Projekt star gotovo trideset godina, koji se napokon počinje realizirati, i uklonjeno stablo staro četrdesetak godina izazvali su javnu histeriju u Splitu, ali i postali predmet beskrajnih političkih prepucavanja. U petak će o tome raspravljati i Gradsko vijeće na svojoj posebno sazvanoj tematskoj sjednici
Spomenuto stablo - visoka i razgranata koštela ili pelegrinka, kako ga već zovu - bagerima je srušeno u ponedjeljak poslijepodne, na zgražanje dijela aktivista koji su u dnevnim novinama za njega objavili osmrtnicu, a organiziraju mu ispraćaj i za subotu i prosvjed. Traju prepucavanja oko toga tko je to dozvolio i je li se moglo spriječiti.
Dva dana javno su se oglašavali njegovi bliski suradnici i objašnjavali da su za sve krive prethodne gradske vlasti koje su izdale dozvole za gradnju na ovoj lokaciji, a danas je to učinio i gradonačelnik Ivica Puljak. 'Kao građanin dijelim frustraciju svih ostalih građana. Zaista mislim da je šteta što se to napravilo, to stablo nije samo stablo, ima veće konotacije, to je bilo veliko i vrijedno stablo u tom dijelu grada. Nažalost, mi to nismo mogli spriječiti jer dozvole su izdane prije nas, investitori su imali pravo da to naprave', rekao je splitski gradonačelnik na konferenciji za novinare.
Nju je sazvao kako bi predstavio projekt gradnje novog bazena na istoku grada, no novinari su posumnjali da zapravo pokušava skrenuti pozornost s teme koja okupira gradsku javnost. Puljak kaže da to nije točno i da svakog dana ima nešto novo.
'Dugo smo pripremali projekte i sada smo ušli u fazu da predstavljamo što smo radili i što će se raditi u budućnosti. Ovo je bio jedini dan u kojem možemo ovo održati, sutra ćemo o vrtićima, to će biti velika tema i tada ćemo objaviti rezultate prvih krugova upisa u vrtiće', rekao je splitski gradonačelnik.
Srušeno stablo trenutno jest glavna tema: po dosad dostupnim informacijama, ono nije bilo zaštićeno splitskim GUP-om iz 2005. i 2007. godine - a i da jest, svejedno ne postoje sankcije za njegovo pilanje - a nije bilo upisano ni u gradski Katastar zelenila. Gradska vlast tvrdi da nije imala mehanizme zaštititi ga, a investitor šuti. Znakovito je ipak to da je stablo uklonjeno tri dana prije sjednice Gradskog vijeća i dva dana uoči ljetne zabrane građevinskih radova, kada sva gradilišta u centru grada moraju mirovati.
Prava priča u ovom slučaju dakako nije stablo, nego ono što će se graditi na njegovom mjestu. Riječ je o projektu nazvanom Small Mall, iza kojeg stoje investitori iz austrijske tvrtke Best in Parking. Oni već upravljaju nekim (dosta skupim) javnim garažama u centrima nekoliko hrvatskih gradova, a ovo bi im bio prvi projekt u Splitu.
Koji su zapravo kupili jer se razvijao još od daleke 1996. godine. Njime se bavilo najmanje pet bivših gradonačelnika, sklopljeno je najmanje dvanaest ugovora i aneksa, lokacijska dozvola izdana je jednom i mijenjana osam puta - deveti zahtjev upravo je nedavno podnesen - a i sami Austrijanci peti su investitori u nizu.
Na terenu u užem centru grada u međuvremenu se nije događalo gotovo ništa: nekadašnje parkiralište je razrovano i ograđeno, zaraslo u korov i uskoro je postalo sramota. Jedini oku ugodan prizor u prašnjavom i blatnjavom kaosu, barem do ovog tjedna, bila je sada već pokojna pelegrinka.
Prije točno 27 godina Grad Split odlučio je s privatnom tvrtkom pokrenuti projekt gradnje garažno-poslovno-stambenog kompleksa, kojemu je primarni cilj bio riješiti problem parkiranja u ovom dijelu grada. Kako su se već tada pojavili problemi s kupcima (budućih) prostora i bivšim vlasnicima nacionaliziranog zemljišta, 2003. godine Grad u potpunosti prodaje svoje pravo građenja za - koliko se može razabrati iz dokumentacije - iznos od 1,38 milijuna eura.
Projekt potom prelazi iz ruke u ruku, između ostalog se tu pojavljuju osuđenik za gospodarski kriminal Siniša Škaro, a potom i Todorićev Agrokor. U međuvremenu se potpisuju razni ugovori i sporazumi, na zemljište i pravo građenja stavlja se hipoteka od gotovo 50 milijuna eura, razne tvrtke odlaze u predstečaj i stečaj, mijenjaju se projekti i dozvole sve do konačne verzije iz 2015. godine, u doba gradonačelnika Ive Baldasara.
On tada potpisuje i nejasan sporazum s tadašnjim investitorima po kojemu 'najmanje trećina buduće garaže' mora biti dostupna za korištenje po satu, a ostatak uz pretplate građanima i tvrtkama - ali po cijeni koja 'ne smije biti iznimno viša ili iznimno niža' u odnosu na cijene javnih garaža i parkirališta u ovoj zoni.
Veliki objekt na početku Vukovarske ulice u tom trenutku trebao je imati garažu na pet etaža s 564 parkirališna mjesta, 22 poslovna prostora te 118 'turističkih apartmana'. Investitori prijavljuju početak izgradnje, vjerojatno iz formalnih razloga, kako ne bi izgubili dozvolu i kako im ne bi isteklo davno kupljeno pravo građenja na gradskom zemljištu, no od tada se ponovno malo što događa.
Izuzev sastanaka koje su imali s prethodnim dogradonačelnikom Ninom Velom, zamjenikom Andre Krstulovića Opare na samom kraju njihovog mandata. Ali i s Puljkom i njegovim suradnicima neposredno nakon što su preuzeli dužnost.
Austrijanci su se, čini se, napokon aktivirali: najavili su početak radova, od gradskih službi zatražili dozvolu za postavljanje ograda oko gradilišta i korištenje javnih površina - što im je i odobreno - ali i dozvolu za obavljanje radova tijekom turističke sezone od lipnja do rujna. To ipak nije prošlo jer se usprotivio vijećnik blizak vladajućoj koaliciji Davor Matijević (SDP), prema kojemu je Puljak imao bijesni ispad. Još uvijek nije jasno je li ga uznemirio izraz neposluha ovog SDP-ovca ili mu je osobno stalo do ovog projekta.
Matijević je na idućoj sjednici zatražio raspravu o Small Mallu, no odbijen je, pa su se započeli prikupljati potpisi za posebnu, tematsku sjednicu. Ona će se održati u petak, posljednjeg dana roka - simbolično, dan nakon što zbog ljetne zabrane radovi na gradilištu ionako moraju utihnuti.
Sami investitori se u međuvremenu gotovo nisu ni oglasili, što je izazvao revolt u splitskoj javnosti, pa i u stručnim krugovima: Društvo arhitekata Splita pozvalo je na veću transparentnost i otvoreniju komunikaciju, kao i na javnu prezentaciju projekta. Popodnevno pilanje bogatog stabla samo je simbolično dodalo ulje na vatru. Neslužbeno se ipak može doznati da je austrijska tvrtka angažirala cijenjeni arhitektonski studio 3LHD i da će uskoro predstaviti svoje planove.
Razlog oklijevanja vjerojatno je činjenica da su prije dva mjeseca podnijeli novi zahtjev za izmjenom lokacijske dozvole, odnosno da se projekt još uvijek mijenja: sada bi na ovom mjestu uz garažu jednakog kapaciteta trebalo niknuti upola manje poslovnih prostora i hotel od 72 smještajne jedinice, a kompleks bi ukupno trebao imati oko pet tisuća kvadrata manje. Odgovor na pitanje zašto su započeli s radovima zapravo je jednostavan: ako im se ne odobre izmjene dozvole, poručili su, gradit će po staroj - odnosno veći objekt, više poslovnih prostora i 'apartmane' (vjerojatnije stanove) umjesto hotela.
Gradonačelnika Puljka u srijedu smo upitali za komentar ovog slučaja, pa nam je odgovorio da smatra da se radi o vrijednom projektu, prije svega zbog planirane goleme garaže u centru Splita. No tvrdi i da njegova administracija de facto ništa ne može promijeniti zbog dozvola izdanih za vrijeme više njegovih prethodnika - a tražene najnovije izmjene dozvole, kaže, ne odobrava on osobno, nego na tome autonomno rade stručne službe.
Da se njega pita, 'a ne pita', na ovoj lokaciji gradio bi garažu i ništa više.
Kompleksnu temu splitskog Small Malla u prethodnih mjesec dana, kao pripremu za sjednicu Gradskog vijeća, pokušalo je raspetljati više gradskih stručnih službi - u prilogu ovog teksta donosimo jedan od sažetaka - no po neslužbenim informacijama, ni one same nisu sigurne jesu li pohvatale sve detalje.
To će u petak pokušati učiniti Gradsko vijeće, makar je iluzorno očekivati konkretan rezultat: već danima se ne uspijeva utvrditi tko je kriv za rušenje jednog stabla i je li se to moglo spriječiti, a rasvjetljavanje 27 godina starog projekta ipak je nešto kompleksniji zadatak od toga.