ŠTO NAM DONOSI ŠPANCIRFEST

Oni su svjetska klasa i ne treba im javni novac

08.06.2014 u 08:00

Bionic
Reading

Špancirfest, varaždinski festival dobrih emocija koji će se ove godine održati od 22. do 31. kolovoza šesnaesti put, ugledni britanski turistički vodič RoughGuide uvrstio je među vodeća festivalska događanja u Hrvatskoj kao primjer 'urbane zabave za sve uzraste', odnosno jedinstvenog spoja obiteljski usmjerenog festivala i velike doze party energije koju pruža

U vodiču, koji izlazi već 30 godina u Britaniji, autor Jonathan Bousfield piše da je 'prekrasan osjećaj doći u Varaždin tijekom Špancirfesta', koji je počeo kao mali festival ulične umjetnosti, a prerastao u najveći ljetni događaj u cijeloj kontinentalnoj Hrvatskoj s performerima, dječjim teatrom, cjelodnevnim nastupima te glazbenim koncertima na nekoliko pozornica tijekom večeri. Vrijednost Špancirfesta je prepoznala i Hrvatska turistička zajednica, uvrstivši ga među deset najznačajnijih turističkih događaja u Hrvatskoj.

'To govori da je festival dobrih emocija od malenog, hrabro zamišljenog, ali ipak lokalnog događanja, tijekom 15 godina izrastao u međunarodno prepoznatljivi turistički brend ne samo Varaždina i varaždinske regije, već i cijele (kontinentalne) Hrvatske. Potvrđuju to uostalom i brojke. Iz godine u godinu bilježimo povećan broj gostiju iz inozemstva u Varaždin, a posebice u vrijeme održavanja Špancirfesta. Krajem ljeta svake godine, u deset dana bogatog programa, Varaždin posjeti gotovo 200 tisuća ljudi, a u posljednjih nekoliko sezona udio posjetitelja iz okolnih zemalja značajno raste, što ukazuje i na međunarodnu relevantnost festivala', kazala je Branka Tropp, direktorica Turističkog ureda Turističke zajednice Grada Varaždina, neprofitne i netržišne javne organizacije koja stoji iza varaždinskog festivalskog događanja.

Zahvaljujući trudu direktorice Tropp i njezinih suradnika, Špancirfest je prerastao u najposjećeniji hrvatski festival i velikoj publici postao sinonim za zabavni kraj ljeta.

'Snagu i vrijednost festivala ove je godine posebno potvrdila i Hrvatska turistička zajednica koja je Špancirfest uvrstila u TOP 10 hrvatskih turističkih događanja te mu dodijelila značajniju potporu', naglašava Tropp.

Direktorica Turističkog ureda TZ-a Grada Varaždina ukazuje da Špancirfest nije 'samo' kulturno-turistička manifestacija s jednokratnim, sezonskim učinkom generiranja turističkog prometa. On ima važnu društvenu i gospodarsku ulogu, kao neformalni generator i katalizator razvoja lokalnog turističkog gospodarstva i kreativne industrije.


'U proteklih petnaest godina, Špancirfest uvijek je bio otvoren malim, regionalnim proizvođačima, slobodnim umjetnicima, OPG-ovima, zadrugama i kreativcima. U suradnji s njima potaknuo je razvoj cijelog niza novih proizvoda i kreiranje novih, trajnih turističkih usluga. Špancirfest je sudjelovao i potaknuo otvaranje novih i oplemenjivanje postojećih javnih prostora u varaždinskoj povijesnoj jezgri, doprinio je pokretanju njezine obnove, a svojom je integrativnom snagom aktivirao druge kulturne, gospodarske i turističke subjekte u Varaždinu kroz razne oblike suradnje na popratnim programima festivala', govori Tropp.

Vrijedi istaknuti da je za realizaciju festivala, čiji su gotovo svi programi besplatni, lani osigurano 3,7 milijuna kuna, i to u najvećoj mjeri na tržištu.

'Čak 87 posto prošlogodišnjeg budžeta prihodovano je na tržištu, a tek oko 12 posto stiglo je iz javnih proračuna, odnosno Grada Varaždina, Ministarstva turizma i Varaždinske županije. Glavni izvori prihoda na tržištu su ulaznice te prihodi od najma poslovnih prostora za izlagače i ugostitelje. S obzirom na to da je čak 95 posto od ukupno 441 programskih događanja na prošlogodišnjem Špancirfestu bilo besplatno, potencijal za daljnji rast je značajan', smatra Tropp.

Uvjeta za rast i razvoj ima, jer je Špancirfest, zahvaljujući prepoznatljivosti i posjećenosti, prestao biti poslovno zanimljiv izlagačima i ugostiteljima pretežito iz Varaždina i Varaždinske županije.

'U proteklih nekoliko godine zabilježen je značajan rast poslovnog interesa iz Zagreba i Zagrebačke županije, ali i ostalih dijelova Hrvatske, a posebno nas veseli podatak da je u 2013. prvi put, zahvaljujući članstvu Hrvatske u Europskoj uniji, Špancirfest postao privlačan i poslovnim subjektima iz inozemstva te je udio stranih izlagača bio sedam posto', upozorava Tropp.

Sličan trend prisutan je i u strukturi gostiju te izravnom turističkom prometu. Na prošlogodišnjem Špancirfestu, koji je posjetilo oko 170 tisuća ljudi, ostvaren je procijenjeni turistički promet od 17 milijuna kuna, prodano je gotovo 19 tisuća ulaznica, a prosječna potrošnja po posjetitelju je nemalih 100 kuna dnevno.

'U Varaždinu, čiji smještajni kapaciteti iznose tek 419 kreveta u svim kategorijama, prošlog je kolovoza zabilježeno blizu osam tisuća noćenja što daje popunjenost od 56 posto. Najveći broj noćenja i dalje ostvaruju domaći gosti (52 posto). Valja istaknuti da 48 posto stranih gostiju koji posjete Špancir u Varaždinu provedu barem jednu noć. To je značajan podatak za budućnost festivala i njegovo međunarodno etabliranje', ukazuje direktorica Turističkog ureda Turističke zajednice Grada Varaždina.

Festival dobrih emocija, koji iz godine u godinu donosi novine, i ovoga će kolovoza evoluirati u mnogim segmentima.

'Osvojit će nove prostore u središtu Varaždina, a promjenama i oplemenjivanjem programskih koncepata pokušat ćemo posjetiteljima pružiti nova iskustva izgrađena na prepoznatljivim temeljima. Špancirfest prema svojoj festivalskoj adolescenciji grabi velikim i ambicioznim koracima, otvara se prema Europi i potvrđuje se glavnim osloncem daljnjeg turističkog razvoja', naglašava Tropp.