Pomoćnik u nastavi je osoba koja pruža pomoć prema individualnim potrebama djeteta ili učenika s posebnim potrebama ili teškoćama u razvoju. Rad na neodređeno, male i nejednake plaće, nedostatak školovanja i osiguranja glavni su problemi s kojima se već godinama susreću pomoćnici u nastavi. Zato su odlučili krenuti u borbu za svoja prava i osnovali Udrugu pomoćnici u nastavi (Pun-Hr)
Prvo što ističe predsjednica Udruge pomoćnici u nastavi (Pun-Hr) Iva Tadić je nepostojanje pravilnika kojim bi se zaštitila njihova prava te regulirao status.
'U sustavu smo više od deset godina, ali još uvijek nije donesen pravilnik. U početku je bilo 15 pomoćnika u nastavi, ali danas ih je oko dvije tisuće u cijeloj državi', naglašava Tadić te dodaje kako je nacrt pravilnika o pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima bio pušten na javno savjetovanje u travnju ove godine, ali još uvijek nije stupio na snagu.
Iz Ministarstva znanosti i obrazovanja dobili smo odgovor kako su nakon javne rasprave bile potrebne dodatne konzultacije sa svim dionicima zbog kompleksnosti teme. Također se analiziraju međunarodna iskustva i praksa u tom području s ciljem što kvalitetnijeg dokumenta. Pravilnik će biti objavljen u Narodnim novinama nakon završnih konzultacija, a kada će to otprilike biti, nismo dobili odgovor.
Nepostojanje pomoćnika u nastavi kao zanimanja u Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti drugi je problem koji ih koči u radu.
'Svrstani smo u Ostale radnike, odnosno mi smo tehnička podrška, ali radimo puno više od toga. Potrebno je prilagoditi se djetetu, pa nerijetko imamo i ulogu učitelja', objašnjava predsjednica Udruge Pun-Hr.
Na ovo se nadovezuje i nedostatak kvalitetnog obrazovanja, odnosno za ovo zanimanje ne postoji kurikulum u redovnom obrazovnom sustavu. Pomoćnici u nastavi mogu birati između seminara koji, kako ističe Tadić, nisu dovoljni za rad s djecom ili škole do godinu dana, nešto bolje opcije. No sve moraju sami platiti, što je mnogima problem zbog malih plaća koje iznose do tri tisuće kuna, a edukacije prelaze pet tisuća kuna.
Na pitanje hoće li se pomoćnik u nastavi uvrstiti u Nacionalnu klasifikaciju djelatnosti, Ministarstvo navodi kako je nacrtom pravilnika, u skladu s Hrvatskim kvalifikacijskim okvirom, predviđena izrada standarda kvalifikacija i standarda zanimanja.
Osim malih plaća, tu je rad na neodređeno te uvjeti rada koji se razlikuju između škola, gradova i županija.
'Ne postoji određena satnica, pa je ona negdje viša, a negdje manja. Neki rade i na ugovor o djelu, a često se događa da svake godine rade u drugoj školi', govori predsjednica Udruge Pun-Hr.
Zato traže ugovor o radu na minimalno četiri godine i način sustavnog financiranja te da postanu punopravni članovi redovnog školskog sustava i drugih institucija u kojima su potrebni pomoćnici u nastavi.
Financiranje se osigurava iz različitih izvora, od projekata lokalne uprave, Ministarstva znanosti i obrazovanja do projekata EU-a, pa smo pitali Ministarstvo planira li se uvesti neki način sustavnog financiranja.
Odgovor je sljedeći: 'Napominjemo kako je prošle godine Ministarstvo znanosti i obrazovanja osiguralo financiranje pomoćnika kroz četiri školske godine. Natječajem Europskoga socijalnog fonda obuhvaćeno je 50 projekata u ukupnome iznosu od 362.397.460,54 kune, kojima se od prošle školske godine 2017./2018. do školske godine 2020./2021. pruža potpora za učenike s teškoćama u razvoju.'
Osim toga, navode kako je Ministarstvo za ovu školsku godinu osiguralo dodatnih 10.516.344 kune iz lutrijskih sredstava za zapošljavanje 101 pomoćnika više u odnosu na prošlu školsku godinu te za 2019. godinu dodatnih 4.488.470 kuna, također iz lutrijskih sredstava.