'žalosna praksa'

OESS: U BiH i dalje na djelu etnička segregacija djece u školama

03.12.2018 u 12:12

Bionic
Reading

U Bosni i Hercegovini i dalje se provodi "žalosna praksa" razdvajanja učenika po nacionalnoj osnovi, a takav se model segregacije primjenjuje u čak 56 škola, uglavnom na području Federacije BiH, gdje su tome izvrgnuta djeca hrvatske i bošnjačke nacionalnosti, upozorilo je posebno izvješće Organizacije za europsku sigurnost i suradnju (OESS)predstavljeno u ponedjeljak u Sarajevu

"Veoma je žalosno što predstavljamo ovakvo izvješće, jer ono opisuje praksu s kojom je odavno trebalo prestati", kazao je novinarima šef misije OESS-a u BiH Bruce Berton.

Stručnjaci OESS-a za pitanja obrazovanja analizirali su obrazovnu praksu i utvrdili kako se model, poznat pod nazivom "dvije škole pod jednim krovom", i danas provodi u osnovnim i srednjim školama.

"Variraju veličine tih škola, obilježja i lokacije, no svima im je zajednička sustavna segregacija djece po etničkoj osnovi", kazao je Berton ističući kako je ova praksa najvidljiviji primjer kako se u BiH manipulira mladima u korist etnonacionalističkih politika.

Praksa po kojoj djeca različitih nacionalnosti idu u iste škole, no tamo ih se razdvaja na nacionalnoj osnovi u entički definirane razrede u kojima onda uče po odvojenim nastavnim planovima i programima instalirana je potkraj 90-ih godina kao privremeno rješenje kojim je trebalo kratkoročno otkloniti problem obrazovanja djece povratnika u dijelovima zemlje u kojima je njihova etnička skupina bila u manjini.

Taj je problem bio najizraženiji u županijama unutar Federacije BiH s izmiješanim hrvatskim i bošnjačkim stanovništvom.

"To nikada nije bilo zamišljeno kao trajno rješenje", istaknuo je Berton.

Kako nakon rata na političkoj razini nije bilo moguće postići dogovor o integriranim nastavnim planovima i programima, kao privremeno rješenje uveden je sustav po kojemu će škole biti integrirane, no unutar njih će djeca i dalje biti razdvojena i učiti po odvojenim programima i iz različitih udžbenika.

To se posebice odnosi na predmete poput maternjeg jezika, povijesti i geografije.

Iz misije OESS-a podsjećaju kako je postojanje "dviju škola pod jednim krovom" ne samo protivno domaćem zakonodavstvu i načelima strategije reforme obrazovanja, nego i međunarodnim obvezama što ih je preuzela BiH.

Najveća zabrinutost proistječe iz procjene kako postojeći školski sustav, provodeći segregaciju djece, učvršćuje podjele u zemlji, potiče etničke podjele i stvara umjetne razlike među ljudima.

Dodatni je problem što kvaliteta nastave u takvim uvjetima trpi jer se sredstva, umjesto na poboljšanje obrazovanja, troše na održavanje paralelnih sustava.

Berton je kazao kako je jedino rješenje za ovo unutarnji politički dijalog, a prvi korak je administrativno ujedinjenje paralelnih škola koje djeluju pod jednim kroovm te postupno integriranje djece kroz zajedničko pohađanje nastave predmeta poput matematike ili informatike.

Jezik, religija i kulturno nasljeđe kao elementi identiteta konstitutivnih naroda ne smiju se rabiti kao izgovor za razdvajanje učenika, poručio je američki diplomat dodajući kako će etnički identiteti biti zaštićeniji kada postoji međusobno razumijevanje.

"Naše preporuke ne osiguravaju samo poštivanje i zaštićenost etničkih identiteta, već i njihovo promicanje. Biti zajedno nije isto što biti isti", kazao je Berton.