nova nada

Rusija je osakaćena na ključnom mjestu: Ovu slabost Ukrajina bi mogla odlično iskoristiti

09.09.2024 u 13:21

Bionic
Reading

Ukrajina je ofenzivom na Kursk postigla više od osvajanja ruskog teritorija veličine Los Angelesa i ozbiljnog sramoćenja Rusije. Naime čini se da uspješno remeti i ruski željeznički sustav. A ako SAD pristane na ukrajinske zahtjeve i dopusti dublje napade korištenjem raketa američke proizvodnje, sposobnost Rusije da premjesti trupe i zalihe mogla bi biti ozbiljno oštećena

Rusija ovisi o željeznici za prijevoz trupa i zaliha mnogo više nego Zapad. Ruske jedinice nemaju organski transportni kapacitet za rad daleko od željezničkih stanica. Problem je u tome što okupljanje snaga iz cijele Rusije za zatvaranje ukrajinskog prodora, što prema ukrajinskim procjenama zahtijeva oko 30.000 vojnika, suviše opterećuje željezničke postaje u području Kurska i stvara nestašice lokomotiva, piše Business Insider.

BelZhD, sindikat koji predstavlja bjeloruske željezničke radnike, objavio je da je ruska željeznička uprava 12. kolovoza zatražila od bjeloruskih kolega da ne otpremaju vlakove na stanice na linijama Orel-Kursk. Tim potezom zapravo se prekidaju željezničke veze između Bjelorusije i Rusije.

Probleme je stvorilo i preusmjeravanje vlakova iz Kurska. Ukrajinski proboj doveo je do ozbiljnog poremećaja u željezničkom prometu, paralizirajući ključne rute diljem zemlje, navedeno je na europskoj web stranici za poslovne vijesti bne IntelliNews.

Nije još jasno koliko je ruska željeznička mreža preopterećena.

'Vidjeli smo izvještaje bjeloruskih željezničara o tome da su Ruske željeznice preuzele željeznički promet u jugozapadnoj Rusiji kako bi dale prednost vojnoj logistici za odgovor na napad na Kursk', rekao je za Business Insider George Barros, stručnjak za Rusiju pri Institutu za proučavanje rata sa sjedištem u Washingtonu. 'Nismo mogli neovisno provjeriti ta izvješća, ali nemam razloga sumnjati u to', dodao je.

Ruske željeznice su osakaćene

Ruske željeznice već su bile u lošem stanju prije operacije Kursk. Ruski blogeri upozorili su da su zapadne sankcije protiv izvoza kugličnih ležajeva u tu zemlju osakatile održavanje i stvorile nestašicu lokomotiva. Dužnosnicima Ruskih željeznica navodno se prijetilo kaznom, a uprava je 2023. godine priznala da je nedostatak održavanja lokomotiva i rezervnih dijelova rezultirao otkazivanjem 42.600 vlakova prošle godine.

Zapadni stručnjaci također postavljaju pitanje bi li njihove vojske mogle premjestiti velik broj trupa i bez problema koje Rusija ima zbog sankcija.

'Po mom iskustvu, stalno nam je nedostajalo kamionskog prijevoza dok sam bio zapovjednik brigade u 101. zračno-desantnoj diviziji', rekao je ukrajinskim medijima umirovljeni general Ben Hodges, bivši zapovjednik snaga američke vojske u Europi. 'Stvar je u tome da nitko, pa čak ni Rusi, nemaju dovoljno kamiona za velike pokrete u kratkom roku.'

Do sada su se izjalovile nade Kijeva da će Rusija zbog napada na Kursk premjestiti trupe iz svojih ofenziva u istočnoj i južnoj Ukrajini. Unatoč poniženju zbog toga što su Ukrajinci okupirali njihovo tlo, ruske snage nastavljaju napredovati u krvavim napadima na mjesta kao što je Pokrovsk u regiji Doneck.

Dapače, Rusija je žurno rasporedila gomilu vojnih obveznika i unutarnje sigurnosne snage iz Nacionalne garde Rosgvardije, ministarstva unutarnjih poslova i FSB-ove špijunske službe, u sklopu onoga što Kremlj naziva 'protuterorističkom' operacijom pod zapovjedništvom FSB-a.

U svakom slučaju, te jedinice moraju biti transportirane iz cijele Rusije, a zatim opskrbljene. Oslanjanje na kamione zahtijevalo bi izniman broj vozila, pa se čini vjerojatnim da će ruske snage u Kursku trebati više željezničkih linija, a one ovise o ograničenom broju željezničkih mostova.

Četiri ključna mosta

'Mnoga takva uska grla na mostovima lako je pronaći', rekao je Barros te je identificirao četiri ključna mosta u regijama Kursk, Orel i Brjansk.

Međutim drugi stručnjaci kažu da se ruski željeznički sustav može nositi s prekidima. 'Upad Ukrajine mogao bi natjerati Rusiju da preusmjeri vojne logističke rute na harkivski front kroz susjedne regije', rekao je za Business Insider Callum Fraser, stručnjak za Rusiju u britanskom Royal United Services Institute. 'Ovo će produžiti vrijeme potrebno za opskrbu materijalom iz Lenjingradske i Moskovske vojne oblasti, ali to vjerojatno neće biti značajno produženje.'

No Ukrajina je došla do podataka o ruskom željezničkom sustavu, što će olakšati ometanje operacija, primijetio je Fraser. 'Ruska digitalizacija željezničke infrastrukture, uključujući aspekte kao što je integrirani sustav upravljanja infrastrukturom, znači da je Ukrajina mogla pristupiti podacima o isporukama oružja s osvojene željezničke stanice. Možda postoji više slabosti unutar ovog sustava koje bi Ukrajina mogla iskoristiti.'

Budući da Ukrajina tvrdi da kontrolira 804 četvorna kilometra ruskog teritorija oko Kurska, sada ima ono što je u biti isturena baza unutar Rusije iz koje može lansirati rakete i bespilotne letjelice na mete dublje u unutrašnjosti te zemlje.

Konkretno, vođene topničke rakete američke proizvodnje ATACMS mogle bi pogoditi ključne objekte kao što su aerodromi, opskrbna skladišta i željeznički mostovi, a regija Kursk ima gotovo tisuću rijeka i potoka.

Ukrajinci još nemaju dozvolu za korištenje projektila dugog dometa

Ukrajinski zrakoplovi već su uništili nekoliko mostova preko rijeke Sejm istočno od grada Kurska. Međutim Bidenova administracija nije dala dopuštenje za lansiranje projektila dugog dometa ATACMS na ciljeve u Rusiji. Barros smatra da bi Ukrajina mogla ozbiljno poremetiti ruski željeznički promet i logistiku ako SAD ukine ta ograničenja.

'Ruska željeznička mreža u Brjanskoj, Kurskoj, Orjolskoj, Belgorodskoj i Voronješkoj oblasti ima neka prirodna uska grla jer te željezničke linije idu preko mostova da bi prešle rijeke', rekao je Barros. 'Bilo bi sjajno kada bi, naprimjer, ukrajinske snage mogle degradirati sposobnost ruskih snaga da koriste željeznicu u ovom sektoru korištenjem ATACMS-a za uništavanje željezničkih mostova.'