BTR-50

Pojava ovih gusjeničara na frontu je loša vijest za Ruse

21.05.2024 u 20:50

Bionic
Reading

Slabo zaštićeni BTR-50 iz 1950-ih možda nije najgore vozilo koje je ruska vojska poslala u izravni napad na ukrajinske položaje, ali je vjerojatno najstarije

I dok je za ruske trupe sigurnije voziti se u 70 godina starom BTR-u 50 s oklopom debljine 10 milimetara nego u, recimo, potpuno novom kineskom autiću za golf, za Rusiju je loš podatak da se sve više njih pojavljuje na ratištima u istočnoj Ukrajini.

'Bez mehaniziranih jedinica, potpuno opremljenih odgovarajućim borbenim vozilima poput tenkova, postizanje brzog i odlučnog proboja obrane bit će vrlo izazovno. Ovo ograničenje vjerojatno će rezultirati sporijim i ograničenim napredovanjem, ometajući ukupni napredak ruskih snaga', objasnila je ukrajinska analitička grupa Frontelligence Insight.

BTR-50 je 15-tonski oklopni transporter s dvije posade i prostorom za do 20 putnika. Obično ima teški mitraljez, piše Forbes.

Sovjetski Savez razvio je BTR-50 početkom pedesetih godina prošlog stoljeća. U službu je ušao 1954. i sljedećih 12 godina bio je glavno borbeno vozilo sovjetske vojske. Posade BTR-a 50 vozile bi vojnike u bitku, štitile ih i davale potporu pucanjem iz mitraljeza.

Međutim BTR-50 je lako naoružan i tanko oklopljen čak i prema standardima iz 1960-ih. Kad je 1966. godine debitirao teži i jače naoružani BMP-1, tisuće BTR-a 50 prebačene su u drugu liniju. Vukli su topništvo sve dok tegljači MT-LB nisu počeli istiskivati starija vozila i iz tih uloga.

Današnja ruska vojska imala je malo koristi od BTR-a 50 sve dok, 15 mjeseci nakon rata u Ukrajini, mjesečni gubici modernih oklopnih vozila nisu premašili mogućnost zamjene bilo proizvodnjom novih ili izvlačenjem iz dugotrajnog skladištenja onih iz 1980-ih i starijih.

Kremlj je počeo povlačiti modele BTR-50 iz skladišta početkom 2023. Čini se da su im ruski zapovjednici u početku dodijelili uloge podrške u pozadini i držali su ih podalje od prve crte. Ali onda su se krajem 2023. godine počeli pojavljivati u jurišnim skupinama na istoku Ukrajine.

Šest mjeseci kasnije Rusi su u borbi izgubili najmanje četiri BTR-a 50, što su potvrdili analitičari Oryxa.

Održavanje ofenzive na sjeveru i istoku uz pozicijske borbe na jugu pokazalo se teškim za Kremlj. Veliki napredak na sjeveru zahtijevao bi 'velik broj vozila', prema Frontelligence Insightu. Iako svakog mjeseca mobilizira desetke tisuća novih vojnika, Rusija se bori s time da ih opremi modernim vozilima.

BTR-50 je star onoliko koliko je staro borbeno vozilo, a da ne dolazi izravno iz muzeja. I samo je malo zaštićeniji od autića za golf. Kada ukrajinski protutenkovski raketni tim uoči BTR-50 kako se kreće prema njemu, to nisu samo loše vijesti za posadu i putnike u njemu. To je također loša vijest za sve ruske ratne napore.