Europske zrakoplovne tvrtke koje trpe goleme gubitke zbog potpune paralize zračnog prometa počinju tražiti pomoć na razini Europske unije, a neke od njih već provode testne letove bez putnika kako bi provjerile oštećuje li vulkanski pepeo motore zrakoplova
Od četvrtka traje obustava zračnog prostora u većem dijelu Europe zbog oblaka pepela, koji lebdi nad Europom na visini od šest do deset kilometara i koji je nevidljiv sa zemlje, a koji potječe iz islandskog vulkana ispod glečera Ejfjallajokulla.
KLM, nizozemska podružnica Air-Francea, u subotu je u nizozemskom zračnom prometu izvela testni let bez putnika nakon kojega nisu uočene nikakve štete na zrakoplovu. Zrakoplov je letio na visini od 13.000 metara, što je maksimalno dopuštena visina. U nedjelju planiraju izvesti još nekoliko testnih letova od Amsterdama do Duesseldorfa.
U subotu je i njemačka Lufthansa uputila deset praznih zrakoplova iz Frankfurta u Muenchen, koji su letili na niskim visinama na kojima se piloti ravnaju prema tzv. vizualnim pravilima leta, bez oslanjanja na instrumente.
Air France najavio je također pokusne letove za nedjelju. Letovi su obustavljeni zbog straha da pepeo može biti oštetiti motore zrakoplova i dovesti do velikih nesreća. Zrakoplovu KLM-a, koji je 1989. godine letio kroz oblak pepela iz vulkana na Aljasci, privremeno su otkalaza sva četiri motora. Motori su proradili nakon što se zrakoplov spustio na nižu visinu tako da je uspio sigurno sletjeti.
Pokažu li sada testni letovi da nema posljedica za motore zrakoplova, zračne kompanije se nadaju da bi brzo mogle dobiti dozvolu za letenje.
Europske zrakoplovne tvrtke počele su u pomoć pozivati Europsku uniju da im pomogne, navodeći da je riječ o izvanrednim okolnostima. Prva je to u subotu učinila belgijska tvrtka Brussels Airlines koja sadašnju situaciju uspoređuje sa situacijama u kojoj se nađu poljoprivrednici u slučaju velikih vremenskih nepogoda.
Po europskim propisam, putnici u slučajevima otkazivanja ili kašnjenja leta imaju pravo na piće, hranu, smještaj, novčanu naknadu ili im se treba omogućiti prijevoz nekom drugom rutom ili drugim prijevoznim sredstvima. Europska komisija je u petak, kada se još nije znalo da će se paraliza zračnog prometa oduljiti pozvala putnike da traže naknadu unatoč tome što je riječ o izvanrednim okolnostima.
Osim naknade putnicima, zrakoplovne tvrtke trpe velike troškove zbog održavanja zrakoplova na aerodromima u kojima su se zatekli. U Brussels Airlinesu kažu da izvanredne okolnosti zahtijevaju i izvanredne mjere.
Zrakoplovne tvrtke očekuju potporu na europskoj razini poput one što su je dobile banke ili automobilska industrija.