u glavnom gradu

'Nisu krali, nisu dizali cijene'. Što su pokazale tri godine vlasti Tomislava Tomaševića

04.06.2024 u 13:59

Bionic
Reading

Za koji dan navršit će se tri godine otkad je Tomislav Tomašević kao gradonačelnik preuzeo upravljanje Zagrebom. Potpora te zadnje nedjelje u svibnju bila je ogromna. Zagreb se odlučio za promjenu. Iako za svaku promjenu treba vrijeme, posebno kada se u ključnu infrastrukturu ulagalo malo ili nimalo, Tomaševiću ono više nije saveznik. Za godinu dana građani će mu dignuti ili spustiti palac

'Ne krade i to mi je već dovoljno', rekla je jedna Zagrepčanka prošle godine, na polovici mandata zelene vlasti, u jednoj od televizijskih anketa.

U radijskoj anketi pak prije koji dan moglo se čuti: 'Zadovoljna sam kako rade, cijene komunalija ostale su iste iako je inflacija ogromna.'

Vox populi nekad je, iako površan, nepogrešivo točan.

No valja podsjetiti da je Tomaševićeva vlast pokušala dignuti cijenu vode i vrtića, ali se nakon pritiska javnosti to u konačnici nije dogodilo.

Tomislav Tomašević na konferenciji za medije
  • Tomislav Tomašević na konferenciji za medije
  • Tomislav Tomašević na konferenciji za medije
  • Tomislav Tomašević na konferenciji za medije
  • Tomislav Tomašević na konferenciji za medije
  • Tomislav Tomašević na konferenciji za medije
    +3
Tomislav Tomašević na konferenciji za medije Izvor: Pixsell / Autor: Luka Batelić

Inflacija, premda je bila otežavajući faktor, istovremeno je bila 'poguranac' jer su zbog značajnog rasta plaća, prvenstveno zaposlenicima države i grada, rasli prihodi od poreza na dohodak, pa je i dugove, koji nisu indeksirani, moguće lakše otplaćivati.

Iako se u Gradu hvale time da su stabilizirali financije, da su povukli nikad više novca iz fondova EU-a te da su im kreditne agencije podignule rejting, građane to, htjeli priznati ili ne, manje zanima.

Kvaliteta javne usluge, njena cijena te vidljivi projekti ono je što na njih uglavnom ostavlja dojam.

A dojam je da su dva problema i dalje goruća, od kojih je jedan bio temelj izborne pobjede - odlagalište otpada Jakuševac - dok je drugi promet. Iako će vlast reći da se otpad razdvaja nikad više, da je po centru postavljeno više od stotinu podzemnih spremnika, da će do kraja ljeta biti svih zacrtanih 150, da je Grad na sebe preuzeo postavljanje i financiranje boksova za smeće, da se vozni park Čistoće obnavlja - dojam je da je Zagreb još miljama od Ljubljane i Beča.

Osim Grada, za to su zaslužni, kao i kod recikliranja, građani. Problem Jakuševca nije riješen i jasno je da neće biti ni u ovom mandatu, a dodatno je eskalirao dvama odronima na kraju prošle godine, kada je radnik Čistoće izgubio ruku. Što se točno dogodilo, još se ne zna.

To je kao posljedicu imalo zatvaranje kompostane i sklapanje novih ugovora za odvoz biootpada s privatnim tvrtkama. Centar za gospodarenje otpadom (CGO) još je u mislima i kao rok za njegovu izgradnju spominje se 2028. godina.

Govoreći o onome čime nije zadovoljan u protekle četiri godine, Tomašević je na današnjoj konferenciji za medije spomenuo upravo CGO, dodajući da se previše vremena potrošilo na rasprave, ali i da će, nakon tri godine mandata, razgovarati i s četvrtim ministrom zaštite okoliša na tu temu. Kao rok za otvaranje CGO-a postavio je tako 2028. godinu, što je preduvjet za zatvaranje Jakuševca.

Osim smeća, neuralgična točka je promet. Od tramvaja se brže kreću i trkači, automobila je na cestama sve više, a u njima se nerijetko nalazi po jedna osoba. Vožnja po žutoj traci postala je u špicama više pravilo nego iznimka.

To bi se do kraja godine trebalo riješiti automatizacijom semafora na 120 raskršća i kamerama u tramvajima koje bi snimale nesavjesne vozače i vožnju po žutim trakama.

Novi tramvaji su naručeni, polovni pomalo kapaju, a u planu je, nakon što je stiglo 65 autobusa, još 100 novih i 30 polovnih.

Tramvaj iskočio iz tračnica
  • Tramvaj iskočio iz tračnica
  • Tramvaj iskočio iz tračnica
  • Tramvaj iskočio iz tračnica
  • Tramvaj iskočio iz tračnica
  • Tramvaj iskočio iz tračnica
    +3
Tramvaj iskočio iz tračnica Izvor: Cropix / Autor: Darko Tomas

U srpnju bi trebali početi radovi na Sarajevskoj, čime bi Zagreb dobio nove kilometre pruge, ali i novi južni ulaz. Jarunski most više se ne spominje iako se govorilo o njegovoj dislokaciji s prvotno predviđene trase.

Započeli su radovi na Paromlinu, ključnom infrastrukturnom projektu ove vlasti, za ljeto je najavljena prva lopata na bazenu Špansko, kao i dugo očekivan ulazak građevinskih strojeva u Dom sportova, a u Kranjčevićevoj, što je jedan od preduvjeta za rušenje i gradnju Maksimira, očekuju se početkom iduće godine.

Zatvoreno parkiralište Paromlin
  • Zatvoreno parkiralište Paromlin
  • Zatvoreno parkiralište Paromlin
  • Zatvoreno parkiralište Paromlin
  • Zatvoreno parkiralište Paromlin
  • Zatvoreno parkiralište Paromlin
    +8
Zatvoreno parkiralište Paromlin Izvor: Pixsell / Autor: Patrik Macek/PIXSELL

Ukidanjem mjere roditelj odgojitelj, koja je iz godine u godinu predstavljala sve veći uteg gradskim financijama, Zagreb je napravio dobar potez i krenuo jedinim logičnim putem - gradnjom dodatnih objekata za predškolski odgoj i zapošljavanjem novog osoblja. No problema tu još ima i trebat će vrijeme da stvari budu postavljene na zadovoljavajući način.

Do izbora je još godinu dana, a gradskoj vlasti za vratom visi Jakuševac i slučaj s Gradskom plinarom Zagreb - Opskrba, koja je zbog loših poteza uprave ostala bez opskrbe kućanstava u Zagrebu i milijunskih prihoda. I dok se nalaz oko Jakuševca još čeka da se utvrdi što se dogodilo i u kojem smjeru bi se trebao tražiti krivac s GPZO situacija je jasna i zbog nje će Tomašević trpiti političku štetu.

Zahutaju li se radovi, cijene ostanu na postojećoj razini i ne bude li novih 'odrona'i direktora s lošim procjenama Tomašević možda i uvjeri građane da mu daju još jedan mandat.