Ministru turizma Darku Lorencinu ovih dana je laknulo: iako je statistika potvrdila 'srpanjsku rupu' i oko dva manje posto turističkih noćenja u ovom mjesecu, s dobrim rezultatima iz prvih šest mjeseci Hrvatska je još uvijek u blagom plusu u odnosu na prošlu sezonu. Na službenom predstavljanju rezultata u Splitu i sam je priznao da se previše oslanjamo 'na sunce i more' i najavio mjere kojima će se pokušati produljiti sezona, ali je kritičarima poručio da je slična situacija i u drugim državama. On, naime, prati vremensku prognozu, ali i rezultate - pa navodi da je Austrija zabilježila oko dva posto minusa u turizmu jer nije bilo dovoljno snijega...
Lorencin kao tipični turistički radnik vječno širi optimizam i po starom hrvatskom običaju od turističke sezone 2014. godine očekuje 'jednak promet i malo veću zaradu', iako je taj pojam dosta fluidan i vječno neprecizan. Navodno, stvarni iznos koji je Hrvatska zaradila od turizma možemo doznati tek početkom 2015. godine, u doba kada se ionako počinjemo pripremati za novu sezonu.
U kratkom razgovoru za tportal ministra turizma upitali smo o nedavnom javnom rječkanju s ministrom financija, ali i sve češćim prigovorima iz Dalmacije da protežira svoju rodnu Istru.
Ministar Boris Lalovac nedavno je izjavio da će ipak morati raditi rebalans proračuna jer je turistička sezona podbacila, dok je i sama turistička politika 'pogrešno vođena'. Najavili ste mu opširno odgovoriti kada budu poznate brojke za srpanj?
Ma dobro, kolegi Lalovcu odgovorio sam već i prije, razgovarali smo odmah nakon što je ta njegova navodna izjava bila objavljena. Nigdje nisam mogao naći zabilježeno da je tako nešto doista i rekao. Bilo je govora o izdavanju fiskaliziranih računa i potrebi pojačavanja nadzora, jer prihodi od turizma nisu bili na željenoj razini...
Dakle, tvrdite da je u stvarnosti pala fiskalna disciplina, a ne da turisti troše manje nego prije?
Točno. A ovo o 'pogrešnom vođenju turističke politike' kolega Lalovac nikada nije ni rekao.
Možda je disciplina dijelom pala i jer su se tek u srpnju, u špici sezone, stvorili formalni uvjeti da Carinska uprava nadzire ilegalne izjamljivače soba i apartmana?
Da, ali moram kazati da neregistrirane pružatelje usluga dosad nitko nije ni kontrolirao. Turistička inspekcija prije se bavila samo onima koji su registrirani, dakle ovima koji plaćaju svoje obveze prema državi, dok njihove susjede koji su radili 'na crno' nitko nije provjeravao.
S promjenama smo započeli još početkom ove godine i dok smo promijenili Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti i Zakon o pružanju usluga u turizmu, dok smo razdijelili bivši Državni inspektorat - istina je, došao je srpanj. Ali sada sve kontroliramo.
Famozna srpanjska rupa je konačno iza nas?
Bogu hvala, tako je...
Vaše ministarstvo najavilo je da će već u rujnu ove godine pokrenuti pilot-program PPS, koji bi trebao pomoći u produljenju sezone na odabranim turističkim destinacijama?
Tražili smo deset do petnaest destinacija, no interes je bio dosta veći i sklepali smo ih dvadeset i dvije. Sada ćemo vidjeti koje od njih imaju konkretan proizvod i konkretan interes nastupiti u listopadu i studenome, na kojim tržištima i u kojem roku.
Valjda već imate nekakav konkretan primjer projekta?
Imamo, destinacije su poznate i u proračunu Hrvatske turističke zajednice ove godine imamo rezerviranih pet milijuna kuna, tako da ćemo na jesen vidjeti kako će stvar funkcionirati. Glavnina novca ipak će otići za predsezonu i posezonu u 2015. godini i projekti će se tada mjeriti u desecima milijuna kuna, jer nam je cilj za pojedine destinacije financirati dodatnu promidžbu i zajednički marketing na određenim novim emitivnim tržištima, kao i ostale standardizirane kampanje. U Splitsko-dalmatinskoj županiji, recimo, imamo prijavljene četiri zanimljive destinacije, poput, recimo, Dalmatinske zagore: ona ima izuzetno veliki potencijal i uz turistički promet koji ostvaruje grad Split, logično je da se na njega nasloni i ponudi novu 'vanurbanu' dimenziju.
Iz Dalmacije se sve češće čuju primjedbe da protežirate istarske kadrove. Konkretno, od dvadesetak direktora predstavništava Hrvatske turističke zajednice, baš ni jedan ne dolazi južnije od Svetog Roka?
Mislite da se to radi namjerno? Ne, to je krivi put jer selekcija je napravljena čak preko specijaliziranih tvrtki. Trebaju nam profesionalci i rukovodili smo se isključivo time.
Osim toga, u povijesti hrvatskog turizma imali smo i primjere da su ministrica turizma Pave Župan-Rusković i predsjednik HTZ-a bili iz Dubrovnika ili da su u isto vrijeme ministar koji je pokrivao turizam Božidar Kalmeta i državni tajnik Zdenko Mičić obojica bila iz Zadra, pa se nitko nije bunio.
Ključ je ipak u Turističkom vijeću HTZ-a i bilo kojeg člana možete pitati na koji način se donose odluke. To tijelo je zaduženo za sve ključne stvari u turizmu, poput kampanja, manifestacija... A Dalmacija u njemu ima pet od 13 članova.
Zanimljiva je i raspodjela državnog novca: među potporama za 'top manifestacije' prednjači Rad Bullova utrka u Rovinju s milijun i pol kuna, a drugi je splitski Ultra festival s tek 600 tisuća. Od novca za 'nacionalna i regionalna događanja' najviše opet odlazi u Istru, čak 790 tisuća kuna, a prva iduća županija je tek na dvjestotinjak tisuća. U Fondu za razvoj turizma dvije najveće potpore, i to preko milijun kuna, ponovno odlaze u Istru...
To nije slučajnost. Pozivam sve - a pogotovo dalmatinske županije, gradove i općine - da prijave svoje projekte za Fond za razvoj turizma. Njih danas jednostavno nema ili su jako tanki pa im treba dorada. Imamo dosta slobodnog novca i zbilja nam nedostaje dobrih projekata.
Što se tiče sadašnjih potpora, sve se može pronaći na internetu - i kriteriji, i komisije...
Nije točno, popis ljudi koji odlučuju nigdje nije objavljen!
No dobro, ali to povjerenstvo ima svoje kriterije, a konačnu odluku predlaže Turističko vijeće HTZ-a i ja se u njihove prijedloge ne diram. Ove godine razgovarao sam s ljudima iz Ultra festivala i objasnio im da je glavni kriterij efekt koji manifestacija postiže. Konkretno, Red Bull Air Race, za razliku od Ultre, ima ogromne marketinške posljedice, tamo je bilo ne znam koliko stotina novinara, nekoliko desetaka televizija, njih šest-sedam radilo je izravni prijenos...
A turistički promet u Istri je svejedno pao!?
U tom periodu nije. Uglavnom, od Red Bulla ćemo uskoro dobiti potpuno izvješće o marketinškoj vrijednosti te manifestacije. S druge strane, i Ultra festival je ogromno događanje, ove godine bio je skoro dvostruko veći i privukao je između 40 i 50 tisuća posjetitelja u svakom danu. Njegov publicitet je također ogroman, ali u nešto užem segmentu.
Vaše ministarstvo je nedavno dodijelilo novac i za sedam filmskih festivala u državi, od poznatih do egzotičnih, no među njima nije i Festival mediteranskog filma Split, koji već nekoliko godina zaredom dovodi projekcije u nekoliko desetaka mjesta u zaleđu i na otocima, gdje inače nema kina. Zar to nije zaslužilo potporu?
Ne znam što bih rekao, postoje kriteriji... Ubuduće ionako uvodimo promjene i sve prebacujemo na nižu, regionalnu razinu. Ministarstvo i HTZ podupirat će samo top događanja i nastojat ćemo da ih umjesto deset imamo barem dvadeset, da se masa rasporedi ravnomjerno po državi, ali moramo dobiti kvalitetne prijedloge. Sve ostalo ide na regije, pa neka same odlučuju...