kampanja CFC-a vezana je uz podršku katolika javnom financiranju pobačaja u SAD-u baš zbog njihove vjere i nazvana je 'Abortus u dobroj vjeri' (Abortion in Good Faith). Ovom kampanjom želi se poručiti da katolici/katolkinje diljem SAD-a žele pobačaj dostupan i pristupačan svima bez obzira na financijsko stanje, mjesto boravka ili vjeru. Kampanjom 'Good catholics use condoms' ukazivali su na potrebu korištenja ove vrste zaštite radi prevencije spolno prenosivih bolesti naročito AIDS-a i to u Africi.
Nemoralno je što se vatikanski lobiji u situaciji kad više od 40 milijuna ljudi živi s HIV-om/AIDS-om bore protiv upotrebe kondoma. Situacija je sljedeća: vjerske organizacije – posebice katoličke agencije - koje prema tvrdnjama Vatikana osiguravaju skrb o 30 posto oboljelih od AIDS-a u Africi i 25 posto globalno, uzimaju novac poreznih obveznika kako bi osigurale tu zdravstvenu skrb, a istovremeno ideološki biraju tko će tu skrb pružiti i na koji način. Pa tako neke od tih odabranih udruga osporavaju ljudima upotrebu kondoma, seksualnu edukaciju, program razmjene igala i ostale dokazane metode u prevenciji i redukciji zaraze HIV-om', objašnjava naša sugovornica motive za kampanju 'Good Catholics use condoms', odnosno za kampanju Condoms4Life
Kako su ovu svoju misiju pomirili s 10 božjih zapovjedi? 'Mi smo pro-choice katolici upravo zbog svoje vjere, a ne usprkos njoj. Nas, naime, vodi naša savjest, zalaganje za vjerske slobode te socijalna pravda i opće dobro. Iskustvo je pokazalo da je društvo prosperitetnije i za obiteljski život poticajnije tamo gdje je pobačaj zakonit, tj. siguran i dostupan, kontracepcija (naročito kondomi) opće prihvaćeni, a skrb o djeci dobra i sveobuhvatna', objasnila je Tessa. U prilog svojoj tezi da aktivisti koji se bore protiv prava na izbor, a iza kojih stoji Katolička crkva kao moćni saveznik – uopće ne vode računa o savjesti i stvarnom životu pojedinaca već da samo većini žele učiniti nedostupnima pobačaj i kontracepciju, navela je istraživanje prema kojem čak 99 posto seksualno aktivnih katolkinja koristi neku vrstu kontracepcije koju Vatikan ne odobrava. Istodobno, samo 14 posto američkih katolika podržava stav biskupa o pobačaju. Također, istraživanje je pokazalo da ne postoji razlika u broju prekinutih trudnoća između katolika i ne-katolika u SAD-u, odnosno katolkinje to čine u istoj mjeri kao i ne-katolkinje. Da mladima bez obzira na vjerska uvjerenja treba seksualna edukacija upućuju brojni pokazatelji i istraživanja, a ovo provedeno u Americi pokazalo je da 94 posto američkih katolika smatra da spolni odgoj treba biti u nastavnom programu javnih škola.
Budući da je u SAD-u jak konzervativni pokret protiv prava na izbor, kako se nose s njihovim napadima i osudama da su izdali kršćanski nauk? 'Doživjeli smo mnoge javne napade američkih biskupa, ali naša snaga su zdravstveno utemeljene činjenice i potpora običnih katolika koji drže da su pluralizam mišljenja i osobna savjest vjerodostojniji putokazi za život od dogmatskog tumačenja kršćanskih uvjerenja i svjetonazora', ističe. U prilog tome navodi sljedeće: 'Mnogi konzervativni katolici fokusirani su isključivo na živote fetusa, no pritom zanemaruju živote žena, čije bi zdravlje trebalo zaštititi od pogubnih posljedica. Oko 47.000 žena umire svake godine od posljedica nesigurnih pobačaja, a čak 99 posto tih smrti događa se u zemljama u razvoju. Stoga smo prisutni u svim zemljama (Africi, Europi, Latinskoj Americi) gdje se ženama otežava prekid trudnoće, jer držimo da legalan abortus štiti svetost ženskog života'.
Je li udruga koja zagovara prava liberalnih katolika poput ove Tessine moguća u Hrvatskoj? Teško, dok god država svojim građanima ne osigurava provođenje važećih zakona (poput onog o prekidu trudnoće, kojeg osporavaju brojni liječnici s prigovorom savjesti), a istovremeno dopuštaju Katoličkoj crkvi da kreira javno-obrazovne programe poput, spolnog odgoja.