saborska rasprava

Slučaj "švicarac" pokazao koliko se u Hrvatskoj brine o zaštiti potrošača

11.05.2023 u 13:59

Bionic
Reading

U lipnju istječe rok za podnošenje tužbi u slučaju kredita u švicarskim francima, a Vlada ne čini ništa kako bi oštećene građane upoznala s njihovim pravima, što pokazuje koliko se u Hrvatskoj vodi računa o njihovoj zaštiti, upozorili su u četvrtak zastupnici saborske oporbe

Dok zastupnici vladajuće većine tvrde da će Zakon o predstavničkim tužbama za zaštitu kolektivnih interesa i prava potrošača omogućiti potpunu i pravodobnu zaštitu potrošačkih prava i brže sudske postupke, iz oporbe odgovaraju da je slučaj kredita u švicarskim francima pokazao da su potrošači u slučaju kršenja njihovih prava prepušteni sami sebi.

„Dan danas imamo situaciju da Vrhovni sud ne donosi mišljenje o tom predmetu, a mora ga donijeti, pa evidentno odugovlači kako bi potraživanja otišla u zastaru koja nastupa u lipnju“, ustvrdila je zastupnica Zeleno-lijevog bloka Sandra Benčić.

Sudski proces u slučaju "švicarac" ni nakon osam godina nije gotov, dodaje Benčić, a predloženi zakon neće poboljšati poziciju građana oštećenih konverzijom niti građana čija su prava prekršena na neki drugi način.

„Ne možemo štititi potrošače tako da imamo zakon koji će im omogućiti da tuže, pa neka se onda sami snađu, nego ih treba zaštititi tako da u tu situaciju nikada ne dođu“, rekla je.

Građanima koji su preplatili kamate kredita u francima gori pod nogama, jer rok za podnošenje tužbi kojim bi vratili preplaćeni iznos istječe za mjesec dana, upozorila je zastupnica Mosta Marija Selak Raspudić.

„Što činimo da bismo osigurali poznavanje prava koje je potrebno da bi mogli zajedno podnijeti kolektivne tužbe? Ako ne želimo biti licemjeri, onda predsjedniče Sabora uvrstite na dnevni red naš prijedlog interpelacije koja traži da se Vlada očituje o tome kakve je sporazume sklopila s bankama“, kazala je.

Putnici javnog prijevoza neinformirani o svojim pravima

Osim kredita u švicarskim francima, drugi slučaj koji pokazuje da se ne štite prava potrošača je prodaja dugova dužnika agencijama za naplatu potraživanja i curenje njihovih osobnih podataka

„Tražili smo maksimalnu kaznu agencijama B3 kapitala i EOS Matrix, kao opomenu svima da se nikad više nešto slično ne ponovi. Međutim, Agencija za zaštitu osobnih podatka je izrekla minimalnu kaznu, time nismo poslali poruku da se ne može trgovati podacima građana i ugrožavati njihovu sigurnost“, izjavila je Mostova zastupnica.

Skupina potrošača koji su još uvijek neinformirani o svojim pravima puno je veća od onih koji su podignuli kredite u bankama, a tu su uključeni i putnici javnog prijevoza, kaže Domagoj Hajduković iz kluba Socijaldemokrata.

„Prema voznom redu Hrvatskih željeznica, put od Osijeka do Zagreba traje 4,5 sata. U praksi nikad nisam stigao na vrijeme, a najduže putovanje trajalo je sedam sati. Ako zbog toga, primjerice, zakasnite na ispit, imate pravo na obeštećenje, no koliko to građana zna", pitao je Hajduković.

Iako zakon nalaže žurnost sudskih postupaka koji se tiče kršenje prava potrošača, zastupnica Hrvatskih suverenista Vesna Vučemilović smatra da se to ne može provoditi u praksi s obzirom na dugogodišnje probleme u pravosuđu.

„Imamo 'bijeli štrajk' sudaca, a ako pitate građane oni smatraju da su suci stalno u 'bijelom štrajku' jer parnice u prosjeku traju preko 200 dana“, upozorila je Vučemilović.