ZAKAZALI BRZINOMJERI

Piloti bojkotiraju zrakoplove poput palog airbusa

09.06.2009 u 17:42

Bionic
Reading

Europska agencija za zrakoplovnu sigurnost (EASA) u utorak je pilotima putničkih zrakoplova izdala naputke da se u slučaju čudnih očitanja senzora brzine zrakoplova, što se smatra mogućim uzrokom prošlotjedne nesreće Air Franceova airbusa, moraju osloniti na druge podatke o tijeku leta, a jedan od sindikata te tvrtke pilotima je poručio da odbiju upravljati airbusima u kojima su isti brzinomjeri kao u palom zrakoplovu, objavile su agencije.

EASA je upozorenje iz svojeg sjedišta u Koelnu uputila svim operaterima interkontinentalnih letova, a dpa piše kako se za njega odlučila na temelju dosadašnjih analiza uzroka pada airbusa A330 na letu od Rio de Janeira u Pariz u kojem je poginulo 228 putnika i članova posade.

U upozorenju se navodi kako i u slučaju da otkažu brzinomjeri, postoji utvrđen postupak za siguran let zrakoplova ako se posada drži propisanih odredaba. EASA-in glasnogovornik Daniel Hoeltgen rekao je kako uzrok pada još nije poznat. 'No moramo uzeti u obzir sve moguće uzroke', rekao je glasnogovornik agencije u odgovornosti koje su od 2003. sve odluke glede sigurnosti zrakoplova što lete iz Europe.

Francuski dužnosnici zračnog prometa otkrili su kako se istragausredotočila na mogućnost neispravna rada i pogrješnih podatakabrzinomjera na temelju kojih je pilot možda previše smanjio ili povećaobrzinu leta.

Premalena brzina uzrokovala bi nekontroliran pad zrakoplova, a prevelika bi ga mogla približiti brzini zvuka, što bi uzrokovalo i oštećenja vanjske metalne oplate zrakoplova. Hoeltgen je istaknuo kako naputak još nije izravna odredba, ali da EASA ubrzano izrađuje nacrt teksta odredbe.

Air France je objavio kako na Airbusovim zrakoplovima već zamjenjuje dosadašnje zaslone brzinomjera novim, ali je francuski dnevnik Figaro u utorak objavio poziv sindikata Alter pilotima da odbiju upravljati zrakoplovima u kojima se još nalaze brzinomjeri kojima je bio opremljen i stradali zrakoplov A330-200.

Sindikat je pozvao pilote da ne lete ijednim airbusom A330 ili A340 u kojem nisu zamijenjene barem dvije pito-cijevi, uređaji koji pomažu pri očitanju brzine zrakoplova. Inače postoji 'stvarna opasnost od gubitka nadzora nad zrakoplovom', ističe se u poruci sindikata. Air France je najavio kako će pilotima idućih dana dati raspored zamjene tih uređaja.

Istraga o uzrocima nesreće usredotočena je na rad pito-cijevi koja osigurava podatke što pomažu u mjerenju brzine zrakoplova.  Netom prije pada airbus A330-200 odaslao je niz nesuvislih brzinskih očitanja. Od 1995. bilo je nekoliko slučajeva u kojima je pito-cijev pokazivala netočnu brzinu zrakoplova, zbog čega je Francuska uprava za civilno zrakoplovstvo (DGAC) 2001. naredila da se popravi ti uređaji, piše Figaro.

Tu je odluku DGAC tad opravdao mogućnošću 'gubitka ili fluktuacije pokazatelja brzine u ekstremnim vremenskim uvjetima', a vjeruje se kako je kobni zrakoplov naišao na vrlo snažnu oluju, nakon čega se srušio u Atlantski ocean.