Što je seksualna perverzija? Je li ona moralno prihvatljiva ili krajnje nepoćudna? I tko uopće određuje granice morala? Serija 'Okus krvi' pružila je obilat i gotovo neiscrpan materijal za filozofsku analizu seksualnih perverzija
U proteklih nekoliko godina stvorene su tone teksta o trendu transformacije i integracije vampira u suvremenu kulturu. Uz 'Buffy - ubojicu vampira', 'Angela', 'Sumrak' i 'Okus krvi', vampir je iz lika koji spava u lijesu i samo traži dobar vrat u koji bi zabio zube,panično se boji češnjaka i osamljeno živi u sivom dvorcu na litici, metamorfirao u emocionalca krvavih suza, partijanera ili čak igrača golfa na Nintendu Wii. Baš poput Billa Comptona, glavnog lika serije 'Okus krvi' - najaktualnijeg vamp pop fenomena. Iskoristivši tradicionalnu etnološku predodžbu o vampirima kao 'seksualnim perverznjacima' i privlačnost seksa na ekranu za suvremenog gledatelja TV-a, 'Okus krvi' poput detaljno razrađenog misaonog eksperimenta genijalno ispituje intuicije o širokom spektru pitanja filozofije seksualnosti, a pogotovo o jednoj od najintrigantnijih tema - seksualnoj perverziji. 'Okus krvi' kroz izravne scene, ili barem aluzije, nudi sve - gej seks čovjeka i vampira, seks žene i vampira na groblju, seks stimuliran vampirskom krvlju, seks samih vampira, klasične orgije s više od dvadeset sudionika... Umorili ste se ili vam se nešto slučajno gadi? Gotovo sam zaboravio i seks sa 'shapeshifterima', bićima koja su u jednom trenu ljudi, a u drugom pas, vepar ili neka sedma životinja. Kako ovakva gomila nekonvencionalnih seksualnih odnosa zahtijeva knjigu, a ne tek članak, usredotočit ćemo se samo na potencijalno seksualno perverzan odnos dvoje najistaknutijih ljubavnika - Sookie Stackhouse i Billa Comptona.
Seks s vampirom
Što je uopće perverzija i kako je prepoznati, prva je skupina krupnih problema. Najčešći filozofski pokušaj je stvaranje definicije čija bi primjena omogućila prepoznavanje seksualne perverzije. Naravno, koliko filozofa, toliko i definicija. Poznat je pokušaj Thomasa Nagela, interpretiranog kao zastupnika teze da seksualni čin nije perverzan kada uključuje dvoje ili više ljudi u kojem je svatko seksualno uzbuđen drugom osobom, a svatko je seksualno uzbuđen time što je drugi seksualno uzbuđen. Zanemarimo li tvrdnju 'mi nismo živi', koju sami vampiri opetovano ponavljaju, te neugodne posljedice u vidu toga da je svaki seksualni odnos s njima ustvari kandidat za oblik nekrofilije, Sookie i
Bill nisu uključeni u perverzan odnos jer su prema razvoju radnje 'Okusa krvi' očito uzbuđeni na valjan način. No posljedica prihvaćanja Nagelove definicije je neobična - najperverzniji je onda Jason Stakehouse dok masturbira na pornofilmove ili Sookie i Bill tijekom seksa u kojem je ona pospana od konobarenja, a Bill napaljen jer se seksati može samo po noći. Očit problem je u tome što definicije najčešće ne pokrivaju cjelovit spektar intuicija, što je doista perverzno. Upitna je možda stoga cjelokupna vrijednost ovakvog pristupa, jer definicija seksualne perverzije i intuicije o tome što je perverzno uvelike ovisi o širem društveno-kulturološkom kontekstu, pri čemu su uobičajen primjer antički Grci koji su blagonaklono gledali na pederastiju. Društvo u kojem prevlast imaju npr. članovi antivampirske crkve Fellowship of the Sun, na odnos Billa i Sookie u skladu sa svojom definicijom seksualno perverznog gleda kao na nešto apsolutno nedopustivo, a ozbiljno pitanje je kojim argumentima možemo doista pokazati koja strana je u pravu.
Krv je sveta
Problem se ne iscrpljuje samo u pokušaju definiranja. Zamislimo da pronađemo odgovarajuću definiciju - i što sad? Je li perverzan čin ujedno i moralno dobar ili loš, seksualni život dostojan hvaljenja ili element u kandidaturi za lomaču? Naime, dok stanovnici Bon Tempsa tračaju - 'seks Billa i Sookie je perverzan' i 'seks Billa i Sookie je moralno neprihvatljiv' - možemo im prigovoriti da ne izriču tvrdnju istog značenja, jer ono što je perverzno nije nužno i moralno loše. U tom kontekstu zaključak filozofa poput Grahama Priesta o problemu odnosa perverzije i morala, prema kojem 'seks nema određenog cilja ili svrhe; bar ne u nekom smislu koji bi automatski utemeljio moralno vrednovanje', Sookie i Billa rješava barem jedne neugodne optužbe - da je to što rade perverzno. Jer kako Priest utvrđuje, 'seksualna perverzija je stoga još jedan pojam koji treba odložiti na hrpu starog željeza u povijesti ideja'. No ipak, pitanje je li to i moralan čin svakako može ostati daljnji predmet diskusije. Luke McDonald, bombaš samoubojica na vampirsko gnijezdo, u dijalogu s Jasonom rangira grijehe prema stupnju moralnog zla utvrđujući pritom da je zlo spavati s udanom ženom, ali da je vrhunsko zlo seks žene s vampirom, što je dobra ilustracija stava prema kojem je svaki seks koji ne uključuje ispunjavanje prokreativne funkcije spolnih organa ujedno i moralno nedopustiv. Pri tome je intrigantno da i vrhovi vlasti vampira imaju sličan stav, ali prema krvi, pa sudac Magnus istražujući dilanje utvrđuje: 'Krv je sveta. Bacati je za išta drugo osim za prokreaciju je blasfemija.' Razlike o moralnosti i perverziji između vampira i ljudi možda su manje nego što nam se na prvi pogled činilo.
Nakon ove kratke i brze šetnje kroz raspravu o filozofiji seksualne perverzije utkane u radnju 'Okusa krvi' ne isplati se biti u poziciji mladog vampira koji je omirisao vrat, ali zbog neiskustva odustane. Kombinacija oko 1500 minuta dosad emitiranog materijala serije 'Okus krvi', nastale prema seriji knjiga 'The Southern Vampire Mysteries', odličnog zbornika 'Suvremena filozofija seksualnosti' i nedavno objavljene knjige 'True Blood and Philosophy', stvorit će mješavinu pred snagom čije ekstatičnosti bi i snaga vampirske krvi posustala. A kao što znamo, odgovore na filozofske probleme uvijek je najbolje stvarati vlastitom interpretacijom i argumentacijom.