AVIO KOMPANIJE GUBE ŽIVCE

Probni letovi bez putnika kroz vulkanski oblak

18.04.2010 u 09:53

Bionic
Reading

Europske zrakoplovne tvrtke koje trpe goleme gubitke zbog potpune paralize zračnog prometa počinju tražiti pomoć na razini Europske unije, a neke od njih već provode testne letove bez putnika kako bi provjerile oštećuje li vulkanski pepeo motore zrakoplova

Od četvrtka traje obustava zračnog prostora u većem dijelu Europe zbog oblaka pepela, koji lebdi nad Europom na visini od šest do deset kilometara i koji je nevidljiv sa zemlje, a koji potječe iz islandskog vulkana ispod glečera Ejfjallajokulla.

Danas otkazano 84 posto letova

Oblak pepela uzrokovan erupcijom vulkana na Islandu dovest će u nedjelju do otkazivanja 84 posto svih planiranih letova u Europi, objavila je Europska agencija za sigurnost zračnog prometa Eurocontrol.

To je najveći broj otkazanih letova od četvrtka kada su počele teškoće u zračnom prometu. Eurocontrol navodi da se očekuje polijetanje ili slijetanje samo 4.000 od 25.000 letova koliko ih je uobičajeno nedjeljom. Prema podacima agencije, od četvrtka je u europskom zračnom prostoru otkazano ukupno 63.000 letova.

Zračni promet ograničen je 'u najvećem dijelu zračnog prostora Europe' i pokriva ukupno 24 zemlje, no zrakoplovi i dalje slijeću i polijeću na jugu Europe, uključujući dijelove Španjolske, Portugala, Balkana, Italije, Bugarske, Grčke i Turske, ističe Eurocontrol.


KLM, nizozemska podružnica Air-Francea, u subotu je u nizozemskom zračnom prometu izvela testni let bez putnika nakon kojega nisu uočene nikakve štete na zrakoplovu. Zrakoplov je letio na visini od 13.000 metara, što je maksimalno dopuštena visina. U nedjelju planiraju izvesti još nekoliko testnih letova od Amsterdama do Duesseldorfa.

U subotu je i njemačka Lufthansa uputila deset praznih zrakoplova iz Frankfurta u Muenchen, koji su letili na niskim visinama na kojima se piloti ravnaju prema tzv. vizualnim pravilima leta, bez oslanjanja na instrumente.

Air France najavio je također pokusne letove za nedjelju. Letovi su obustavljeni zbog straha da pepeo može biti oštetiti motore zrakoplova i dovesti do velikih nesreća. Zrakoplovu KLM-a, koji je 1989. godine letio kroz oblak pepela iz vulkana na Aljasci, privremeno su otkalaza sva četiri motora. Motori su proradili nakon što se zrakoplov spustio na nižu visinu tako da je uspio sigurno sletjeti.

Pokažu li sada testni letovi da nema posljedica za motore zrakoplova, zračne kompanije se nadaju da bi brzo mogle dobiti dozvolu za letenje.

Europske zrakoplovne tvrtke počele su u pomoć pozivati Europsku uniju da im pomogne, navodeći da je riječ o izvanrednim okolnostima. Prva je to u subotu učinila belgijska tvrtka Brussels Airlines koja sadašnju situaciju uspoređuje sa situacijama u kojoj se nađu poljoprivrednici u slučaju velikih vremenskih nepogoda.

Po europskim propisam, putnici u slučajevima otkazivanja ili kašnjenja leta imaju pravo na piće, hranu, smještaj, novčanu naknadu ili im se treba omogućiti prijevoz nekom drugom rutom ili drugim prijevoznim sredstvima. Europska komisija je u petak, kada se još nije znalo da će se paraliza zračnog prometa oduljiti pozvala putnike da traže naknadu unatoč tome što je riječ o izvanrednim okolnostima.

Osim naknade putnicima, zrakoplovne tvrtke trpe velike troškove zbog održavanja zrakoplova na aerodromima u kojima su se zatekli. U Brussels Airlinesu kažu da izvanredne okolnosti zahtijevaju i izvanredne mjere.

Zrakoplovne tvrtke očekuju potporu na europskoj razini poput one što su je dobile banke ili automobilska industrija.