Tomislav Tomašević, zagrebački gradonačelnik, preporučio je novinarima da provjere ima li kaosa u Prilazu Gjure Deželića, gdje je zbog biciklističke staze ukinuta jedna prometna traka. Provezli smo se novom stazom i promatrali što se događa u automobilskom prometu. Evo što smo zabilježili
Nova prometna regulacija u Prilazu Gjure Deželića podijelila je Zagrepčane, ali i stručnu javnost. Nekad trotračna cesta postala je dvotračna, a parking sa sjeverne strane ulice pomaknut je na nekadašnju prometnu traku kako bi se dobila biciklistička staza.
Gradska vlast odlučila je tako na račun automobila ojačati biciklističku infrastrukturu. I dok jedni pozdravljaju takvu odluku, drugi samo odmahuju glavom i smatraju da će nastati veći nered u ionako prometno uneređenom gradu. Kao i javnost, i struka je podijeljena.
Goran Husinec, prometni stručnjak, u nekoliko medijskih istupa pozdravio je novo rješenje gradske uprave tvrdeći da bi ljudi trebali manje ići u grad autom i biti svjesni da nisu jedini na cesti te da će to svakako povećati broj biciklista.
No njegov kolega Željko Marušić na Autoportalu je napisao da je riječ o 'neinteligentnom i stručno neutemeljenom prometnom rješenju, koje će na jednoj od najvažnijih gradskih prometnica (sjevernoj poveznici na Zeleni val) paralizirati promet u vršnim opterećenjima, posebice u kišnim i hladnijim vremenima'.
Tomislav Tomašević, zagrebački gradonačelnik, odgovarajući jučer na novinarska pitanja kazao je da bi volio da se novinari tamo provozaju.
'Gužva je i u drugim dijelovima grada. Rekli su da će stati promet. To se nije dogodilo', kazao je Tomašević, uz dodatak da je ovo prva faza koja je realizirana i da je sljedeća faza u drugoj ulici, uz zadržavanje postojećih dviju prometnih traka.
Čim je Tomašević završio, sjeli smo na bicikl provjeriti kakva je situacija. Bilo je to nešto poslije podneva, dakle kada nisu najveće jutarnje i popodnevne gužve i - što u zagrebačkom slučaju nije zanemarivo – bio je sunčan dan.
Testirali smo biciklističku stazu i pola sata promatrali što se događa u automobilskom prometu.
Biciklistička staza pokazala se kao dobitak, ali sasvim očekivano na njoj su se pojavile prepreke u vidu automobila nesavjesnih vozača koji su parkirajući ih na nekoliko mjesta prepriječili stazu. Na stazi se našla i hrpa lišća koje su prikupili gradski komunalci.
S druge pak strane, u automobilskom prometu vlada gužva, iako, kako smo naveli, nije bila ni jutarnja ni popodnevna špica. Premda je problem izlaska s parkinga postojao i kada su bile tri trake, on je sad vidljivo izraženiji. Vozač jednog Opela doslovno je pet minuta bezuspješno pokušavao izaći s parkinga. Drugi vidljiv problem predstavljalo je šest, sedam dostavnih kombija koji su blokirali promet i dodatno suzili ionako uzak manevarski prostor vozača. Što će se događati u jutarnjim i popodnevnim špicama kad krenu jesenje kiše, tek će se vidjeti.
Potpisnik ovih redaka više je biciklist nego vozač automobila i kao takav pozdravlja svako uređenje postojećeg i otvaranje novog metra biciklističkih staza. No za Prilaz Gjure Deželića nisam siguran da je napravljeno najsretnije rješenje.
Činjenica je da su gužve na svim zagrebačkim prometnicama svakodnevne, ali se postavlja pitanje treba li ih dodatno zagušiti, što će se u ovom slučaju nedvojbeno dogoditi.
Jer Zagrepčani - pokazalo se tako do sada - koliko god gorivo poskupjelo, i dalje se voze u autima i to mahom sami. I teško da će ih biciklistička staza u Deželićevoj motivirati da iz Gajnica ili Vrapča prema gradu krenu biciklom, što je danas, s obzirom na biciklističku infrastrukturu, iz tog dijela grada i gotovo pogibeljno.
Možda je rješenje u većem broju garaža i ukidanju dijela nadzemnih parkinga u centru, što bi otvorilo prostor za biciklističke staze, podizanju cijene parkinga u prvoj zoni, jačanju gradskog i prigradskog, posebno željezničkog prometa, što je u domeni HŽ-a, ali i u promjeni mentalnog sklopa po kojem je bolje biti sam u autu nego se gužvati u tramvaju, autobusu ili vlaku.