Republikanski kandidat Mitt Romney i njegovi saveznici odlučili su se za visoko rizičnu ali potencijalno isplativu medijsku strategiju u posljednjim tjednima kampanje, nastojeći potopiti predsjednika Baracka Obamu oglasima i ostvariti ključnu prednost na dan izbora, piše u nedjelju The Washington Post
Broj oglasa u predsjedničkoj utrci proteklog se tjedna udvostručio ili utrostručio u ključnim državama za ishod izbora poput Colorada, Floride, Iowe i Virginije, pokazuju podaci o izbornom oglašavanju. Porast je potaknuto Romney i njegovi bogato financirani saveznici, koji su se odlučili za manje oglasa ranije u kampanji u korist "velikog praska" na njezinom kraju.
Odbor za političku akciju - tzv. Super-PAC "Obnovimo našu budućnost" koji pomaže Romneya, rezervirao je 14 milijuna dolara vrijedan medijski oglasni prostor u devet država u posljednjem tjednu listopada - više nego što je potrošio na oglase tijekom cijelog rujna. Odbor je enormno povećao svoju potrošnju na mješavinu oglasa koji kritiziraju Obamu i veličaju Romneya u Floridi, Iowi, Michiganu, Ohiu i Virginiji.
Charles Spies, blagajnik Super PAC-ova, rekao je da su te konzervativne skupine "bile vrlo učinkovite u pariranju Obami" i da će se ti napori nastaviti s pojačanim intenzitetom.
Napori republikanskog stožera dobili su zamah s Romneyevim napretkom u anketama nakon prve predsjedničke debate u Denveru 3. listopada, gdje je Obama po raširenim ocjenama poražen. Događaj je izazvao priljev donacija za kampanju Romneya i konzervativnih skupina što ga podržavaju, dajući im više sredstava za završnu ofenzivu, rekli su politički stratezi.
Zbog pojačane medijske kampanje republikanaca Obama je prošloga tjedna zaostao iza svojih suparnika u ukupnim rashodima za oglašavanje po prvi put nakon ljeta, iako i on ima ogromne novčane rezerve nakon prikupljenih 181 milijuna dolara donacija u rujnu. Obama i njegov ključni vanjski saveznik, super-PAC "Prioriteti akcije za SAD", zadržali su stalnu baražu oglasnih napada na Romneya u Ohiju i drugim saveznim državama u kojima je ishod izbora neizvjestan.
Demokrati i neki republikanci tvrde da je Romneyev tim, posebno njegov izborni stožer, izgubio ključnu priliku prepuštajući Obami prednost u oglašavanju od kraja kolovoza do rujna, što je poklopilo s rastom anketne potpore za predsjednika.
Republikanski medijski strateg Brad Todd, pretpostavlja kako je veliki pritisak na kraju osmišljen da pridobije birače koji su nezadovoljni s Obamom ali ne želi prihvatiti Romneya, one koji su neodlučni do samog kraja utrke.
"Oglašavanje na kraju kampanje obično najviše utječe na te birače", rekao je Todd za Washington Post.
Od republikanske konvencije krajem kolovoza, Obamina strana imala je 28 posto više oglasa nego Romney, računajući sve skupine koje ga podupiru, prema procjenama agencija Kantar Media i CMAG. Demokrati su u tom razdoblju potrošili nešto više od republikanaca, koristeći prednosti jeftinije oglasne minutaže za kampanje i emitiranja u doba dana s nižom tarifom.
No, Romney i republikanske skupine sada su poplavile televizijske i radio programe, trošeći prošloga tjedna oko 50 posto više nego na oglase od Obame, prema podacima o praćenju kampanja. Taj val dolazi u povoljnom trenutku za Romneya, koji sada vodi ispred Obame u mnogim nacionalnim anketama i onima u ključnim državama.
Završna dva tjedana kampanje uoči izbora 6. studenoga vjerojatno će donijeti najveću količinu oglasa u političkoj povijesti SAD-a, dijelom i zbog toga što je glavna bitka usko usmjerena na devet ključnih neizvjesnih država. CMAG, agencija za praćenje oglašavanja, procijenila je u petak da na njih ove godine odlazi oko polovice televizijskog tržišta predsjedničke kampanje oglašavanja.
Nedavni podaci o potrošnji pokazuju iznenađujuće preusmjeravanja resursa prema Floridi, najvećem oglasnom bojištu, s 10 medijskih tržišta i s nekim od najskupljih tarifa emitiranja u zemlji. U prvom tjednu listopada, svaki četvrti dolar Obaminog stožera potrošen na emitiranje reklama otišao je na Floridu, dok je super-PAC "Američka raskrižja" tamo potrošio svaki treći dolar.
Dvije strane potrošile su više od 100 milijuna dolara na oglase u toj državi, s blagom prednošću na strani republikanaca.
Vodeći demokratski strateg Tad Devine je kazao da je na Floridi, Obamina kampanja "prisilila Romneya da brani ono što je trebala biti republikanska država".
Floridu u kombiniranoj potrošnji slijedi Virginija s 96 milijuna dolara do prošle nedjelje, Ohio (93 milijuna dolara) i Sjeverna Karolina (70 milijuna dolara), pokazuju procjene CMAG-a.
Dok za sada među oglasima dominiraju oni u kojima se napada protivnika, mnogi stratezi očekuju da će oni u zadnjoj fazi kampanje ustupiti mjesto oglasima u kojima će kandidati iznositi "završne agrumente" za svoj izbor, navodi The Washington Post.