Splitskim Dalmacijavinom, sedam desetljeća starom i nekad moćnom vinarskom kućom koja je u proteklim godinama prošla nevjerojatno mukotrpan stečajni proces, ubuduće će upravljati jedan 26-godišnjak. On, istina, nije bilo tko, nego unuk stvarnog novog vlasnika Marinka Zadre, u javnosti poznatijeg jer odavno u svom vlasništvu ima i šećerane Viro
Obitelj Zadro prije samo šest mjeseci preuzela je splitski gigant za 70 milijuna kuna, a od tristotinjak zatečenih radnika - kojima su redom uručeni otkazi - natrag na posao pozvala je njih oko 150. Tvrtki poznatu prije svega po brendovima Pipi ili Pelinkovac, ali i cijeloj seriji žestokih alkoholnih pića i različitih vina, ovih dana postavljaju na noge.
Taj posao, dakle, povjeren je 26-godišnjem Luki Diel-Zadri, koji je u svom kratkom životu već uspio završiti Regent Business School u Londonu, potom praksu u multinacionalnim kompanijama iz šećerne industrije, a zatim i magisterij iz korporativnih financija u Milanu.
'Pomalo, od 1946. godine'
Njegov prvi korak je rebranding, odnosno uvođenje novog vizualnog identiteta tvrtke: neki bi rekli da slovo 'D' na izrazito modroj pozadini asocira na jedan u Splitu ne odviše omiljen nogometni klub, no stvar spašavaju stilizirani galebovi - ali i novi slogan koji glasi 'Pomalo, od 1946. godine'. Poput Pipija, i to je totalno dalmatinski - kako objašnjavaju, on znači da 'treba pronaći trenutak za sve u životu, pa tako i opuštanje i uživanje'.
Dalmacijavino je tvrtka sa 70 godina tradicije i to smo željeli sačuvati, kao i pozitivne asocijacije koje mnoge ljude vežu uz Pipi. S druge strane, moramo se približiti mlađim kupcima, pogotovo onima između 25 i 45 godina. Novi identitet spaja dugu povijest i čvrstu vezu s Dalmacijom s novim trendovima na tržištu - a to će se vidjeti i na novom vizualnom identitetu svih kategorija naših proizvoda', objašnjava Diel-Zadro.
Najavljeno je, naime, da će u ožujku ove godine na sajmu GAST u Splitu bit predstavljen novi izgled svih sokova, vina i žestica iz ove splitske tvrtke, a njen novi i mladi predsjednik Uprave za tportal otkriva da to nije sve - Dalmacijavino se priprema za značajan iskorak na tržištu premium vina i premium segment žestokih pića.
'U premium segmentu danas imamo samo drniški merlot, no vratit ćemo nekada poznati vrhunski hvarski plavac mali Faros i uvesti dva nova vrhunska vina - pošip s Hvara i kupažu koju ćemo napraviti od vrhunskih sorti iz našeg vinograda u Drnišu. Vina različite kategorije će biti i vizualno razdvojena i kupci će odmah znati radi li se o vrhunskom, kvalitetnom ili stolnom', kaže Diel-Zadro.
Novost: barikirana kvasina
'Što se tiče Pipija, njegovu prepoznatljivu recepturu i okus ćemo zadržati uz novi izgleda; u premium segment tržišta ulazimo travaricom, poboljšavamo kvalitetu votke i džina, a lansirat ćemo i barikiranu kvasinu koja je tri godine odležala barrique bačvama. Bit će to vrhunski proizvod, dostupan na tržištu svake tri godine', nastavlja dalje novi gazda tvrtke.
Koja je, treba kazati, dolaskom obitelji Zadro ipak barem simbolično izgubila nešto od svoga splitskog štiha: proizvodnja Pipija je, naime, prebačena u Hercegovinu.
'Nažalost, to je bio nužan korak jer je linija u Splitu stara 40 godina i ne dopušta proizvodnju dovoljnih količina, a cijena je jednostavno previsoka da bismo konkurirali drugim gaziranim sokovima. U tvrtku se desetljećima nije ulagalo i moramo učiniti što god je moguće da bismo sačuvali proizvodnju. Zbog toga smo krenuli u projekt nove vinarije u Drnišu koju namjeravamo završiti za dvije do tri godine', objašnjava Diel-Zadro.
Upitali smo ga i što namjerava učiniti s preostalim tvrtkinim nekretninama u Splitu pa je odgovorio da će prodati 'sve što nije vezano uz osnovno poslovanje, odnosno proizvodnju' - a dobiveni novac uložiti u modernizaciju. Moguće i u tvornicu Pipija u Hrvatskoj.
No s druge strane, Splićanima će biti drago čuti barem da se nastavlja suradnja s Hajdukom: s ovim klubom, naime, prije dvije godine razvijen je poseban Hajdučki Pipi i prvi put uz legendarnu narančadu na tržište je lansiran i okus limuna. Od prodaje, po posebno modelu, točno određeni postotak pripada Hajduku.
'Imamo dobar, zaista partnerski odnos i on će se nastaviti. Tijekom stečaja Hajdučki Pipi nije bio potpuno dostupan, no sada smo zadovoljni rezultatima', kaže direktor Dalmacijavina.
Šest mjeseci možda jest prekratak rok za rekapitulaciju poslovnih rezultata, pogotovo kada se radi o tvrtki koja je u puno segmenata bila poprilično devastirana, no mladi Luka Diel-Zadro tvrdi da se ima čime pohvaliti: prodano je, recimo, znatno više Pipija nego cijelu godinu prije toga, a s novim proizvodima i rebrandingom starih tržišnih marki kreće se u ofenzivu: u Hrvatskoj prije svega u Zagreb i okolicu, a potom i prema Istri i Kvarneru.
'Drugi je značajan segment izvoz: Pipi se jako dobro prodaje u Bosni i Hercegovini, naša travarica je daleko najprodavanija u Sloveniji, nedavno smo pronašli distributera koji je naručio prvi šleper Pipija za Austriju, a uskoro krećemo s isporukama za Crnu Goru. Pregovaramo i oko Srbije, želimo se vratiti na njemačko tržište gdje su se proizvodi Dalmacijavina jako dobro prodavali... Uglavnom, naš su cilj regionalna tržišta i tržišta Europske unije, uložili smo puno novca kako bismo napravili značajnog igrača u regiji. Ova godina je ključna', ambiciozno će mladi Diel-Zadro.