dopuna direktive

Nova pravila za mlade vozače, evo što se mijenja

11.04.2025 u 20:17

Bionic
Reading

U 2024. na europskim cestama poginulo je gotovo 20.000 ljudi. Cilj je do 2030. broj smrtnih slučajeva na cestama prepoloviti, a kako bi se ubrzao tempo pada postignuta je suglasnost o dopuni Direktive o vozačkim dozvolama. Izmjene se u najvećoj mjeri odnose na mlade te vozače teretnih vozila i autobusa, i stupaju na snagu nakon što ih potvrdi Europski parlament

Tečajevi u autoškolama desetljećima su gotovo isti, a da put do vozačke dozvole treba prilagoditi, smatra instruktor Davor Vozab, piše HRT.

'Imamo mi zrele sa 16 godina vozače, a netko nije zreo s 25. Prelako se daju ti liječnički pregledi za koje mi svi tu skupa koji brinemo o sigurnosti smatramo da bi trebali biti malo stroži', kaže Vozab.

'Vjerojatno će se morati mijenjati nešto u temelju. Prije svega mislim na način i količinu obuke. Često i na nižim kategorijama, za B kategoriju 35 sati, profesionalne kategorije i tako dalje zna biti puno premalo sati da bi se tu ostvarila kvalitetna obuka', dodaje.

Radi sigurnosti, mladi će vozači nakon položenog ispita dvije godine biti pod povećalom policije. Za njih će vrijediti stroža pravila i sankcije. A u autoškolama ih očekuje više učenja.

'Važno je da se u autoškolama edukacija prilagodi najnovijim tehnologijama koje se koriste u vozilima da se vozače nauči pravilno koristiti te tehnologije, pravilno rukovati tim tehnologijama, zatim da se vozače nauči pravilno sudjelovati u prometu na način da oni razumiju sve situacije u kojima se mogu naći u prometu', kaže izv. prof. dr. sc. Marko Šoštarić, dekan Fakulteta prometnih znanosti.

Vozačka dozvola osim u novčaniku bit će i u mobitelu - dostupna u digitalnom obliku dok vam se ne isključi baterija. Dobna granica za vozače teretnih vozila i autobusa spušta se za tri godine.

'Pod uvjetom da takve osobe imaju temeljne kvalifikacije, mi takva rješenja već imamo sustavno kroz škole koje obrazuju vozače u okviru zanimanja vozač motornog vozila, ima ih ukupno 21 u RH, što znači da već dugi niz godina mi sustavno obrazujemo vozače za takve izazove. U tom smislu neće biti nikakvih posebnih promjena, što se tiče RH', kaže dr. sc. Sinan Alispahić, pomoćnik glavnog tajnika HAK-a.

Jer u Hrvatskoj se o većini toga iz Direktive, poput polaganja teorijskog dijela ispita prije praktičnog, vodi računa još od 90-ih, kaže Alispahić, zbog čega je naša zemlja naprednija od nekih članica EU-a.