NA DVA KOTAČA

Skrivanjem registarskih oznaka motoristi izbjegavaju kazne, hoće li ih izmjene pravilnika u tome spriječiti?

25.04.2019 u 20:48

Bionic
Reading

Ministarstvo mora prometa i infrastrukture pustilo je u e-savjetovanje prijedloge promjena Pravilnika o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama. Najveći dio izmjena odnosi se na limene ljubimce na dva kotača koji nerijetko skrivaju registarske oznake i koriste zamjenske auspuhe kako bi povećali razinu buke

Zgodno se poklopilo da u tjednu 'Dana tehničke ispravnosti motocikala 2019.', koje od jučer pa do subote besplatno provodi Centar za vozila Hrvatske (CVH) na cijelom teritoriju države u svim stanicama za tehnički pregled vozila, resorno ministarstvo u e-savjetovanje pusti prijedloge promjena Pravilnika o izmjenama i dopunama pravilnika o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama kojega se najveći dio izmjena odnosi upravo na L kategoriju, odnosno motocikle, mopede, lake četverocikle i četverocikle.

Predloženih izmjena nema puno, ali predlaže se jedna novina koja do sada nije bila. Naime, u izmjena članka 118. koji govori o položaju i osvjetljenju registarske oznake dodan je stavak prema kojem 'nosač stražnje registarske pločice ne smije biti lako sklopiv bez uporabe alata i ne smije imati napravu za mijenjanje nagiba'.

Očito je zamijećeno da sve veći broj korisnika kategorije L osim što skrivaju registarsku oznaku ispod blatobrana koristi i nosače koji omogućuju da se registarska oznaka svine i tako postane manje vidljiva sudionicima u prometu, ali i policijskim i nadzornim kamerama.

U CVH napominju da pri besplatnom pregledu njihovi djelatnici obavljaju i vizualni pregled motocikala i da položaj registarske tablice mora biti originalan, tj. na sredini stražnjeg kraja vozila na svome nosaču, gdje je najbolje vidljiva.

'Preinake na načinu montaže (ispod blatobrana ili stražnjeg kraja vozila te s jedne od strana vozila) nisu dozvoljene, osim ako je ista preinaka ispitana (atestirana). Preinake (savijanje, rezanje, bušenje) na samim tablicama nisu nikako dozvoljene. Tablica također mora biti osvijetljena', podsjećaju iz CVH.

Željko Marušić, prometni stručnjak, napominje da je u postojećem Pravilniku već bilo definirano kako i gdje registarska pločica mora stajati kako bi bila vidljiva vozačima iza motocikala te da nosač ni do sada nije smio biti sklopiv.

'Svaka izmjena koja ide u smjeru poboljšanja sigurnosti prometa je dobro došla. Skrivanje registarskih oznaka ispod blatobrana je modus operandi počinjenja najtežih kaznenih djela u prometu. Skrivanjem registarskih oznaka vozači motocikala zapravo izbjegavaju kamere, prolaze kroz crvena svjetla na raskršćima, onemogućavaju da ih se prijavi u slučaju bijega s mjesta nesreće', napomenuo je Marušić.

motor registracija
  • Motor policija buka registracija
  • motor registracija
  • motor registracija
  • motor registracija
  • motor registracija
    +9
Motori registracije Izvor: Pixsell / Autor: Darko Tomas / CROPIX

Osim spomenutih razloga u komentarima na e-savjetovanju mogu se naci i primjeri prema kojima se isto radi kako bi se izbjeglo plaćanja cestarina na autocestama.

Iz Hrvatskih autocesta (HAC) ističu da je prošle godine na autocestama kojima oni upravljaju prošlo 131.751 motocikala te da je u 56 slučajava zabilježeno da se izbjeglo plaćanje cestarine. Koliko je od tog broja imalo skriveen registarske oznake i koliko su ih uz pomoć kamera i policije naknadno uspjeli pronaći u HAC ne navode. Dodaju kako je za takve situacije internim aktima propisana je procedura prema kojoj su blagajnici naplate cestarine, koji uoče takvo postupanje korisnika, dužni popuniti interni obrazac o svim relevantnim podacima, a temeljem kojih je moguće daljnje postupanje u svrhu naknadne naplate cestarine.

'Osim toga, za sve takve situacije propisana je obveza obavještavanja najbliže policijske postaje, dežurna patrola MUP-a nakon zaustavljanja korisnika naknadno dostavlja podatke o vlasniku vozila (motocikla). Na taj način je moguće naknadno postupanje i ako blagajniku nije bila vidljiva registracijska oznaka na samoj naplatnoj postaji.

Na temelju podataka o vlasniku vozila ispostavlja se račun korisniku na iznos nenaplaćene cestarine ili iznos ugovorne kazne propisan Općim uvjetima korištenja autoceste, uvećan za troškove utvrđivanja identiteta vlasnika vozila dobiven od MUP-a ili Centra za vozila Hrvatske', napominju u HAC-u.

I dok će vozači skupocjenih krstarica na dva kotača reći kako oni na svoje ljubimce registracije stavljaju na bočna mjesta iz estetskih razloga ili nemogućnosti da iste stave tamo gdje je zakonodavac to predvidio Marušić ističe da za svaku preinaku treba tražiti dozvolu od CVH, ali da nije za to da se takve stvari omoguće.

'Registarska oznaka koja stoji sa strane strši i predstavlja opasnost u prometu i oko ne bi trebalo biti razgovora', mišljenja je Marušić.

Kako su izmjene Pravilnika u e-savjetovanje puštene tek jučer ni komentara na njih nema previše.

U jednom od njih predlaže da se oni koji skrivaju registarske oznake drastičnije kažnjavaju, što je regulirano Zakonom o sigurnosti na cestama. Trenutna kazna iznosi 300 kuna, a Marušić je također mišljenja da bi to trebalo pooštriti.

'Kazna bi trebala biti 1500 kuna odnosno 750 kuna za plaćanje na licu mjesta', smatra Marušić.

Osim spomenute izmjene u Pravilnik se predviđa uvesti i stavak vezan za zamjenske ispušne sustave odnosno količinu buke koji proizvode.

Tako se predlaže da zamjenski ispušni sustavi moraju biti odobreni ili ispitani i tako izvedeni da ne proizvode povećanu emisiju buke u odnosu na vrijednost propisanu u Pravilniku odnosno na vrijednosti koje predviđa proizvođač odobrenog ili ispitanog zamjenskog ispušnog sustava.

Savjetovanje je otvoreno do 24.svibnja, a očekivana objava izvješća predviđena je za mjesec dana kasnije.