Mjesec dana nakon što je sindikat poslao upravi Zrakoplovno-tehničkog centra (ZTC) upozorenje pred štrajk, dvije strane nisu ništa bliže dogovoru i štrajk u toj državnoj tvrtki sve je izgledniji, kako doznaje tportal
Radnici se spremaju za mogućnost štrajka zato što, po njihovom tumačenju, uprava odugovlači s pregovorima oko novog kolektivnog ugovora, nakon što je prethodni istekao u ožujku. Oni traže, među ostalim, da plaće budu određene kolektivnim ugovorom i da se postave jasni kriteriji za plaću za svako radno mjesto, a ne da to ovisi o volji direktora.
Kako neslužbeno doznajemo, nakon što je sindikat prije mjesec dana poslao upozorenje pred štrajk, uprava je naložila više testiranja djelatnika na alkohol nego što je to prethodno bilo uobičajeno, odnosno u tri dana alkotestirano je više od 40 radnika. Iako su sva testiranja bila negativna, među radnicima raste nezadovoljstvo jer to smatraju nekom vrstom kazne, a naglašavaju da je u posljednjih desetak godina bilo otprilike jedno ili dva alkotestiranja godišnje. Upitali smo upravu ZTC-a, na čelu koje je Ivica Vidović, koji je razlog naglom masovnom alkotestiranju, a odgovoreno nam je da se u ZTC-u radi prevencije redovito provodi alkotestiranje.
'Provjere se provode dug niz godina na način na koji je to propisano Zakonom o zaštiti na radu i nisu povezane s mogućnošću štrajka koju spominjete', odgovorili su iz ZTC-a. Upravu smo pitali kako napreduju pregovori sa sindikatima te što ona vidi kao glavnu prepreku sklapanju novog kolektivnog ugovora, kao i što misle poduzeti ako radnici stupe u štrajk.
'Uprava Zrakoplovno-tehničkog centra d.d. u dobroj vjeri provodi pregovore o novom Kolektivnom ugovoru s predstavnicima Sindikata, stoga detalje ne možemo iznositi u javnost. Vezano za Vaše pitanje o mogućem štrajku, Zakonom je točno regulirano kako se štrajk organizira. Uprava ZTC-a postupit će u skladu sa zakonom, kao što to čini i u svim ostalim segmentima poslovanja', poručuju iz ZTC-a.
Dugogodišnji problemi u ZTC-u, tvrtki koja održava borbene avione MiG-21, helikoptere Mi-171, Bell 206, ali i protupožarne kanadere i zračne traktore te još neke letjelice - od malih plaća u odnosu na one u konkurentskim tvrtkama u Europi do višegodišnjeg lošeg vođenja, iz kojeg se ne vidi što se s tvrtkom želi postići - rezultirali su i odlaskom mnogih stručnih kadrova. ZTC je, naime, iako mu je primarna djelatnost održavanje borbenih letjelica Hrvatske vojske i onih za protupožarnu sezonu, skinut s liste tvrtki od posebnog strateškog značenja, a gotovo dva desetljeća priča se o mogućnosti privatizacije, odnosno ulaska stranog partnera, širenja poslovanja, dobivanja certifikata, no od svega toga zasad nije bilo ništa. S druge strane se tijekom godina za tvrtku vezalo mnogo afera, od kojih su u javnosti najjače odjeknule one o problemima s pripremom protupožarnih zrakoplova za sezone požara posljednjih nekoliko godina. Uprava je donekle krpala probleme angažirajući umirovljene bivše djelatnike tvrtke da bi se sve letjelice uspjele pripremiti za sezonu. Iako to ne može predstavljati trajno rješenje, iz odgovora ZTC-a može se zaključiti da će mu pribjeći i ove godine.
'Upravi ZTC-a cilj je razvijanje novih sposobnosti i poštivanje dogovorenih rokova isporuke protupožarnih i svih ostalih zrakoplova kako za potrebe Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, tako i zrakoplove koje ZTC-u na održavanje povjeravaju inozemni poslovni partneri. Kako bi to ostvarila, Uprava ZTC-a koristi mogućnosti koje pruža tržište rada i koje omogućava zakon. ZTC ima kapacitete za preventivno i korektivno održavanje zrakoplova, uz to se radi održavanje na temelju servis biltena, koje povremeno šalje proizvođač, a za koje nema najave hoće li ih biti, kad će izaći i koliki obim posla će obuhvaćati. Primjerice, ako servis bilten propisuje da se na određenim ili svim zrakoplovima mora pregledati, popraviti ili promijeniti određeni dio, taj pregled utječe na vrijeme izvođenja radova, a dodatno produljenje može prouzročiti čekanje isporuke potrebnih pričuvnih dijelova i potrošnog materijala, na što ni ZTC, kao izvođač radova, niti krajnji korisnik, u čijem su vlasništvu zrakoplovi, ne može utjecati. Kako bi se podigao standard i zadržali radnici, plaće i ostali materijalni primici podizani su dva puta u manje od godinu dana, odnosno od stupanja na dužnost nove Uprave. U ZTC-u su mehaničari i zrakoplovni tehničari deficitarno zanimanje te Uprava kontinuirano pronalazi rješenja za poboljšanje njihovog statusa', odgovorili su iz ZTC-a.
>>>Na tvrdnju o podizanju plaća reagirali su iz sindikata, a njihovu reakciju možete pročitati ovdje.
Predsjednika Samostalnog sindikata djelatnika u zrakoplovstvu Marijana Luketića također smo pitali o tijeku pregovora, hoće li se ići u štrajk i kada bi on mogao biti organiziran, koji su zahtjevi sindikata i što je, po njegovu mišljenju, najveći problem u ponašanju uprave, a on je za tportal rekao da ih poslodavac ne vodi u dobroj vjeri, nego da se i dalje s njima odugovlači.
'Kako još traju pregovori, ne mogu vam dati detaljnije informacije, no poslodavac nije dao ništa konkretno. I dalje tražimo da bude osnovica, da se podijeli u platne razrede, da se za svako radno mjesto odredi koeficijent i da to bude u Kolektivnom ugovoru. Poslodavac ima i mora propisati opise svakog radnog mjesta', rekao nam je Luketić i dodao da je poslodavcu to neprihvatljivo. Ističe da je rok za potpisivanje novog Kolektivnog ugovora 1. prosinca.
Ne treba posebno isticati da bi, u slučaju da radnici stupe u štrajk i ovisno o njegovom trajanju, mogla u opasnost doći spremnost protupožarne eskadrile za sljedeću sezonu, kao i održavanje borbenih aviona MiG-21 i transportnih helikoptera Mi-171.
Tportal je i na WhatsAppu
Želite dobivati najvažnije vijesti dana na WhatsApp: Zapratite tportalov kanal OVDJE i kliknite 'Prati'