Projekt Postani 'plastic-free' tvrtka pomaže manjim tvrtkama da počnu odmah i konkretno djelovati. Istražili smo što su dosad učinili Bruketa&Žinić&Grey, arhitektonski ured 3LHD, dizajnerski webshop Selectedd, škola stranih jezika Boutique lingua...
'Zastrašujuća mi je pomisao ta da me u budućnosti neko od moje djece zapita što sam konkretno baš ja pokušao učiniti da se spriječi uništavanje mora i Zemlje, na kojoj oni upravo započinju svoj život, a da ja na to pitanje nemam jasan i konkretan odgovor', kaže Petar Pavić, pokretač inicijative Plastic waste free Croatia.
Prvi njihov projekt je Postani plastic-free tvrtka ili organizacija te pruža konkretan okvir djelovanja manjim tvrtkama kako bi mogle početi odmah i konkretno djelovati.
Prvoj takvoj ideji na našim prostorima već se priključio niz tvrtki i ureda koji su već u potpunosti izbacili plastiku iz svog poslovanja ili su na dobrom putu da to uskoro učine: Bruketa&Žinić&Grey, Odvjetničko društvo Vukmir i partneri, arhitektonski ured 3LHD, dizajnerski webshop Selectedd, škola stranih jezika Boutique lingua, catering servis Moveat...
'Ne želimo zatvarati oči i praviti se da budućnost nije naša odgovornost. Smatramo da svatko može i treba početi od sebe kako bi se dogodio bitniji pomak', kaže Jelena Mihelčić iz reklamne agencije Bruketa&Žinić&Grey. 'Inicijativa Plastic free Croatia na jednostavan i konkretan način motivira na bolje odnošenje prema okolišu i kao takva se nadovezala na naše stavove i nastojanja. Sve počinje s nama samima.'
Većinu smjernica slijedili su i ranije - od odvajanja otpada, preko korištenja posuđa i pribora za višekratnu upotrebu, do vode za piće iz pročišćivača i papirnatih vrećica. Čitavo uređenje njihova ureda temelji se na principu reciklaže i maksimalne iskoristivosti sirovina.
'Kao signalizaciju u prostoru iskoristili smo slova starih računalnih tipkovnica, dijelove zidova obložili smo ostacima drvenih letvi korištenih prilikom preuređenja, a ostatke bakrenih cijevi, čak i odbačene satelitske antene, iskoristili smo za dizajn rasvjetnih tijela', otkriva Mihelčić. 'Imamo i stari Lebarovićev sat koji smo uzeli s otpada i popravili, kao i neke stare ulične lampe.'
Kao najveći izazov pokazala se dostava hrane. Gotovo da nema dostavljača koji ne koristi jednokratnu plastiku, a oni koji imaju tu opciju dodatno ju naplaćuju jer većina ljudi ne zahtijeva ekološki prihvatljiviju ambalažu pa im se to za sada ne isplati.
'Nadamo se da ćemo utjecati na to i da će ova inicijativa okupiti kritičnu masu tvrtki koja će utjecati na isplativost uvođenja neplastične ambalaže za dostavu hrane', kažu u agenciji Bruketa&Žinić&Grey, u kojoj ne namjeravaju stati sve dok posve ne izbace svu jednokratnu plastiku iz uporabe u prostorijama tvrtke.
'Projektu smo se priključili jer se uklopio u našu želju da i djelovanjem naše škole i prevoditeljskog centra izrazimo svoj stav prema potrebi očuvanja okoliša i održivosti', otkriva Gorana Rajčić, direktorica škole stranih jezika i prevoditeljskog centra Boutique lingua. 'Projekt je izvrsno detektirao problem nerazgradive plastike i njenog nekritičkog odlaganja u okoliš te nam ponudio jasne i jednostavne smjernice za to kako možemo uz male pomake napraviti značajne rezultate u očuvanju okoliša.'
Na samom početku s veseljem su shvatili da već dobrim dijelom zadovoljavaju uvjete plastic free ureda. Od samog početka koriste staklene i keramičke čaše te šalice, namještaj im je od drva i uglavnom upotrebljavaju drvene olovke i bojice.
'Izbacili smo whiteboard s plastičnim flomasterima i vratili dobru staru zelenu ploču te krede. Savjesnije trošimo papir i nastojimo ga ponovno upotrijebiti kad god je to moguće. Izbacili smo i plastične držače za uredski pribor', kaže Rajčić. Najveći izazov je uvjeriti klijente i polaznike da odbace barem one plastične proizvode koje lako i brzo mogu zamijeniti onima od prirodnih i razgradivih materijala.
'Osmislili smo niz radionica na svim tečajevima stranih jezika, na kojima naši polaznici uz jezike uče terminologiju, činjenice i osvještavaju važnost odgovornog ponašanja prema okolišu', kaže Rajčić.
'U našem uredu i nekim segmentima poslovanja plastika je definitivno prošlost: nema više plastičnih čaša, šalica i pribora za jelo, a svim zaposlenicima osigurani su pribori, boce i čaše za višekratnu upotrebu. Razdvajamo i otpad iz uredske kuhinje, recikliramo eventualnu plastiku, a papirni otpad također šaljemo na recikliranje', otkriva nam pak Mladena Žarković iz arhitektonskog studija 3LHD. U poslovanje su implementirali i standard upravljanja okolišem ISO 14001.
'Razvijamo online sučelje koje zamjenjuje velik broj različitih softvera, okuplja različite korisnike - projektante, izvođače, investitore - te omogućuje jednostavniju, sigurniju i bržu suradnju na projektima kroz sve faze, od idejnog rješenja do građenja i nadzora. Njegovom upotrebom znatno se smanjuje količina printane dokumentacije na gradilištu', otkriva Žarković. 'Sva gradilišta na kojima radi 3LHD mogu se voditi bez papira. O navikama šefova gradilišta ovisi to kad će se potpuno prestati koristiti papir.'
Webshop Selectedd.hr nudi i plastic free pribor, kao što su torbice od perivog papira, keramičke posude za hranu, slamke od pšenice ili četkice za zube od bambusa...
'Predmeti koje nudimo imaju svrhu poboljšati kvalitetu svakodnevnog života te smo pomno odabrali brendove koji zadovoljavaju i taj, za nas bitan kriterij održivosti', kaže Nives Borko. 'Brendovi koje nudimo posvećuju veliku pažnju radnoj etici i uvjetima u kojima nastaju njihovi proizvodi, izboru i kvaliteti materijala te održivom pakiranju. Naši proizvodi često imaju i višenamjensku, ponovno upotrebljivu ambalažu.'
Ne samo da je prodaju, u Selecteddu ekologiju i sami žive: koriste pribor za jelo od bambusa, piju vodu iz pipe, a umjesto jednokratnih to go šalica piju kavu iz vlastitih, koje operu i iznova koriste. Naručene proizvode pakiraju u kartonske kutije, koriste papirnate ljepljive trake, a predmete unutar kutije oblažu kartonskim papirima.
'Ne možete uvijek pakirati proizvode u kutije ili u običan papir; i dalje ponekad trebamo vodonepropusne materijale nalik plastici i materijale koji štite lomljive proizvode. Ali i plastika može biti održiva ako je proizvedena od recikliranih te materijala koji se ponovno mogu reciklirati', zaključuje Borko.
Postani plastic-free tvrtka
18 zlatnih pravila ponašanja
Krajnji cilj inicijative Postani plastic-free tvrtka u skladu je sa svim sličnim projektima i globalnim inicijativama: promjena navika i približavanje kružnoj ekonomiji, odnosno smanjenje korištenja proizvoda i ambalaže za jednokratnu upotrebu. Želite li i vi sudjelovati u projektu očuvanja planeta, za početak vam treba samo malo odlučnosti i nekoliko osnovnih smjernica. Dobra volja je najbolja; dalje će s njom sve ići lakše. Uostalom, propisana su i pravila ponašanja koja morate usvojiti kako biste zaslužili status plastic free tvrtke ili organizacije.