Zagrebačka tvrtka 'ZPZ aerospace' jedina je na prostoru bivše Jugoslavije, pa i šire, koja istodobno uz remont civilnih i vojnih zrakoplova nudi i vojne avione u svojem vlasništvu za obuku budućih pilota mlaznih lovaca
U svom zagrebačkom hangaru u Lučkom 'ZPZ aerospace' drži dva primjerka G-4 supergaleba. 'Supergalebove smo kupili u Crnoj Gori gdje su stajali na vojnom aerodromu Golubovci kod Podgorice. U odličnom smo ih stanju našli, s malo sati naleta. Crnogorcima nisu trebali, a nama se ukazala prilika da dođemo do odličnih aviona', ispričao je konzultant tvrtke i umirovljeni pukovnik Veljko Frlan, za Slobodnu Dalmaciju.
Avioni su obnovljeni na Lučkom, a njihovi 'rolls-royce' motori remontirani u zavodu 'Soko' u Bijeljini. Registrirani su u civilni registar kao eksperimentalni, a prije transporta u Hrvatsku s njih je skinuto naoružanje, podvjesni nosači za aviobombe, te piropatrone za katapultiranje.
O kvaliteti G-4 supergaleba najbolje govori podatak da su krajem 80-ih godina supergalebove razgledavali predstavnici ratnog zrakoplovstva SAD-a. Namjeravali su kupiti čak 200 komada G-4 za svoj osnovni školski zrakoplov u ratnom zrakoplovstvu. No, jugoslavensko-američki posao stoljeća prekinuo je rat.
'Nakon što pilot prođe obuku na supregalebu, može letjeti na bilo kojem mlaznom lovačkom zrakoplovu, od gripena do MiG-29. Kako u HRZ-u piloti lovaca sve manje lete, te kako kronično nedostaje zrakoplov u obuci za prijelaz sa školskog pilatusa na MiG-21, ponudili smo Ministarstvu obrane avione u najam, na leasing. Dakle, piloti da lete koliko žele, a mi da obavljamo sve poslove održavanja. Međutim, ponudu zbog nekog razloga u MORH-u nisu prepoznali. Borbeni dio HRZ-a kao da se gasi. Sada smo u pregovorima s nekoliko zemalja iz Arapskog zaljeva, ali i s Libijom čija avijacija koristi G-2 galebove', kaže Frlan.
Ova hrvatska tvrtka cilja i na remont libijskih G-2 galebova.
Više o ovoj temi možete pročitati ovdje