Kompanija Meta Marka Zuckerberga u čijem je vlasništvu Facebook objavila je u izvješće u četvrtak u kojem se navodi da se mogu očekivati online informacijske kampanje povezane s Rusijom u kojima će promovirati protivljenje zapadnih političara podršci Ukrajini, uoči skorih američkih izbora
Otkako je Rusija napala Ukrajinu prije više od dvije godine, Moskva preko društvenih mreža opsežno širi narativ kojemu je krajnji cilj oslabiti podršku Kijevu na Zapadu. Taj zadatak provode na način da na društvenim mrežama posebno ističu političare od Francuske do Kanade koji tvrde da bi deseci milijardi dolara poslanih Ukrajini za obranu od ruske invazije bili bolje potrošeni kod kuće, piše Politico.
Uoči predsjedničkih u studenome u SAD-u, gdje su republikanski kandidat za potpredsjednika JD Vance i drugi vodeći republikanski političari otvoreno doveli u pitanje financijsku podršku Washingtona Ukrajini, Meta je objavila da će kroz informacijsku kampanju na mrežama Rusija vjerojatno iskoristiti ove domaće poruke za vlastitu političku korist.
Tehnološki div jasno je naglasio, međutim, da ne postoje veze između takvih američkih političara i ruskih aktera koji žele iskoristiti stavove parlamentaraca za poticanje podjela uoči glasovanja.
'Trebamo očekivati pokušaje Rusije da cilja na rasprave vezane uz izbore, osobito kada se one dotiču podrške Ukrajini,' rekao je David Agranovich, direktor sigurnosne politike u Meti, novinarima u srijedu istaknuvši da je trend više vezan uz temu, konkretno, protivljenje podršci Ukrajini, nego uz bilo koju određenu stranku.
Kremlj je u posljednje vrijeme postao iznimno sofisticiran u ciljanju zapadne publike digitalnim miješanjem, iako ne postoje konkretni dokazi kakav je krajnji učinak na način glasovanja ljudi.
Kako su tehnološke tvrtke, kreatori politika i skupine civilnog društva postali uspješniji u otkrivanju takvih kampanja, grupe povezane s Rusijom - od kojih su samo neke službeno pripisane ruskoj državi - promijenile su taktiku kako bi promovirale poruke koje su stvorili domaći političari i influenceri. Prije su pokušavali sami generirati objave razdora na društvenim mrežama.
Tijekom Olimpijskih igara u Parizu i nereda krajnje desnice u Ujedinjenom Kraljevstvu, na primjer, računi na društvenim mrežama povezani s Rusijom snažno su promovirali lokalne korisnike društvenih mreža kao primjere zašto zapadna demokracija propada, prema pregledu tisuća objava na društvenim mrežama Facebook, TikTok i X koje je proveo Politico.
Meta u izvješću navodi da je uklonila četiri prikrivene ruske operacije utjecaja usmjerene na korisnike društvenih mreža u Europi, SAD-u i drugim zemljama poput Malija i Azerbajdžana, koje su kritizirala Ukrajinu i pozivale na smanjenje podrške. Ukupno se radilo o 340 Facebook računa i stranica te Instagram računa s kojih su potrošili više od 150.000 dolara na oglašavanje.
Tvrtka je objavila da je fokus te kampanje prvenstveno bio usmjeren na kritiziranje Ukrajine te se pozivalo druge zemlje da ne podržavaju istočnoeuropsku zemlju i dovodilo se u pitanje zašto bi Zapad trebao izdvojiti toliko novca za taj rat. Meta je uklonila ove informacijske napore povezane s Rusijom prije nego što su stekle veći utjecaj na mreži.
S manje od tri mjeseca do izbora u SAD-u, tehnološki div je također izjavio da je ugasio zasebnu prikrivenu operaciju, koja potječe iz same zemlje, a koja je stvorila lažnu političku zagovaračku skupinu kako bi ciljala na "prave konzervativce" u za nadolazeće izbore presudnim državama poput Pennsylvanije i Michigana.
Iako Meta nije mogla identificirati tko stoji iza ove aktivnosti, informacijska kampanja uvelike je posudila taktike poznate iz Rusije, uključujući korištenje alata umjetne inteligencije za stvaranje lažnih računa na društvenim mrežama koji su postavili Facebook profile povezane s lažnom političkom zagovaračkom skupinom.