Dok Hrvatska nestrpljivo iščekuje službeni datum predsjedničkih izbora i početak kampanje, kandidati su u punom zamahu; neki na terenu, neki na društvenim mrežama. U političkoj areni suočit će se šarolika postava - Zoran Milanović, Dragan Primorac, Marija Selak Raspudić, Ivana Kekin, Mislav Kolakušić, Miro Bulj, Dražen Keleminec, Anton Filić, Branka Lozo, Tomislav Jonjić, Aurora Weiss i Niko Tokić Kartelo
Tko će pobijediti u utrci za Pantovčak - hoće li nas neki od kandidata iznenaditi ili ćemo gledati poznati politički scenarij? Dok Hrvatska iščekuje službeni početak predsjedničke kampanje, kandidati imaju jasan cilj: uvjeriti birače da su baš oni najbolji izbor za Pantovčak.
Marijan Palić, digitalni strateg za politički marketing, u razgovoru za tportal otkriva što možemo očekivati u ovoj utrci, koji kandidati već sada 'igraju na rezultat', a tko još nije pohvatao sve konce.
TikTok kao ključno bojno polje
'Iako službena kampanja nije započela, digitalna prisutnost kandidata već je uvelike vidljiva', kaže Palić, ističući da oni sve više razumiju važnost društvenih mreža.
Međutim ne ide to svima baš od ruke: 'Dragan Primorac privukao je mnoštvo negativnih komentara na TikToku jer publika na toj platformi ne tolerira ništa što izgleda umjetno ili neprirodno. Suprotno tome, Ivana Kekin i Marija Selak Raspudić djeluju autentično i prilagodile su svoj sadržaj mreži, a Miro Bulj ostvario je iznenađujući uspjeh na X-u (bivšem Twitteru), privukavši tisuće pratitelja u samo nekoliko dana.'
TikTok se posebno ističe kao ključno bojno polje, no ne bez izazova. 'TikTok ne trpi fejk. Tamo se odmah vidi tko je iskren, a tko forsira sadržaj koji nije u skladu s njegovim osobnim brendom', objašnjava Palić.
Problemi s osnovama
Unatoč važnosti digitalne prisutnosti, neki kandidati još uvijek imaju problema s osnovama, kaže naš sugovornik.
'Primjerice, Dragan Primorac ima dvije totalno različite web stranice, jedna .hr domenom, a druga .com domenom, ovu .hr domenu preusmjerava na stranicu zanovogpredsjednika.hr. Na službenoj Facebook stranici komunicira .com domenu kao primarnu, koja mu je vezana uz znanstveni rad i koja je na engleskom jeziku, te nema apsolutno nikakve veze s kampanjom.
To se za vrijeme kampanja odmah treba promijeniti i posložiti, jer je zbunjujuće za birače, ali i loše za kampanju ako je cilj usmjeriti korisnike na glavni web kako bi se nešto iskomuniciralo, ili prikupila baza podataka za kasnije oglašavanje u vidu remarketinga. Ali, imaju još vremena, jer još nije krenula službena kampanja', kaže Palić.
O budžetima i trendovima u SAD-u
Predviđa da najveće budžete za kampanju imaju aktualni predsjednik Zoran Milanović i HDZ-ov kandidat Primorac te će iskoristiti sve dostupne kanale – od televizije i jumbo plakata do digitalnih mreža. Međutim promjena Metina algoritama smanjuje organske dosege na Facebooku i Instagramu, što kandidati pokušavaju nadomjestiti TikTokom i X-om.
'Za kandidata s manjim budžetom dobro postavljena digitalna strategija može donijeti veliki povrat za manji ulog', napominje Palić, ističući da će TikTok biti ključna platforma zbog visokog dosega, čak i za profile s malim brojem pratitelja.
Izbori u SAD-u pokazali su, kaže, neke nove trendove - od jačanja X-a, TikToka, podršku poznatih osoba, ali i rast podcasta kao iznimno važne platforme.
'Mnogi od birača u SAD-u gostovanja u podcastima označili su ključnima u odabiru kandidata za kojeg će glasati. Podcasti jačaju i kod nas, pa vjerujem da bi moglo biti jako zanimljivo 'bojno polje', a posebno s obzirom na to da se iz tog gostovanja može stvoriti puno kvalitetnog materijala i sadržaja za društvene mreže. Kod podcasta je sve slično kao i kod TikToka, radi se o autentičnom sadržaju, koji je teško fejkati i namjestiti, a što je lako na drugim platformama i društvenim mrežama', tumači Palić.
Bliže mladim biračima
Približavanje mladima jedno je od glavnih pitanja za sve kandidate. 'Zoran Milanović već je povukao zanimljiv potez pozvavši popularne tiktokere u svoj ured, što je izazvalo velik interes na mreži', kaže Palić. No biti prisutan na TikToku nije dovoljno. 'Potrebno je obraditi teme koje zanimaju mlade i jasno im prezentirati što nudiš. TikTok zahtijeva direktnost i autentičnost, inače vas publika brzo odbaci', kaže.
Napominje i da u ovom trenu Milanovića 'nigdje nema', no i da on nema ni potrebe imati pretkampanju, s obzirom na to da ga mediji prate na svim događanjima i konferencijama. 'Kada krene u kampanju, uvjeren sam da će to biti jako dobro organizirana i posložena kampanja, jer je okupio tim ljudi koji mu je pomogao da pobijedi i na prošlim izborima, uz kampanju koja je iz marketinške perspektive bila bez greške', smatra naš sugovornik.
Fokus na idejama
Iako su programi kandidata još uvijek u drugom planu, Palić ističe da će se oni koji se odluče fokusirati na ideje – poput Marije Selak Raspudić i Mire Bulja – dugoročno istaknuti. 'Napadi na protukandidate bit će neizbježni, ali birači cijene konkretne programe, što bi moglo igrati ključnu ulogu u finalnom odabiru', kaže Palić te dodaje:
'Za sada su glavna meta aktualni predsjednik, ali i Dragan Primorac koji je po anketama njemu najbliži, a programi su malo po strani. Svakako treba naglasiti kako u svoj komunikaciji Marija Selak Raspudić upravo naglašava da već ima cijeli posloženi program koji je jasno vidljiv i na njezinoj web stranici. Dok je, primjerice, Miro Bulj istaknuo pet referenduma koje će provesti nakon što postane predsjednik. Dragan Primorac i Ivana Kekin još nemaju objavljen program.'
Izbori i umjetna inteligencija
Pritom Palić upozorava na mogućnost zlouporabe umjetne inteligencije u kampanji. 'Primjeri iz Slovačke pokazuju da lažni AI-jem generirani sadržaji mogu nanijeti ozbiljnu štetu. Ondje je pušten lažni audio jednog od kandidata, proširio se WhatsAppom za vrijeme izborne šutnje. Kandidat ništa nije stigao demantirati jer po zakonu nije smio komunicirati, a AI glas je bio toliko uvjerljiv, da su ljudi vjerovali da je istina i on je izgubio na izborima. Na svu sreću, kod nas u prošla dva izborna ciklusa nije bilo takvih pokušaja, AI se više koristio za neke komične video materijale.
Budući da smo svjedoci i kako se, posebno na Facebooku, u posljednje vrijeme pojavljuju lažni oglasi koji su generirani putem AI-ja, a i s obzirom na to koliko ljudi 'pada' na takvu vrstu objava, opasnost je dosta realna. Botovi su također sve sofisticiraniji i mogu oblikovati percepciju birača kroz komentare i lažne narative', ističe Palić, dodajući da će kandidati morati biti oprezni u zaštiti svojih kampanja od ovakvih prijetnji.
'Predstojeći izbori bit će test autentičnosti i strateške dosljednosti kandidata', zaključuje. Hoće li kampanja donijeti inovacije ili će sve ostati u okvirima poznatih šablona, ostaje nam vidjeti, ali jedno je sigurno – politička borba za Pantovčak nikada nije bila ovoliko prisutna u digitalnom prostoru.