OBNOVA VOZNOG PARKA

Provjerili smo koliko županije troše novca za nabavu službenih vozila: Evo rekordera

28.09.2018 u 10:20

Bionic
Reading

Nabava službenih vozila sporno je pitanje i uvijek izaziva rasprave u javnosti. Stoga smo poslali upite kako bismo saznali kakvim voznim parkom raspolažu županije u Hrvatskoj, a odgovore smo dobili iz 17 njih. Prema dobivenim podacima, vrijednost vozila uglavnom se kreće do 200 tisuća kuna, ali ima i izuzetaka

Od županija koje su nabavljale vozila po znatno većoj cijeni od prosječne na prvom mjestu je Karlovačka županija, koja je prošle i ove godine sveukupno nabavila 13 novih vozila. Lani je vozni park opremila s 10 vozila, odnosno šest Renault Clija, dva Renault Meganea i dva Renault Captura u iznosu većem od milijun kuna s PDV-om i PPMV-om (posebni porez na motorna vozila).

Ove godine nabavljena su tri vozila: Renault Koleos u vrijednosti od 309.900 kuna te Renault Clio i Renault Megane za 222.886,38 kuna. Cijene su izražene s PDV-om i PPMV-om.

Bura se digla u kolovozu oko nabave Renaulta Koleosa, novog vozila za potrebe župana Damira Jelića, zbog cijene te opreme koja, među ostalim, uključuje kožnate presvlake, aluminijske naplatke, grijana sjedala, multimedijski sustav i zatamnjena stražnja stakla.

'Prosječna starost vozila u voznom parku Karlovačke županije, do nabavke novih vozila, bila je 12 godina. Vozila su imala prijeđenih od 300 do 500 tisuća kilometara, od čega je službeni Audi A6 iz 2006. godine, koji je koristio župan, imao prijeđenih 520 tisuća kilometara te je održavanje tako starih vozila bilo veoma skupo i zahtjevno', objašnjava Bernardo Pahor, voditelj Odsjeka za protokol i odnose s javnošću, odluku o obnovi voznog parka te dodaje da su postupkom objedinjene javne nabave za više vozila, temeljem najpovoljnije pristigle ponude i plaćanjem u gotovini, ukupno uštedjeli gotovo 200 tisuća kuna.

Nabava automobila u Karlovačkoj županiji
  • Nabava automobila u Karlovačkoj županiji
  • Nabava automobila u Karlovačkoj županiji
  • Nabava automobila u Karlovačkoj županiji
  • Nabava automobila u Karlovačkoj županiji
  • Nabava automobila u Karlovačkoj županiji
Nabava automobila u Karlovačkoj županiji Izvor: Cropix / Autor: Mario Pušić

Na drugom mjestu nalazi se Istarska županija, čiji zadnji sklopljeni ugovor za najam vozila, kako kažu iz kabineta župana, iznosi više od 860 tisuća kuna s PDV-om. Osječko-baranjska županija je još jedna županija koja je iz svog proračuna izdvojila puno više od prosječnog iznosa. Doznajemo kako su ove godine nabavljena tri vozila u vrijednosti većoj od 550 tisuća kuna s PDV-om i PPMV-om. Odgovor o vrsti i godini nabave vozila iz ovih dviju županija nismo dobili.

No ima i županija koje su za nabavu izdvojile upola manje iznose od prosječnih 200 tisuća kuna. Po tome se najviše ističe Međimurska županija, u čijem se voznom parku nalaze automobili vrijedni od devet do 100 tisuća kuna.

'Međimurska županija u svojem vlasništvu ima sedam službenih vozila niže srednje klase, prosječne starosti 11 godina, ukupne tržišne vrijednosti 222 tisuće kuna. U najmu je samo jedno vozilo i to VW Passat tržišne vrijednosti 100 tisuća kuna', navodi Goran Gotal, pročelnik Međimurske županije.

Slijedi Sisačko-moslavačka županija, koja nabavlja vozila po cijeni do 100 tisuća kuna i manje.

'Važno je napomenuti kako se nabavljaju testna i salonska vozila s malom kilometražom, a jeftinijom cijenom od novih, da bi se maksimalno uštedjelo', ističu iz Ureda župana Sisačko-moslavačke županije.

Standardna oprema, ali i ekološki kriteriji

Kada je u pitanju klasa, najviše ima vozila iz niže srednje te srednje klase. Izuzetak je Zadarska županija, koja ima vozila iz skoro svih klasa.

'Zadarska županija raspolaže sa 16 vozila od više srednje do niske klase', navodi Vlatka Vučić-Marasović, pomoćnica pročelnice Ureda župana Zadarske županije, te dodaje kako jedno vozilo pripada višoj srednjoj klasi, četiri srednjoj, sedam nižoj srednjoj i četiri niskoj klasi. Prosječna nabavna cijena vozila je oko 150 tisuća kuna.

Što se tiče kriterija, većina županija nabavlja vozila po što jeftinijim cijenama i s odgovarajućom standardnom opremom.

'Službena vozila koja se nabavljaju za potrebe upravnih odjela Sisačko-moslavačke županije moraju zadovoljavati minimalne kriterije i uglavnom se radi o vozilima osnovne opreme, najjeftinijim modelima niže srednje klase', objašnjavaju iz Ureda župana Sisačko-moslavačke županije.

Župan Zagrebačke županije Stjepan Kožić
  • Župan Krapinsko-zagorske županije Željko Kolar
  • Župan Sisačko-moslavačke županije Ivo Žinić
  • Župan Karlovačke županije Damir Jelić
  • Župan Varaždinske županije Radimir Čačić
  • Župan Koprivničko-križevačke županije Darko Koren
    +12
Župani 17 hrvatskih županija Izvor: Pixsell / Autor: Zarko Basic

'Nema nikakvih posebnih kriterija, gleda se da vozilo bude što jeftinije. Zadnje što je nabavljano su automobili VW up jer su bili najjeftiniji na natječaju', navodi Mirjana Oštrec Bosak, pročelnica Ureda župana Zagrebačke županije.

Jeftinija nabava uključuje i rabljena vozila, kao što je to u slučaju Vukovarsko-srijemske, Ličko-senjske, Sisačko-moslavačke i Krapinsko-zagorske županije.

'Što se tiče kriterija za izbor automobila, nevezano za tehničke specifikacije, primarno je da prilikom kupnje automobil bude star nekoliko godina, sa što manje prijeđenih kilometara, bez nekakvog posebnog komfora i dodatne opreme', objašnjava Sandra Pinjuh, pročelnica Ureda župana Vukovarsko-srijemske županije.

Neke pak županije traže vozila koja nisu štetna za okoliš, odnosno koja su ekološki prihvatljiva.

'Važno je napomenuti da naručitelj korištenjem operativnih troškova tijekom razdoblja eksploatacije vozila kao jednog od kriterija za odabir najpovoljnije ponude promiče upotrebu čišćih i energetski učinkovitijih vozila te zaštitu okoliša, klime i energetike', objašnjava Bernardo Pahor, voditelj Odsjeka za protokol i odnose s javnošću Karlovačke županije.

Traženo vozilo mora udovoljiti i ekološkim kriterijima utvrđenim važećim zakonima, kako kaže Branko Vrbošić iz Kabineta župana Osječko-baranjske županije.

Dotrajalost i starost

Primarni razlozi za obnovu voznog parka su dotrajalost i starost vozila, koja se kreće od pet do deset godina.

'Kad se utvrdi da su troškovi održavanja i troškovi korištenja vozila zbog njegove starosti i velikog broja prijeđenih kilometara visoki, odnosno neisplativi, za takva vozila planira se zamjena novim vozilima, a u okviru postojećeg broja službenih vozila. Na ovaj način postiže se racionalno i ekonomično vođenje voznog parka', objašnjava Ermina Duraj, voditeljica Kabineta župana Primorsko-goranske županije.

Vozila se nabavljaju javnom i jednostavnom nabavom prema Zakonu o javnoj nabavi putem operativnog ili financijskog lizinga te plaćanjem u gotovini, a nabava se financira iz županijskog proračuna.

Ako je riječ o nabavi vozila u vrijednosti manjoj od 200 tisuća kuna bez PDV-a, provodi se postupak jednostavne javne nabave, objašnjava Bernardo Pahor, voditelj Odsjeka za protokol i odnose s javnošću Karlovačke županije, a ako je iznos veći, onda se provodi otvoreni postupak javne nabave sukladno Zakonu o javnoj nabavi.

Upit smo poslali svim županijama prije tri tjedna, a odgovor nismo dobili iz Grada Zagreba, Dubrovačko-neretvanske, Požeško-slavonske i Splitsko-dalmatinske.

Ministar unutarnjih poslova podjelio ključeve novih službenih vozila
  • Ministar unutarnjih poslova podjelio ključeve novih službenih vozila
  • Ministar unutarnjih poslova podjelio ključeve novih službenih vozila
  • Ministar unutarnjih poslova podjelio ključeve novih službenih vozila
  • Ministar unutarnjih poslova podjelio ključeve novih službenih vozila
  • Ministar unutarnjih poslova podjelio ključeve novih službenih vozila
    +19
Ministar unutarnjih poslova podijelio ključeve novih službenih vozila Izvor: Cropix / Autor: Srdjan Vrancic / CROPIX