TVRTKA U AGONIJI

Radnici ZTC-a u bijelom štrajku, hoće li danas dobiti povišice

02.02.2024 u 08:13

Bionic
Reading

Dio radnika Zrakoplovno-tehničkog centra (ZTC) započeo je bijeli štrajk zato što su, među ostalim, nezadovoljni materijalnim položajem i činjenicom da uprava ne želi potpisati novi kolektivni ugovor, neslužbeno doznaje tportal

Točan broj radnika u štrajku od oko 200, koliko ih je zaposleno u ZTC-u, nije poznat, ali je važno naglasiti da je dovoljno da svega nekoliko onih na ključnim mjestima bude u štrajku pa da se održavanje i servisi letjelica Hrvatskog ratnog zrakoplovstva značajno uspore, ako ne i potpuno zaustave. Primjerice, trenutno su u ZTC-u zaposlena najviše tri ključna radnika za održavanje protupožarnih kanadera jer je jedan krajem godine otišao u mirovinu, pa je jasno na kako krhkim nogama stoji cijeli sustav. ZTC je državna tvrtka koja se bavi održavanjem, među ostalim, protupožarnih kanadera i zračnih traktora, transportnih helikoptera Mi-171, ali i borbenih aviona MiG-21. Kako doznaje tportal, bijeli štrajk nije organizirao sindikat, nego su se revoltirani radnici sami odlučili za to. Oni su već duže vrijeme nezadovoljni načinom na koji se upravlja tvrtkom, o čemu su prije nekih dva mjeseca izvijestili i premijera Andreja Plenkovića.

U pismu premijeru naveli su da se na čelo tvrtke uporno dovode osobe iz vojnog sustava, 'čije znanje i sposobnosti u vojnom sektoru ne sporimo, ali koje nemaju znanja ni potrebnog iskustva za vođenje trgovačkog društva, a očito ih previše ni ne zanima poslovanje i uspjeh ZTC-a na tržištu jer imaju dobre ugovore, zajamčene otpremnine i zlatni padobran'. Naglašavaju i da će takvo loše upravljanje dovesti do ugrožavanja priprema za protupožarnu sezonu i uspostavljanja Hitne helikopterske službe, čija bi jedna od četiri baza trebala biti baš u ZTC-u.

Održavanje protupožarnih aviona u ZTC-u
  • Održavanje protupožarnih aviona u ZTC-u
  • Održavanje protupožarnih aviona u ZTC-u
  • Održavanje protupožarnih aviona u ZTC-u
  • Održavanje protupožarnih aviona u ZTC-u
  • Održavanje protupožarnih aviona u ZTC-u
    +7
Održavanje protupožarnih aviona u ZTC-u Izvor: Cropix / Autor: Davor Pongracic

Radnici su nezadovoljni zato što u tvrtki, kako tvrde, ne postoji uređen sustav plaća, nego se one određuju diskrecijskom odlukom predsjednika Uprave Ivice Vidovića. Zbog nedostatka kriterija događa se da radnici na istim radnim mjestima i s istim kvalifikacijama imaju različite plaće. Prosječna bruto plaća u ZTC-u 2022. bila je 1099,95 eura, što je gotovo 300 eura manje od državnog prosjeka za tu godinu koji je iznosio 1380,32 eura. Radnici su nezadovoljni i time što se odbijaju ponude stranih tvrtki za ulaganje u ZTC i poslovnu suradnju, poput one finske Patrije ili francuske GROB AIRCRAFT FRANCE, kao i europski fondovi, zbog čega su budućnost tvrtke i njen razvoj upitni.

'ZTC je iz ozbiljnog i kvalitetnog projekta i s potencijalom za razvoj postao bolesnik s kojim se ne zna što dalje: održavati na životu, ugasiti ili izliječiti. Ili ga se namjerno uništava', pisali su radnici u listopadu premijeru Plenkoviću tražeći hitno rješavanje problema upravljanja tvrtkom, povećanje plaća i zaustavljanje diskriminacije pri određivanju visine plaća.

u listopadu

Uprava: Pregovore provodimo u dobroj vjeri

Upravu ZTC-a smo u listopadu, kada su sindikati najavljivali štrajk, pitali što ona vidi kao glavnu prepreku sklapanju novog kolektivnog ugovora, kao i što misle poduzeti ako radnici stupe u štrajk.

'Uprava Zrakoplovno-tehničkog centra d.d. u dobroj vjeri provodi pregovore o novom Kolektivnom ugovoru s predstavnicima Sindikata, stoga detalje ne možemo iznositi u javnost. Vezano za vaše pitanje o mogućem štrajku, zakonom je točno regulirano kako se štrajk organizira. Uprava ZTC-a postupit će u skladu sa zakonom, kao što to čini i u svim ostalim segmentima poslovanja', poručili su tada iz ZTC-a.

Za razliku od njegova prethodnika Marija Banožića, koji je tijekom cijelog svog mandata govorio da on nema veze sa ZTC-om i prao se od svake odgovornosti ili pokušaja da utječe na popravljanje situacije u toj tvrtki, aktualni ministar obrane Ivan Anušić pokazao je razumijevanje za važnost ZTC-a i čini se da pokušava riješiti barem neke od problema. U dva i pol mjeseca, koliko je na toj dužnosti, više se puta sastao s predstavnicima ZTC-a, kako uprave, tako i radnika, odnosno sindikata, te je i obišao tvrtku. Pitali smo njegovo ministarstvo je li ministar upoznat s bijelim štrajkom i teškom situacijom u koju bi moglo doći Hrvatsko ratno zrakoplovstvo ako se on nastavi ili pretvori u pravi štrajk te radi li na rješavanju problema, pa su nam odgovorili da je 'jedan od prvih sastanaka po preuzimanju dužnosti potpredsjednika Vlade RH i ministra obrane Ivan Anušić imao s predstavnicima ZTC-a i s predstavnicima Samostalnog sindikata djelatnika u zrakoplovstvu'. U odgovoru se navodi da su se sudionici sastanka složili da postoje problemi u funkcioniranju ZTC-a te da se ti problemi moraju što prije riješiti.

Ivan Anušić na Odboru za obranu
  • Ivan Anušić na Odboru za obranu
  • Ivan Anušić na Odboru za obranu
  • Ivan Anušić na Odboru za obranu
  • Ivan Anušić na Odboru za obranu
  • Ivan Anušić na Odboru za obranu
    +3
Ilustrativna galerija/Ivan Anušić na Odboru za obranu Izvor: Cropix / Autor: Damjan Tadić

'Podsjećamo, Ministarstvo obrane vjeruje da će u nadolazećem razdoblju Uprava ZTC-a učiniti sve što je u njenoj mogućnosti kako bi se poboljšala materijalna prava radnicima ove tvrtke', piše u odgovoru MORH-a. Anušić je još u prosincu, nakon jednog od sastanaka, rekao da je 'MORH već poduzeo predradnje koje će omogućiti povećanje financijskih sredstava za rad ZTC-a i to povećanjem cijene radnog sata', a tada je rekao i da će tvrtka biti vraćena na Popis pravnih osoba od posebnog interesa za RH, s kojeg je skinuta 2018. Kako tportal neslužbeno doznaje, Anušić bi povećanje cijene radnog sata trebao potpisati ovih dana, a možda već i danas.

Iako bi ministrov potez mogao smiriti duhove u ZTC-u, radnici ipak zadržavaju skepsu jer ne vjeruju da će Vidović provesti u djelo ono što traže i o čemu pregovaraju 14 mjeseci, a to su pravilnik o plaćama, novi kolektivni ugovor, koeficijenti i drugo. No iz odgovora MORH-a, koji 'vjeruje da će uprava učiniti sve što je u njenoj mogućnosti', moglo bi se zaključiti da bi Vidović, ne riješi li barem osnovni problem s plaćama radnika ZTC-a, mogao biti pozvan na odgovornost.