šest mjeseci

Pročešljali smo izvješće: Drastično pala prodaja ZET-ovih karata, a evo što brojke još otkrivaju

03.10.2023 u 13:49

Bionic
Reading

Švercaju li se pojačano Zagrepčani u vožnji javnim prijevozom ili za odlazak na posao/fakultet/u školu više koriste automobil, bicikl ili romobil, teško je dati jednoznačan odgovor, ali podaci govore da je ZET u prvih šest mjeseci prodao 610 tisuća manje svih vrsta karata/pokaza u odnosu na isti period 2022. godine

S prodanih 11.129.635 karata, ZET je ostvario prihod od 17,94 milijuna eura, što je za 821 tisuću eura manje nego u prvih pola godine lani.

Izuzev umirovljeničkih pokaza, dnevnih karata te prodaje karata izdvojenim općinama i gradovima, sve druge vrste karata i pokaza bilježe pad ili stagniraju.

Za razliku od uspinjače, za koju je u usporednom razdoblju prodano 99.992 karte, 8481 više, za sljemensku žičaru prodano je 125.860 komada, odnosno svega dvjestotinjak više.

ZET je u periodu siječanj - lipanj 2023. ostvario ukupne prihode u iznosu od 102,7 milijuna eura te uz rashode u iznosu od 104,8 milijuna eura ostvario gubitak nešto veći od dva milijuna eura.

Na prihodovnoj strani, osim prodaje usluga, roba i proizvoda, najveći dio dolazi od subvencija iz gradske blagajne, a one su za prvih šest mjeseci iznosile 59,7 milijuna eura i bile su za osam posto veće nego lani u istom periodu. Poslovni rashodi bili su pak 24 posto veći nego u razdoblju siječanj - lipanj 2022. Najveći dio (42,38 posto) otpada na troškove osoblja, slijede materijalni troškovi s 36,57 posto.

3752 zaposlenih

Najveća stavka u materijalnim troškovima i dalje je električna energija, čiji je trošak zbog povećanja cijene od 3,1 milijun eura u prvom polugodištu 2022. skočio na 16,1 milijun eura u 2023.

Slijede usluge održavanja s 18 posto (7,3 milijuna eura), čime su zabilježile pad od devet posto, a tek nakon njih gorivo (benzin i dizel), čiji je udjel iznosio 16,6 posto i bio je manji za 13,4 posto nego u 2022. godini.

Osim sa zastarjelim voznim, prvenstveno tramvajskim parkom, ZET ima problema sa starošću zaposlenika.

Naime zadnjeg dana lipnja u javnom prijevozniku bilo je 3752 zaposlenih, od čega ih je 1398 u dobi od 55 do 64 godine te velik broj njih ostvaruje pravo na mirovinu.

Tramvaj autobus ZET
  • Tramvaj autobus ZET
  • Tramvaj autobus ZET
  • Tramvaj autobus ZET
  • Tramvaj autobus ZET
  • Tramvaj autobus ZET
    +2
ZET - autobusi i tramvaji Izvor: Pixsell / Autor: Sanjin Strukic/PIXSELL

Vozni park

Valja istaknuti da je, unatoč drastičnom skoku električne energije, cijena karata/pokaza ostala ista. I dok je broj prodanih karata za javni prijevoz pao, istovremeno je, kako smo pisali jučer, porastao broj prodaje parkirališnih karata u Gradu. Jedno s drugim nužno ne mora biti u korelaciji i za to bi trebalo napraviti puno dublju i širu analizu.

No ono što je vidljivo i prostim okom to je da su zagrebačke prometnice zakrčene. Brojke potvrđuju da iz godine u godinu raste broj registriranih osobnih automobila pa ih je tako 2015. bilo 238 tisuća, u 2020. godini 334 tisuće, a prošle godine 363 tisuće. Istovremeno, više od dvadeset godina Zagreb nije dobio nijedan metar nove tramvajske pruge, a vozni park, napose tramvajski, je zastario.

Prosječna starost tramvaja iznosi 29,3 godine, a autobusa 9,9 godina. Nižoj starosti autobusa značajno je doprinijela nabava 65 vozila u posljednjih godinu dana, sufinanciranih iz Operativnog fonda EU-a Konkurentnost i kohezija. Novih 20 tramvaja je naručeno, a prvi će stići za dvije godine, dok bi 11 polovnih, starih nešto manje od 30 godina, trebalo biti isporučeno od kraja ove do kraja iduće godine. Zbog svega navedenog, uz nepoštivanje žutih traka, prosječna brzina tramvaja iznosi 12,62 km/h, a autobusa 17,96 km/h.