Strah od letenja jedan je brojnih na listi onih koji se racionalno ili iracionalno javljaju u ljudima. Tjeskoba, znojenje dlanova i ubrzano lupanje srca pojavljuju se prilikom aerofobije, iako su avioni među najsigurnijim prijevoznim sredstvima
No incidenta i padova aviona ima te je zabrinutost oko sigurnosti letenja u porastu. Ako se pitate koliko bi vaš sljedeći let mogao biti siguran, postoji istraživanje koje će riješiti tu dilemu. AirlineRatings, stranica za recenzije zrakoplovnih prijevoznika, nedavno je objavila svoju godišnju ljestvicu najsigurnijih svjetskih zrakoplovnih prijevoznika.
Na njoj je navedeno 25 najboljih prijevoznika na temelju mnoštva faktora. Za 2025. najsigurniji zračni prijevoznik na svijetu je Air New Zealand i to već drugu godinu zaredom. On se s australskim Qantasom bori za tron i godinama se izmjenjuju na prvoj poziciji.
Prvih jedanaest mjesta na ljestvici najsigurnijih zračnih prijevoznika za 2025. zauzeli su azijsko-pacifički i bliskoistočni zračni prijevoznici, a oni europski zauzeli su sedam mjesta među 25.
Koje su najsigurnije zrakoplovne tvrtke u Europi za 2025.?
Turkish Airlines, koji se nalazi na tržištu između Europe i Azije, najsigurniji je zračni prijevoznik u Europi. Zauzeo je 13. mjesto na globalnoj ljestvici, zaradivši sedam zvjezdica na platformi.
Unatoč tome što leti na više odredišta od bilo koje druge zrakoplovne tvrtke u svijetu, Turkish Airlines nije imao fatalnu nesreću od 2009. godine, kada se Boeing 737 srušio na prilazu amsterdamskoj zračnoj luci Schiphol. U nesreći je poginulo devetero ljudi, a 126 ih je preživjelo. Prošle godine također je osvojio nagrade za ugostiteljstvo i zabavu tijekom leta te dobio ocjenu 'Svjetska klasa' od Udruge zrakoplovnih putnika (APEX). I Skytrax ga je proglasio 'najboljom aviokompanijom u Europi'.
TAP Portugal zauzeo je 14. mjesto na ljestvici, što ga čini drugim najsigurnijim zračnim prijevoznikom u Europi. Nije izgubio putnika od 1977. i redovito održava tečajeve za strah od letenja u suradnji s Unidade de Cuidados Integrados de Saúde (UCS). Preostale europske kompanije koje su se našle ne ljestvici su: SAS (16.), British Airways (17.), Iberia (18.), Finnair (19.) i Lufthansa Group, koja uključuje SWISS (20.).
Zanimljivo je to da je Iberia dospjela na popis 25 najsigurnijih zrakoplovnih prijevoznika.
Koje su najsigurnije niskotarifne zrakoplovne kompanije u Europi?
AirlineRatings ocjenjuje niskotarifne prijevoznike odvojeno od njihovih partnera s punom uslugom, a europski zrakoplovni prijevoznici ostvarili su izvrsne rezultate na ljestvici 2025. godine. Na vrhu popisa je Ryanair zauzevši treće mjesto na globalnoj ljestvici kao najsigurnija niskotarifna zrakoplovna kompanija u Europi. U svojoj četrdesetogodišnjoj povijesti taj zračni prijevoznik nikada nije imao fatalnu nesreću.
Odmah iza bio je easyJet, dakle na četvrtom mjestu na globalnoj ljestvici, što ga čini drugim najsigurnijim europskim niskotarifnim zračnim prijevoznikom. Poput Ryanaira, u svojih 30 godina poslovanja nije imao pad aviona.
Na sedmom mjestu na globalnoj razini, Wizz Air osigurao je svoje mjesto kao treći najsigurniji niskotarifni zračni prijevoznik u Europi. Riječ je relativno novoj zrakoplovnoj tvrtki koja ima flotu Airbusovih aviona starih u prosjeku ispod pet godina. Među 25 najsigurnijih niskotarifnih zračnih prijevoznika na svijetu također su se našli Norwegian (12.), Vueling (13.), Jet2 (14.), Eurowings (20.) i airBaltic, koji je zauzeo 25. mjesto. Ni Jet2 ni airBaltic nisu bili među prvih 25 na prethodnim listama.
Kako se ocjenjuju najsigurnije zrakoplovne tvrtke?
AirlineRatings ocjenjuje zrakoplovne prijevoznike na temelju više podataka i nadopunjuje svoje nalaze u konzultacijama s pilotima i stručnjacima za zrakoplovstvo. Prvenstveno se proučavaju specifične karakteristike svake zrakoplovne tvrtke kako bi se utvrdila njihova sigurnost. To uključuje starost zrakoplova, njihov broj, obuku pilota i stopu prijavljenih incidenata. Zanimljivo, AirlineRatings uzima u obzir profitabilnost zrakoplovnog prijevoznika, što se može činiti neobičnom karakteristikom za povezivanje sa sigurnošću. Međutim oni kojima financijski ide lošije mogu biti manje skloni ulaganju u obuku, održavanje i poboljšanja, teoretski smanjujući sposobnost da ostanu sigurni.
Poredak također uzima u obzir je li zrakoplovna tvrtka iz zemlje koja je prošla reviziju ICAO, poznatu kao Univerzalni program revizije nadzora sigurnosti (USOAP). Ova revizija omogućuje ICAO-u procjenu provedbe sigurnosnog nadzora u zemlji i usklađenost s najboljom praksom. Konačno, razmatra se je li zračni prijevoznik prošao reviziju operativne sigurnosti IATA-e (IOSA), globalni industrijski standard za ocjenu operativne sigurnosti zračnih prijevoznika.