Najsigurnije zemlje su Albanija, Srbija i Estonija jer imaju najmanji broj krađa
Eurostat je objavio podatke o broju prijavljenih krađa motornih vozila u zemljama Europe u 2023. godini, izraženih na 100.000 stanovnika.
Najviše krađa zabilježeno je u Švedskoj (370), Luksemburgu (352) i Švicarskoj (307). S druge strane, najsigurnije zemlje su Albanija, Srbija i Estonija jer imaju najmanji broj krađa. Hrvatska se nalazi na sredini ljestvice s 38 krađa na 100.000 stanovnika, što je znatno ispod europskog vrha, pokazuje infografika koju je danas objavio PIXSELL.
A kako je bilo 2020. godine?
Infografika prikazuje kako je to bilo 2020. godine i u kojim su se zemljama tada najviše krali auti. Švedska je na samom vrhu prema broju krađa, a prate je Italija, Nizozemska i Grčka. Hrvatska se s Bugarskom, Rumunjskom, Estonijom i Danskom nalazi na samom začelju.
Koje se marke najčešće kradu?
Tijekom 2023. godine od svih otuđenih putničkih vozila najviše se radilo o otuđenju automobila marke Volkswagen i francuskih proizvođača, pokazali su podaci MUP-a. Tijekom 2024. zabilježeno je 598 krađa motornih vozila, što predstavlja povećanje od 13,7 posto u odnosu na godinu ranije, kad ih je bilo 516, piše Jutarnji list. Nisu ni sva ukradena vozila trajno izgubljena za vlasnike. Prošle godine, naime, pronađeno je i vraćeno vlasnicima 495 otuđenih vozila ili njih čak 68,2 posto.
Kako se zaštititi?
Kako se zaštititi i može li se to uopće? Apsolutne zaštite nema i svaki se auto može ukrasti i odšlepati, ipak rizik od krađe možete znatno smanjiti. Profesor Željko Marušić sastavio je za autoportal listu od deset najučinkovitijih metoda zaštite.
Izbor automobila: pri kupnji birajte marku koja u podzemlju ne kotira visoko, za razliku od Volkswagena, Škode, BMW-a, Audija... Japanski i korejski auti višestruko su sigurniji od europskih. Egzotične izvedbe, poput kabrioleta i pick-upa, rjeđe se kradu, karavan je sigurniji od kompakta... Lopovi najviše vole automobile koji se utapaju u sredinu, srebrne, bijele, crne, sive, crvene... Ne vole 'kanarince', poput žutih i zelenih, koji se lako uočavaju, a bježe i od višebojnih.
Alarm je najvažniji: važno je spriječiti da lopov uopće uđe u automobil, ukrade stvari i opremu, bilo što radi, 'kopa' po njemu, da ima vremena tražiti slabe točke. Raspitajte se o najboljim specijalistima koji ugrađuju alarme, pitajte ih je li ukraden ijedan auto koji su zaštitili.
Elektronička i električna blokada: vrlo je učinkovita i kao zasebna mjera jer blokira električnu pumpu goriva i elektropokretač. Dobro je rješenje da se ugradi u sklopu alarma, a još je bolje ako se ugrade dva odvojena sustava, dakle da elektronička blokada, koja deaktivira strujno napajanje za gorivo i paljenje, bude zaseban sustav. Tada treba imati dva odvojena 'pametna ključa', čime si malo otežavate život, ali lopovu će krađa postati nemoguća misija. A kako će svaka blokada blinkati posebnom 'ledicom', vjerojatno će odustati čim ih ugleda. Postoji i učinkovito, a klasično rješenje: skriveni električni prekidač za paljenje, koji nije lako pronaći, pogotovo lopovu koji nema puno vremena te je u manjoj ili većoj panici. Treba paziti da ga možete neprimjetno aktivirati, tako da lopov koji vas eventualno promatra ništa ne shvati.
Mehanička blokada, čak i najjednostavnija poput kuke za volan, dovoljna je da provalnik počne tražiti lakšu metu. Naime za uklanjanje treba prepiliti ili oštetiti volan, što otežava izglede daljnje prodaje (kad želite kupiti novi volan ili bravu, prodavač je dužan obavijestiti policiju), gube se minute, raste rizik... Najbolje su mehaničke blokade mjenjača, podjednako za mehanički i automatski mjenjač, u čije će se deblokiranje na cesti rijetko koji lopov upustiti. Za to treba ukradeni auto odšlepati u skrivenu garažu, a za to su potrebne organizacija i logistika...
Otvaranje haube na drugi način: višestruko je korisno da vam dobar mehaničar promijeni način otvaranja poklopca motora, primjerice ukloni ili deaktivira plastičnu polugu za otvaranje te postavi izdanak (hvataljku) na kraju sajle, a koju ćete potezati kliještima.
Satelitsko praćenje automobila, koje se ugovara sa zaštitarskim kućama, poželjno je ako imate skupi automobil, a cijene su prihvatljive. Tad se može riješiti i gašenje motora na daljinu. Korisno je to i roditeljima koji žele provjeriti i pratiti kako im djeca voze automobil, gdje se nalaze... 'Profesionalci' mogu tome doskočiti, ali ne baš jednostavno i nikad ne mogu biti sigurni da su baš sve blokirali.
Mobitel na skrivenom mjestu - stare Nokije, s baterijom koja traje nekoliko dana, iz više razloga postaju tražena roba. Mobitel s pre-paid brojem, stišan i napunjen, najbolje je sakriti u uglu prtljažnika, a dobar električar može riješiti i stalno napajanje. Potom će policija lako ući u trag autu i iznenaditi lopove.
Hands-free ključ držite u alu foliji - hit metoda kojom lopovi snažnim dekoderom veličine laptopa, koji tisućama puta pojačava signal što ga šalje elektronički ključ - kartica, jednostavno uhvate pred kućom ili zgradom vlasnika, otvore vrata, deblokiraju sve i može se reći - zbogom autu. Zamatanje elektroničkog ključa/kartice u aluminijsku foliju, koja blokira signal, ili stavljanje u kutijicu iznutra troslojno obloženu folijom, izludit će lopove u traženju signala i natjerati ih u bijeg. Učinkovita zaštita u ovom slučaju je klasični električni prekidač struje za paljenje ili pumpu goriva.
Sredstva odvraćanja - naljepnica koja pokazuje koji je alarm, odnosno zaštitni sustav ugrađen, odvratit će gotovo svakog amatera, a profesionalcu može dati dodatnu informaciju. No ako ste ga ugradili u specijaliziranom servisu na dobrom glasu, to će profesionalcu u više od 90 posto slučajeva biti motiv da traži lakšu metu. Jer takvi to ugrađuju na poseban način, znajući modus operandi lopova. Evo genijalnog trika: neka vam stručnjak, pored standardne 'ledice', koja blinka zbog alarma, ugradi još jednu, lažnu, koja blinka na drugom mjestu i drugom bojom.
Pažnja i procedura - najvažnije: kad zaključavate automobil, trebate čuti 'klik' i uočiti blinkanje žmigavaca! Lopovi često stoje u blizini, blokiraju signal, očekujući da vlasnik to neće uočiti i otići, ostavljajući auto otključan i neblokiran. Ozbiljniji se auti kradu uz prethodno motrenje i praćenje, pa radite to i vi. Ako primijetite išta sumnjivo, vozilo iz kojeg vas motre, prate... prijavite policiji. Ključeve, mehaničke i elektroničke, ne ostavljajte djelatnicima praonica i servisa u koje nemate 100 posto povjerenja!