Njemački brodograditelj NVL položio je ovih dana kobilicu za prvi od tri nova signalno-obavještajna i izvidnička broda (SIGIN/ELINT) klase 424 za njemačku ratnu mornaricu. Tri nova broda zamijenit će Oste, klasu koja je u službi od kasnih 1980-ih godina i značajno će izmijeniti njemačku arhitekturu pomorske sigurnosti. Donosimo više o plovilima klase 424 koja će u njemačkoj ratnoj mornarici služiti kao pomoćni brodovi, ali i kao pogoni za obuku i referentno izviđanje s detekcijom signala na moru
Mediji su izvijestili da je kobilica za prvi od tri nova broda položena u brodogradilištu Wolgast Peene pred brojim predstavnicima njemačkih saveznih snaga (Bundeswehr). Među njima su bili i inspektor mornarice, admiral Jan Christian Kaack i inspektor kibernetičke i informacijske domene (CIR) Bundeswehra, viceadmiral Thomas Daum.
Kaack i Daum su u svojim govorima istaknuli da je predstojeća klasa brodova strateški važna za njemačku arhitekturu pomorske sigurnosti i nezamjenjivo sredstvo Službe kibernetičke i informacijske domene Bundeswehra za strateško izviđanje u potencijalnim borbama.
Viceadmiral Kaack naglasio je pak da novi servisni brodovi predstavljaju neizostavnu komponentu mjera opreza nacionalne sigurnosti te da za njima, s obzirom na to da su visokospecijalizirani, postoji velika potražnja. Dodao je i da će klasa 424 morati ispuniti visoke zahtjeve u širokom spektru izviđanja u cijelom svijetu.
Prema Kaacku, klasa 424 prilagođena je za ratovanje u budućnosti, a otkrio je i da će brodovi biti sposobni djelovati do godinu dana u operativnom području. Također, radi se o plovilima koja su otporna na suvremene izazove ratovanja zbog svog fleksibilnog dizajna. Uz to, imaju mogućnost polijetanja i slijetanja helikoptera, kao i ukrcaja izviđačkih i borbenih dronova.
Niska razina buke kao prioritet
Jednako tako, tijekom ceremonije polaganja kobilice njemački vojni vrh je obznanio da će klasa 424 imati mogućnost dopunjavanja na moru za povećanje izdržljivosti tijekom dugotrajnih misija. Novost je i to da će obavještajni brodovi biti opremljeni najnovijim senzorskim tehnologijama za obradu i prijenos prikupljenih podataka.
'Za njemačku mornaricu novi servisni brodovi bit će apsolutno vrijedan dobitak u sposobnostima i veselimo se što ćemo ih rasporediti rame uz rame s našim kolegama iz Službe kibernetičke i informacijske domene', zaključio je Kaack. Radi se, naime, o najmlađoj grani njemačke vojske, oformljenoj 2015. godine, kada je preuzela zapovjedništvo nad svim postrojbama za elektroničko ratovanje, pomorsku signalizaciju i sigurnost plovidbe, IT, prikupljanje obavještajnih podataka i geoinformacija te psihološko ratovanje.
Prilikom sklapanja ugovora s tvrtkom Lürssen Werft u lipnju 2021., Savezni revizorski sud izvijestio je o 'značajnoj zabrinutosti' nakon što je ustvrdio da je njemačko ministarstvo obrane tek nakon potpisivanja ugovora počelo razgovarati s brodograditeljem o detaljima plovila. Analitičari su ocijenili da su milijarde eura poreznih obveznika dodijeljene naslijepo i da su pregovori nestručno vođeni.
Brodovi su i dvije godine od potpisivanja ugovora postojali samo na papiru, a prvotno dogovorena cijena s 2,1 milijarde porasla je na 3,3 milijarde eura. Savezni revizorski sud na kraju je morao intervenirati te je zaključio da postoje značajni rizici koji proizlaze iz strukture ugovora s Lürssenom. Na kraju su Savezni ured Bundeswehra za opremu, informacijsku tehnologiju i podršku te Lürssen objavili da će tri broda isporučiti u razdoblju između 2029. i 2031. godine.
Prema očekivanjima, detalji u vezi sa sustavima koji će biti ugrađeni nisu poznati u ovoj fazi, ali Bundeswehrovi zahtjevi istaknuli su potrebu za sposobnostima samozaštite, zapovijedanja i kontrole te za pogonskim sustavima s iznimno niskom razinom buke.
Posadu čine i tajni agenti
Vjeruje se da će otprilike 120 metara dugi servisni brodovi klase 424 služiti Bundeswehru kao izviđačke platforme za prikupljanje obavještajnih podataka na moru, a bit će opremljeni najsuvremenijom senzorskom tehnologijom. Ti napredni sustavi omogućit će posadi praćenje radarskih i komunikacijskih signala u širokom rasponu.
Brodovi će također biti opremljeni specijaliziranim elektroničkim, hidroakustičkim i elektrooptičkim senzorima za sveobuhvatno površinsko i podvodno izviđanje. Ostali detalji plovila nisu objavljeni, ali prikazani nacrti ukazuju na to da dizajn broda udovoljava najnovijim vojnim zahtjevima za brodove ratne mornarice otporne na operativne izazove sukoba u budućnosti.
Valja reći da će 424 zamijeniti klasu 423 Oste, brodove koji su u kasnoj fazi Hladnog rata dizajnirani za izviđanje. Nakon 1990-ih njihove zadaće proširene su na rano upozoravanje i telekomunikacijsko izviđanje u suradnji s drugim njemačkim ili NATO-vim postrojbama. Treba reći da na klasi Oste redovito djeluju pripadnici Savezne obavještajne službe (BND), civilne tajne agenture. Smještaj za posadu dizajniran je tako da zadovolji civilne standarde, ali oni koji su boravili na tim plovilima tvrde da nude znatno više udobnosti od ostalih brodova njemačke mornarice.
Inače, riječ je o klasi brodova istisnine 3200 tona i duljine 83,5 metara, a pogone je dva dizelska motora, svaki od 4400 konjskih snaga. Maksimalna brzina joj je 21 čvor, odnosno 39 kilometara na sat, dok autonomija iznosi više od 5000 nautičkih milja, oko 9300 kilometara. Posadu čine 40 stručnjaka za pojedine misije i operatera senzora za elektroničku te komunikacijsku špijunažu (ELINT/COMINT). Od opreme klasa koristi niz sustava za elektroničke protumjere, ali nije naoružana konvencionalnim oružjem.