IZ PERSPEKTIVE STRANOG ULAGAČA

Što je sve pridonijelo idiličnoj hrvatsko-njemačkoj priči iz Male Subotice

24.04.2016 u 08:02

Bionic
Reading

Dok gotovo cijeli svijet proizvodi i kupuje u Kini, mi uspijevamo kineskim vatrogascima u Hong Kongu prodati našu obuću koju proizvodimo u Hrvatskoj, odnosno ovdje u Međimurju, i na to smo jako ponosni, kaže nam Markus Lins, prokurist malosubotičke tvrtke Haix obuća koje posluje u sklopu njemačke Haix grupe, jednog od najvećih europskih proizvođača obuće za profesionalnu namjenu koji je prvi odlučio preseliti svu svoju proizvodnju u Europu, i to u Malu Suboticu kod Čakovca

Iz poslovnih prostora Haix obuće u malosubotičkoj poslovnoj zoni, koji su nedavno prošireni za dva pogona, dnevno izlazi 4500 pari obuće, i to svakog radnog dana.

'Danas je oko 90 posto obućarske proizvodnje u Aziji. Donedavno smo i mi imali mali dio proizvodnje u Vijetnamu, uglavnom sportske obuće jer teško bilo naći dobavljače i tehnologiju za njihovu proizvodnju u Europi kada smo prije tri godine krenuli s tim programom. Naime, vodeće marke sportske obuće poput Adidasa i Pume još su 70-ih i 80-ih godina preselile svoju proizvodnju u Aziju, a time je otišla i tehnologija proizvodnje. Međutim, usporedno s proizvodnjom koju smo prije tri godine pokrenuli u Vijetnamu, počeli smo s našim dobavljačima i odjelom za razvoj raditi na rješenjima kako vratiti proizvodnju u Europu. Zahvaljujući tome, lani smo tu počeli spajati karakteristike sportske obuće, koja je lagana i elastična, s obilježjima profesionalne obuće koja je čvrsta i sigurna. Tako su nastali modeli Black Eagle Safety, a ove godine krećemo sa serijom Black Eagle Europe i tako je Vijetnam za nas danas završena priča', objašnjava Markus Lins

Upozorava da sve obućarske marke, kojima je jako važna kvaliteta, rade na tome da vrate proizvodnju u Europu, pa je tako i Adidas svoju Speed Factory izgradio u Njemačkoj, odnosno u Ansbachu

'Naravno da je proizvodnja u Europi, odnosno Hrvatskoj, skuplja nego u Vijetnamu i Aziji. Unatoč tome, može se zaraditi ako proizvodite kvalitetnu obuću za koju morate imati stručne, ali i motivirane zaposlenike, zahvaljujući kojima proizvodite bolje nego da ste u Aziji. Svugdje u svijetu, ne samo u Europi, porasla je potražnja za kvalitetnom obućom, iako mnogi i dalje kupuju obuću za pola godine nakon čega je moraju baciti. Međutim, sve je više onih koji kupuju obuću za dulje razdoblje, a svijest o važnosti kvalitete osobito je izrađena kod djelatnika različitih specijalnih zanimanja, kao što su policija, vatrogasci, vojska, lovci i šumari. Britanski vojnici, zatim njemački i francuski, pa mađarski i skandinavski, a djelomice i vojska Ujedinjenih Arapskih Emirata, danas nose našu obuću iz Međimurja, kao i niz drugih specijalnih organizacija koje shvaćaju važnost kvalitetne profesionalne obuće', veli prokurist Haix obuće.

Kada bi proizvodili nekvalitetnu i jeftinu obuću, dodaje, sigurno ne bi proizvodili u Međimurju, odnosno Njemačkoj gdje i dalje imaju svoje pogone.

'Htjeli smo rasti u Mainburgu gdje je sjedište naše grupe, ali to više nije bilo moguće. Nismo više imali stručnih ljudi. No, u Hrvatskoj, osobito ovom sjevernom dijelu, odnosno Međimurju, još ima puno stručnih ljudi i obućarskih pogona jer postoji bogata povijest kožarske i obućarske industrije. To nam je pomoglo kod pokretanja proizvodnje koju smo u Međimurju najprije počeli u pogonima partnerske tvrtke, a tek zatim smo krenuli s gradnjom vlastite tvornice', priča Lins objašnjavajući kako se Haix odlučio za ulaganje u Hrvatsku, a ne neku drugu zemlju.

Iako se može danas čuti da ozračje za ulagaču u Hrvatskoj nije dobro, to se ne bi moglo reći na temelju iskustva koje imaju u Haix obući čiji su pogoni s godinama prošireni na više od 15 tisuća kvadrata.

'Mi smo jako zadovoljni s odnosom prema investitorima u Međimurju i kao članovi Njemačko-hrvatske industrijske i trgovinske komore voljeli bismo da je tako u cijeloj Hrvatskoj. Zadovoljno smo ne samo zato što smo građevinsku dozvolu i druge dokumente dobili jako brzo ili u rekordnom roku koji je bio kraći nego bi bio u Njemačkoj, nego i zbog toga što se u svakom pogledu osjećamo dobrodošlim, ali to ne znači da se prema nama na bilo koji način posebno odnosi niti mi to želimo. No, kao strani ulagač trebate potporu kako biste se snašli u državnim i lokalnim propisima, a to smo uspjeli vrlo brzo upravo zahvaljujući našem timu koji su činili arhitekti i projektanti iz Međimurja, a naišli smo i na razumijevanje lokalnih političara. Uz sve to, mentalitet u ovom dijelu Hrvatske je kao i u ostalom dijelu Europe gdje se govori njemački', naglašava prokurist Haix obuće koji kao glavnu otežavajuću okolnost vidi u manjku obućara jer je njihovo školovanje gotovo zamrlo.


Što u gradnju pogona, što u opremu, Haix je dosad uložio oko 20 milijuna eura u Međimurje, odnosno u poslovnu zonu u Maloj Subotici gdje radi više od 750 ljudi. No, tu ne staju.

'To nije konačan broj jer i dalje zapošljavamo. Tako ovih dana trebamo više radnika za montažu donjišta. Naši ciljevi su veliki i na njima rastemo. Planiramo do 2020. godine proizvoditi od osam do devet tisuća pari obuće dnevno, a sadašnji prihod od 100 milijuna eura na 150 milijuna eura. Naši planovi oslanjaju se na situaciju na tržištu gdje nam našu obuću čak znaju trgati iz ruku, što osobito dolazi do izražaja na sajmovima profesionalne obuće, kao što je ona za vatrogasce', naglašava Lins napominjući da su i sirovine za obuću dijelom iz Hrvatske odakle je i jedan od dva njihova glavna dobavljača kože, a uz njega tu je i niz drugih manjih dobavljača, što je također prednost.

Uz Europu i SAD, gdje imaju svoju podružnicu, Haixova obuća se sve više kupuje i u azijskim zemljama, pa se tako danas nosi i u Japanu, Maleziji,Tajlandu…

'Sve više je onih koji žele kvalitetu, a nje nema bez zadovoljnih ljudi, stalnih inovacija i ulaganja. Haix je tvrtke u obiteljskom vlasništvu, što znači da može samostalno donositi odluke bez da joj dioničari stalo dišu za vratom. Nadalje, naš vlasnik ne kupuje novi Porsche ili tome slično, već radije novi stroj za proizvodnju. Tako smo sada kupili stroj za 600 tisuća eura kojeg trenutačno ne možemo u cijelosti ni iskoristiti, ali imamo sve potrebno za povećanje proizvodnje idućih nekoliko godina. To se radi jer je vlasnik odrastao uz ovo poduzeće koje je kao njegovo dijete i životno djelo. Kada nemate pritisak dioničara koji žele stalno veću dividendu, možete donositi dugoročne odluke', kaže Lins.

Haix jako pazi na odnos prema zaposlenicima i da im bude dobro, pa tako osigurava besplatno voće i primjerene radne uvjete, pa i besplatne tečajeve njemačkog jezika koji su obvezni za vodeće ljude.
A naglašavaju i da su plaće, koje su ipak glavni pokazatelj odnosa prema zaposlenima, veće su od prosjeka u branši.

Kod nas ako se netko zaposli ne znači da će na tom radnom mjestu biti cijeli život. Često raspisujemo interne natječaje za vodeće pozicije, majstore, nadmajstore i voditelje koje nastojimo dobiti u vlastitom poduzeću. Tako i obućari mogu imati karijeru. Bio sam tri godine u Kini i ako tamošnje prilike usporedim s ovdašnjim, mogu reći da se u Europi više cijene ljudi. Razumljivo, jer kvaliteta proizvoda ovisi o zadovoljstvu zaposlenika koje ne može u većini azijskih zemalja biti visoka kao ovdje s obzirom na uvjete rada i plaće, šestodnevni radni tjedan i rad bez godišnjeg odmora ili s vrlo malo. Takav djelatnik neće biti motiviran da ukaže na greške ili predloži inovacije ili poboljšanja koje mi posebno vrednujemo svakom zaposleniku ovisno o tome koliko nam znače. Bez toga nema inovacijskog duha koji je iznimno važan', upozorava Lins koji dijelom živi u Austriji, a dijelom u Međimurju gdje njegov stariji sin ide u vrtić i uči hrvatski.