Čini se da je Pentagon naknadno pronašao idealnog kupca na Bliskom istoku, o čemu tportal donosi detalje
Američki Senat naložio je ovih dana ministru obrane Lloydu Austinu da istraži mogućnost prodaje umirovljenih jurišnih aviona za blisku podršku tipa A-10 Thunderbolt. Riječ je o zrakoplovu koji zbog svoje specifične namjene dosad nije pronašao kupce izvan Zračnih snaga SAD-a (USAF), premda je bilo razgovora o njegovoj prodaji, iznajmljivanju Kolumbiji ili doniranju Ukrajini.
Odbor Senata Sjedinjenih Država za oružane snage naložio je Austinu da istraži mogućnost prebacivanja umirovljenih A-10C Thunderbolt u Jordan. Prema američkom Zakonu o ovlaštenju za nacionalnu obranu za fiskalnu 2025. godinu, objavljenom prošlog tjedna, Odbor je istaknuo potencijalni prijenos jurišnog aviona u Jordan, ali uz zahtjev da Austin procijeni sposobnost te bliskoistočne države da sama održava taj tip zrakoplova.
Inače, isti zakon, koji bi potencijalno financirali američko ministarstvo obrane i ministarstvo energetike iznosom od 911 milijardi dolara, predviđa povlačenje 56 primjeraka A-10C, 65 komada višenamjenskih lovaca F-15C/D te 11 lovačkih aparata F-16C/D. Valja reći i da senatski Odbor za obranu još uvijek zabranjuje povlačenje lovaca F-22A i F-15E u mirovinu, navodeći da se ne slaže s tvrdnjom Zračnih snaga da bi njihovo povlačenje rezultiralo prihvatljivim rizikom.
Prema pak aktualnim procjenama, A-10 bi trebali biti u potpunosti povučeni do 2029. godine. U prijedlogu zakona također su preporučene odredbe za nastavak partnerstva između Jordana i Središnjeg zapovjedništva SAD-a kako bi se 'uspostavile daljnje sposobnosti za suzbijanje zračnih prijetnji iz Irana i skupina povezanih s Iranom' u Jordanu.
Jordan potencijalni korisnik?
Prema ocjeni vojnih analitičara, najava u kojoj se Jordan imenuje potencijalnim korisnikom A-10 dolazi samo nekoliko mjeseci nakon što je ministar zračnih snaga Frank Kendall primijetio da je jedna zemlja zainteresirana za nabavu tog aviona. Pritom treba ukazati na to da nije riječ o Ukrajini, koja je još krajem 2022. zatražila od Washingtona da joj prebaci višak svojih A-10. Ministar obrane Austin odbio je tu ideju, rekavši da su A-10 previše zastarjeli da bi mogli preživjeti rusku protuzračnu obranu.
Godine 2003. postojala je i ideja o iznajmljivanju eskadrile A-10 kolumbijskom ratnom zrakoplovstvu radi borbe protiv krijumčara droge, ali je plan napušten nakon što su ga kritizirali predstavnici Zračnih snaga SAD-a. Oslobađanjem F-16 za druge misije Jordan zasad nije javno iskazao interes za A-10, ali se može pretpostaviti da on postoji jer je riječ o dokazanom američkom savezniku u borbi protiv terorizma u regiji, kao i činjenici da bi se taj jurišni avion, s obzirom na svoje iskustvo u srazu s pobunjenicima, mogao istaknuti u takvoj vrsti sukoba.
Vojni analitičari ocjenjuju da bi A-10 u sklopu Kraljevskih jordanskih zračnih snaga mogli dati vrijedan poticaj u bliskoj zračnoj potpori i općim sposobnostima zrak-zemlja ako se ti dvomotorni avioni, specijalizirani za uništavanje ciljeva na zemlji, budu razumno održavali. Uz to, važno je istaknuti da je Jordan trenutno aktivno uključen u kampanju suzbijanja lanaca krijumčara droge duž granice sa Sirijom, a ona navodno uključuje zračne napade.
Warthog (bradavičasta svinja), kako se još naziva A-10, posebno je prikladan za podršku operacijama nižeg intenziteta u dopuštenom zračnom prostoru, a također bi se mogao koristiti za provođenje misija oružanog nadzora i graničnih patrola.
Jordansko ratno zrakoplovstvo trenutno raspolaže s oko 60 višenamjenskih lovaca F-16AM/BM Viper i manjim brojem lakih turboelisnih aviona, među kojima su i poljoprivredni i vatrogasni primjerci Air Tractor AT-802, koji su pretvoreni u jurišnike. Prije nekoliko godina Jordan je svoju omanju flotu transportnih aviona CN-235 i CN-295, pretvorenih u leteće topovnjače, stavio na prodaju, ali trenutni status tih letjelica nije poznat.
Za slučaj da doista nabave A-10, ti bi jurišnici značajno odteretili F-16 za druge misije, uključujući prijetnje iz zraka. Samo u travnju ove godine jordanski F-16 oborili su brojne iranske bespilotne letjelice koje su krenule prema Izraelu kao dio odmazde.
Spor i težak, ali itekako učinkovit
Stručnjaci smatraju da A-10 još uvijek može igrati glavnu ulogu u mnogim borbenim situacijama. Osim relativno niskih operativnih troškova i logističkog otiska, kao i njegove sposobnosti da djeluje s neuređenih aerodroma i cesta, 'bradavičasta svinja' je u stanju izvršiti širok raspon zadaća izvan bliske zračne potpore i protupobunjeničke borbe.
Istovremeno, nabava tog aviona Jordanu bi pružila i taktičku te sociopsihološku prednost u nemirnom okruženju. A-10 je uveden u naoružanje u drugoj polovici 1970-ih godina kako bi se suprotstavljao oklopnim divizijama tadašnjeg Sovjetskog Saveza i zemalja članica Varšavskog pakta za slučaj da Moskva odluči tenkovima pokoriti zapadnu Europu.
Cijeli A-10 zapravo je konstruiran oko topa kalibra 30 milimetara, za koji je razvijeno posebno streljivo od osiromašenog urana, sposobno probiti oklop i najsuvremenijih tenkova, a pilotska kabina oklopljena je titanom. Pentagon je pri kraju Hladnog rata shvatio da sovjetski oklop nije najveća opasnost s Istoka, već su to predstavljali dugodometno sovjetsko zrakoplovstvo i protuzračna obrana, pa je A-10 ocijenjen kao letjelica pogodna za borbu protiv isključivo tehnološki slabije opremljenog protivnika.
'Leteći top' je to višekratno dokazao tijekom Pustinjske oluje, u zračnim operacijama iznad Bosne i Hercegovine te u zračnim napadima na nekadašnju SR Jugoslaviju, kao i u Drugom zaljevskom ratu, Afganistanu, Libiji i Siriji. Premda spor i težak, ali itekako učinkovit, A-10 je u međuvremenu značajno moderniziran. U njega je integriran inercijski navigacijski GPS, dobio je mogućnost laserskog navođenja i označavanja ciljeva, a posljednja inačica C osnažena je mogućnošću nošenja različitih GPS-om vođenih bombi.
Uz to, ugrađeni su višenamjenski prikaznici te ciljnički podvjesnici, čiji senzori pružaju zapovjedništvu situacijsku svijest u realnom vremenu, a piloti su dobili ciljničke kacige s prikaznikom. Ipak, dio zapovjedništva Zračnih snaga SAD-a je početkom 2000-ih smatrao da je to nedovoljno jer su se na tržištu pojavili daleko precizniji elektrooptički senzori, omogućujući otkrivanje ciljeva na znatno većim udaljenostima i visinama.
Time su avioni A-10, smatrao je dio Pentagona, postali neupotrebljiv višak koji isključivo djeluje na malim visinama i pri niskim brzinama.