VLAKOVI KOJI SPAJAJU I RAZDVAJAJU

Nelogičnosti koje putnicima HŽ-a zagorčavaju život

10.04.2014 u 12:07

Bionic
Reading

Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić danas nije želio za tportal komentirati navodno ukidanje nekih željezničkih linija, o čemu je ovih dana procurila informacija u javnost. Prema dopisu HŽ Putničkog prijevoza (HŽPP) šefovima željezničkih stanica i informacijama sindikata, novi vozni red stvarno ukida vlakove na nekim linijama, poput one od Sirača do Daruvara, ali iz Ministarstva opovrgavaju takve informacije

Radi se o dopisu Dražena Ratkovića, predsjednika uprave HŽPP-a, kojim on 28. ožujka ove godine na željezničke stanice piše da: 'Temeljem dogovora s resornim ministarstvom, HŽ Putnički prijevoz uvodi promjene u vozni red 2013/2014. u smislu promjena kalendara prometovanja ili ukidanja određenih vlakova. Popis vlakova s pripadajuććim promjenama nalazi se u prilogu dopisa. Molimo žurnu provedbu traženoga, obzirom da navedene promjene stupaju na snagu 15. travnja 2014. godine', piše u dokumentu u posjedu tportala.

U prilogu navodi linije: '2450 - ukida se', '2451 - ukida se'... i tako do 2455.

Renatu Ivanović
, glasnogovornicu MPPI-a, pitali smo želi li ministar Hajdaš Dončić komentirati ove informacije.

'Ne, nikakvog ukidanja nema, radi se o izmjenama voznog reda. Ministar će o tome komunicirati i komunicira, ali prethodno HŽ Putnički prijevoz valjda treba dati kompletne informacije o izmjenama voznog reda. Vi pitate za jednu prugu, i to povodom politike, a ne građana, jer oni neće biti zakinuti u prijevozu', poručila je tportalu glasnogovornica.

Razumno bi bilo da HŽPP ne ukine daruvarsku prugu prema Pčeliću, odnosno vezu s prugom za Viroviticu, jer se ona upravo obnavlja. Izgrađen je jedan most i tri pružna prijelaza. Od željezničkih sindikalaca saznajemo da svaki pružni prijelaz košta najmanje 100 tisuća eura.

Na ukidanje pruga gradonačelnike i načelnike upozorio je Marko Gašpar, predsjednik Sindikata prometnika vlakova Hrvatske, pozvavši ih da svojom funkcijom utječu na ministra i HŽPP da odustanu od takve odluke.

'Jasno je da HŽ Putnički prijevoz treba povećati efikasnost, no štete od nepromišljenih ukidanja vlakova koji prevoze radnike na posao i s posla radnim danom i vikendom ili samo vikendom takve su da je upitan smisao bilo koje kune koju ova država plaća za izvršenje PSO ugovora koji obvezuje HŽ Putnički prijevoz. Namjera ukidanja vlakova nedvosmisleno govori da uprava HŽ Putničkog prijevoza namjerava zadržati svoje neracionalno poslovanje. Ovo potvrđuje činjenica da nije donijela ni jednu poznatu mjeru kojom bi zaustavila trend smanjenja prihoda od prodanih prijevoznih karata', ustvrdio je Gašpar u pismu gradonačelnicima i načelnicima.

Gašpar je na to upozorio i ministra Hajdaša Dončića 26. ožujka 'da ovakvim načinom poslovanja i ovakvom politikom koju vodi HŽPP ne samo da se opstruira teritorijalna cjelovitost Hrvatske već se doslovce prikriva i pomaže neracionalno poslovanje HŽ Putničkog prijevoza i k tome troše novci poreznih obveznika bez ikakvih kriterija i kontrole'.

Nekoliko primjera iznio nam je Nenad Mrgan, predsjednik Sindikata strojovođa Hrvatske. 'Dođete u Knin i onda nemate vezu za Zadar, jer je vlak otišao prije petnaestak minuta. Dođete u Perković i vezu za Šibenik čekate tri sata. A od Splita do Perkovića i dalje vozi, ali koga, ako nema veze za Šibenik. Dođete iz Vinkovaca u Zagreb i dugo čekate vezu za Split ili Rijeku. Iz Požege u Kapelu, pa nema veze za Zagreb. Iz Daruvara do Banove Jaruge i nema vlaka za Zagreb ili Vinkovce. Iz Varaždina radnici mogu ići vlakom u Čakovec, ali nemaju se čime vratiti', nabrojio nam je Mrgan primjera kojih se u mah mogao sjetiti.

Istaknuo je i da ne postoji veza Sarajeva i Ploča, jer bosanski susjedi voze do Čapljine, ali mi ne želimo dalje.

'Zato što mi ne želimo voziti, jer nam se, kao, ne isplati. Kako to? Pa zar vlak nije bio krcat ljeti kada su svi putovali na naše more? To mi ne može nitko objasniti zašto smo ukinuli ovu prugu. Neke stvari su nelogične', ogorčen je Mrgan.

Jedino je objašnjenje da će se nakon ovakvih odluka HŽPP-a najviše okoristiti autobusne tvrtke, koje prevoze putnike na relacijama gdje su ranije vlakovi imali neprikosnovenu prednost. Mrgan zato kaže da HŽ treba osmisliti način da poveća prihod od putničkog prometa, a ne da štedi ukidanje svoje osnovne djelatnosti.

'Valjalo bi izračunati realne cijene voznih karata, poboljšati uslugu, brzinu, točnost, udobnost i što bolju povezanost linija. Cijene karata moraju biti jeftinije od autobusnih. Tada ćemo povećati broj putnika u vlakovima i HŽPP moći će više zarađivati, a taj novac zatim ulagati u nova poboljšanja. Oni sad rade obrnuto', ocijenio je Mrgan.

Iz HŽ Putničkog prijevoza do zaključenja teksta nismo dobili odgovor na pitanja o konačnom voznom redu, odnosno koje će linije ukinuti od 15. travnja. Mihaela Tomurad Sušac, glasnogovornica HŽPP-a, obavijestila nas da će o toj problematici biti govora na novinarskoj konferenciji u vijećnici HŽ-a u Zagrebu u 11 sati. Kako je istaknuto u najavi, konferencija za medije organizirana je 'u cilju provođenja Programa restrukturiranja i daljnje racionalizacije poslovanja. HŽ Putnički prijevoz će od 24. travnja 2014. djelomično promijeniti važeći vozni red'. Promjene, stoji dalje u najavi, obuhvaćaju 10 posto opsega prijevozne usluge i odnose se većinom na vlakove koji voze vikendom. Također će biti otkriveno na kojim će relacijama umjesto vlakova voziti autobusi te koji to manji dio vlakova više neće voziti. U posljednjem slučaju radi se navodno o vlakovima s vrlo malim brojem putnika te velikom negativnom razlikom između prihoda i troškova. Podsjetimo, sredstva namijenjena za poticanje putničkog prijevoza željeznicom rebalansom državnog proračuna za 2014. smanjenja su za 131,5 milijuna kuna odnosno za 20,7 posto.