Stanje u Hrvatskim željeznicama (HŽ), iako je tako bilo najavljivano, nije bila tema današnje sjednice Gospodarsko-socijalnog vijeća (GSV). Kako je među samim sindikatima došlo do prijepora tko od njih može sudjelovati u radu GSV-a, rasprava o HŽ-u je odgođena za sljedeći ponedjeljak
Problem je nastao zbog toga što četiri sindikata (Sindikat željezničara Hrvatske, Sindikat tehničkog pregleda vagona i vlakova HŽ-a, Sindikat prometnika vlakova Hrvatske i Sindikat strojovođa Hrvatske) koji su organizirali današnji 15-minutni prosvjed nisu članovi nijedne sindikalne središnjice.
Potpredsjedniku GSV-a ministru prometa Božidaru Kalmeti to nije zasmetalo da ih pozove na sastanak, ali se tome usprotivio predsjednik GSV-a, sindikalist Damir Jakuš.
'U radu GSV-a sudjelujem više od dvije godine i nikad nisu pozivani sindikati koji nisu članovi neke od središnjica', ustvrdio je Jakuš.
Proceduralna zavrzlama, zbog koje je stanje u HŽ-u palo u drugi plan, na kraju je riješena tako da će Kalmeta s upravom i sindikatima HŽ-a, njih 13, ovaj tjedan održi odvojeni sastanak, a njegovi zaključci bit će zatim prezentirani na sljedećoj sjednici GSV-a.
Prije samog GSV-a ministar se susreo sa sindikalnim čelnicima, organizatorima današnjeg prosvjeda, i s njima je, kako je rekao, protresao sva pitanja koja ih muče.
Na njihovu prvu zamjerku da se nedovoljno ulaže u željezničku infrastrukturu Kalmeta je ustvrdio da država ulaže onoliko novaca koliko trenutno ima.
'Ove godine to će iznositi oko 700 milijuna kuna. Ali mi ne sjedimo skrštenih ruku! Organizirani su timovi koji rade na novim projektima s kojim ćemo privući novce iz europskih fondova. I tu će se situacija popraviti', ustvrdio je Kalmeta.
Isto tako, za ministra situacija nije loša ni kad je riječ o ulaganju u nove lokomotive i vagone, iako je zadnjih mjeseci bilo nekoliko većih nesreća i iskliznuća, a bit će još bolja, opet, kad dobijemo sredstva iz Europske unije.
Kalmeta je ustvrdio da neće biti ukidanja linija, a sa sindikatima je dogovorio da se novi vozni red za, najvjerojatnije, jesen radi u suradnji svih poduzeća unutar HŽ-a, a ne da to bude samo briga, kao što je to do sad bio slučaj, HŽ Putničkog prijevoza.
Na sindikalne zamjerke da su prilikom održavanja vlakova domaće tvrtke TŽV Gredelj i Đuro Đaković neopravdano 30 posto skuplje od inozemne konkurencije, Kalmeta je odgovorio da je to pitanje javnog natječaja.
'Cijene ne želim komentirati, ne sudjelujem u tome. Vjerujem da su one konkurentne', rekao je ministar.
Kosor bez komentara o štrajku u HŽ-u
Predsjednica hrvatske vlade Jadranka Kosor danas je u Bjelovaru na novinarski upit o jučerašnjem sastanku tzv. kukuriku koalicije (SDP, HNS, IDS) u Labinu poručila neka se ljudi sastaju i razgovaraju.
Rekla je kako je čula da traže prijevremene izbore te da se zna koji je put do njih. Dodala je da stalni pritisci oporbe za prijevremene izbore pokazuju da su neki shvatili kako vlada misli vrlo ozbiljno kad je riječ o suzbijanju krize, završetku pregovora s EU-om i nultoj stopi tolerancije prema korupciji te da će sve to provesti.
Naglasila je i da će vlada ustavnim promjenama urediti da pretvorbeni kriminal ne zastari.
Na upit da komentira rast nezaposlenosti rekla je da je vlada donijela nekoliko gospodarskih programa te kako ubrzo očekuje rezultate. Osobno ću tražiti da se vidi tko dobiva kredite kako bi se uklonio utjecaj politike jer kredite moraju dobiti oni koji imaju izgleda da se izvuku iz krize, kojima to može pomoći da opstanu, zadrže ili povećaju broj radnih mjesta, kazala je premijerka.
Najavila je da će uskoro biti donesene mjere za tvrtke koje su u velikim teškoćama, spomenuvši i odlične rezultate razgovora s HUP-om te s tim u vezi izmjenu nekih zakona. Dodala je i kako do sada nije bilo moguće pomoći gospodarstvu jer nije bilo novca te da će sada gospodarstvo biti poduprto s gotovo 10 milijarda kuna, pa je optimizam realan.
Glede slučaja HNB-a, odnosno guvernera Željka Rohatinskog, rekla je da je to gotovo, a štrajk u HŽ-u nije komentirala.