Favorizirani predsjednički kandidati rastrčali su se zemljom u potrazi za glasovima. Ima ih svugdje - od crkvenih oltara do pučkih fešta. Druže se s građanima, smiju, rukuju, obećaju, ne gube vrijeme iako još uvijek ne znamo kad će izbori uopće biti. Vrijeme predkampanje možemo promatrati i kao svojevrsnu sivu zonu jer se radi o kampanji koja to zapravo nije, jer to razdoblje nije definirano Zakonom o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe. Interes javnosti posebno je zaintrigirao posjet predsjednika Ive Josipovića pučkoj veselici u zagrebačkom naselju Kozari putovi koja nije bila navedena u rasporedu njegovih aktivnosti. Iz Ureda predsjednika opravdavaju se da medijske najave o dnevnom protokolu ne sadrže sve dnevne aktivnosti predsjednika
Kažu da Ivo Josipović obnaša svoju dužnost na isti način kao i dosad u mandatu i u javnosti nastupa isključivo u funkciji predsjednika Republike sve do početka službene izborne kampanje.
'I proteklih se godina tijekom mandata predsjednik Josipović odazivao pozivima na slična okupljanja te je bio na desecima sličnih skupova koje su organizirale lokalne vlasti različitih razina ili udruge (Posavljaka, Šibenčana, Sinjana itd.)', pravdaju se s Pantovčaka na prozivke da Predsjednik koristi funkciju kako bi vodio predizbornu kampanju.
Tako se, naglašavaju, odazvao i na poziv višestranačkog mjesnog odbora Peščenica - Žitnjak, koji je skup i organizirao. 'Oglas za druženje s građanima postavio je mjesni odbor, a Ured predsjednika nije uložio ni jednu lipu u organizaciju ovoga skupa budući da je Predsjednik na skup došao kao pozvani gost', tvrde s Pantovčaka. Zbog nedefiniranih pravila, možda bi i ovaj slučaj poslužio kao nit vodilja zakonodavcima da strože definiraju razdoblje pretkampanje.
'U Zakonu razdoblje prije kampanje nije propisano i mi možemo djelovati nakon što počne službena kampanja. Tek tada možemo kontrolirati koji su troškovi iskazani, a koji nisu i tražiti dodatne informacije od kandidata ako postoje nepravilnosti', kazala nam je Zdravka Ćufar Šarić, potpredsjednica Državnog izbornog povjerenstva.
Obradović Mazal i Šarić sjede u Novinarskom domu
Jasno je da predsjednički kandidati ne mogu čekati posljednji trenutak; tako se već formiraju timovi koji će voditi kampanju. Predsjedniku Ivi Josipoviću tim će voditi Tamara Mazal Obradović, a prije nekoliko dana angažirao je i poznatu novinarku Mladenaku Šarić za glasnogovornicu kampanje. Međunarodni tajnik HDZ-a Miro Kovač vodi kampanju Kolinde Grabar Kitarović i u stopu je prati prilikom svih javnih pojavljivanja.
'Tim ljudi koji radi na pripremi kampanje za predsjedničke izbore koristi prostore koji se nalaze u zgradi Novinarskog doma i funkcionalno su odvojeni od rada Ureda predsjednika RH u skladu sa Zakonom', odgovaraju s Pantovčaka. Nisu odgovorili kako ih plaćaju. Naravno, Predsjednik je izuzet od tih odredbi i on može boraviti u Uredu predsjednika. S Pantovčaka su objasnili da će, kad započne kampanja i Josipovićev izborni stožer počne raditi, svi članovi stožera koji su dužnosnici, službenici ili namještenici Ureda predsjednika RH koristiti godišnji odmor i neplaćeni dopust.
Napomenuli su i da će Mazal i Šarić svoje dužnosti regulirati sukladno Zakonu o izboru predsjednika Republike i Zakonu o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe. Šteta što se Zakon o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe ne odnosi na razdoblje pretkampanje. 'Jesu li ti ljudi već angažirani ili će biti, ne znamo. Mi nemamo ovlasti. Tek kad počnemo imati ingerencije nad njihovim posebnim računima koje trebaju otvoriti za predizbornu kampanju, moći ćemo djelovati', rekla je Ćufar Šarić.
Potpredsjednica Državnog izbornog povjerenstva kaže da Zakonom nije propisana obaveza za predizborne kampanje prije nego što se raspišu izbori. 'Tek nakon što se predaju kandidacijske liste, budu potvrđene i objavljene u novinama, počinje kampanja', objašnjava Ćufar Šarić. Kako nam je navela, sve osobe koje su najavile kandidaturu za predsjednika, dakle i aktualni predsjednik Ivo Josipović, izazivačica iz HDZ-a Kolinda Grabar Kitarović, i ostali, poput Milana Kujundžića ili Ante Đapića sada su 'potencijalni kandidati'.
Teško je razlučiti redovite od predizbornih aktivnosti
'Ustvari, ako ćemo biti iskreni, svaki nastup svakoga političara u vremenu od jednih do drugih izbora predstavlja određenu kampanju', smatra Ćufar Šarić. Ako potencijalni kandidati već sada koriste neka sredstva, onda DIP, kaže, kontrolira i taj dio sredstava takve prijevremene predizborne kampanje. 'Ako, recimo, brošura kojom se neki kandidat hvali ostane trajno, onda taj trošak također spada u izbornu kampanju. Takve aktivnosti kontroliramo i taj se trošak kasnije mora obračunati putem posebnog računa koji se otvara za potrebe kampanje', objasnila je. Isto vrijedi i za plakate i druge opipljive materijalne troškove.
DIP ima težak zadatak razlučiti koje aktivnosti spadaju u redovite stranačke ili predsjedničke aktivnosti, a koje bi se mogle svrstati pod rubriku predizbornih. Obilazak poplavljenih područja neki mogu smatrati predizbornom kampanjom, a neki redovnim predsjedničkim ili stranačkim aktivnostima. 'Tako da je teško sve propisati što je kampanja, a što nije', napominje potpredsjednica DIP-a. Međutim, predsjednik ima dnevni ili mjesečni raspored aktivnosti i može se barem djelomično, prema aktivnostima koje nisu navedene, zaključiti što jest ili nije kampanja. 'Naravno, svaki je aktualni predsjednik u prednosti, jer ima obaveze koje mora odrađivati i svakodnevno je prisutan u javnosti', kazala je Ćufar Šarić. Na kraju je poručila da je na građanima da procijene jesu li kandidati korektni i poštuju li zakonske propise.