Nakon što je Hrvatska obrtnička komora (HOK) jučer priopćila da je s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture postignula kompromis kojim se omogućava korištenje elektroničkih aplikacija kao taksimetra, spomenuto je ministarstvo u javno savjetovanje pustilo izmjene pravilnika kojima se to regulira. No čini se da postignutim dogovorom dio taksista nije baš najzadovoljniji
Podsjetimo, Ministarstvu takve aplikacije isprva nisu bile prihvatljive, a kako 90 posto članova HOK-a pruža taksi usluge koristeći elektroničku aplikaciju kao taksimetar, zatražen je sastanak na kojem je postignuto spomenuto kompromisno rješenje, prema kojem je omogućen nastavak korištenja elektroničke aplikacije kao taksimetra uz uvjet isticanja najviše tarife i najviše cijene usporedive vožnje od pet kilometara i 15 minuta.
Natpisi na lijevim i desnim vratima
No ono što nije riješeno je visina slova od 30 milimetara za natpise najviše tarife i najviše cijene usporedive vožnje, a koje moraju biti istaknute na bočnim vratima vozila. Taksisti su tražili da se veličina fonta, koja je uvedena izmjenama pravilnika još u prosincu, smanji i uvede korištenje QR kodova.
U tom dijelu kompromis nije postignut i prema izmjenama pravilnika, koji je sada u javnom savjetovanju - ako taksist ima taksimetar, na lijevim i desnim bočnim vratima mora imati i oznaku spomenute veličine s natpisom na hrvatskom i engleskom jeziku 'NAJVIŠA TARIFA KOJA MOŽE BITI NAPLAĆENA U OVOM VOZILU'. Osim toga, moraju biti istaknuti svi elementi najskuplje tarife cjenika (cijena po kilometru te cijena starta i po minuti vožnje ako se naplaćuju), pri čemu se najskupljom tarifom smatra ona koja daje najvišu cijenu za vožnju duljine pet kilometara i trajanja 15 minuta. Također mora stajati natpis na hrvatskom i engleskom jeziku 'NAJVIŠA CIJENA USPOREDIVE VOŽNJE OD 5 KILOMETARA I 15 MINUTA'.
Upravo zbog toga taksisti negoduju u komentarima u javnom savjetovanju.
Natpisi su besmisleni
Kristijan Knežević tako piše da će auto izgledati nakaradno te da toga nema nigdje u svijetu. Nenad Zelić je naveo da mu je intencija jasna, ali da se ne smije dozvoliti da u današnje digitalno doba taksiji izgledaju kao 'krnje'. Bojan Biankini također smatra da su natpisi na bočnim vratima totalno besmisleni.
'Unosom rute u taksimetar on po zadanoj tarifi prijevoznika sam izbaci minimalnu i maksimalnu cijenu koja može biti za tu rutu i putnik jasno vidi i rutu i raspon cijene, tako da bi se ova odluka trebala odnositi samo na taksi vozila koja koriste klasični taksimetar', napisao je. Dodao je da taksiranje nije deficitarno zanimanje te da bi zapošljavanje stranih radnika na tim poslovima trebalo biti zabranjeno i uvjet bi trebao biti minimalno poznavanje hrvatskog jezika.
Branimir Lozo podržava sve odluke koje dovode do veće transparentnosti u prijevozu taksijem i štite korisnike, ali smatra da 'u moderno doba, u kojem u većini ugostiteljskih objekata postoje cjenici koji su dostupni samo u digitalnom obliku, ova odluka još više gubi smisao'.
Veličina fonta je apsurdna
Rok Jakus, predstavnik taksista iz udruge Glas poduzetnika, smatra da je obljepljivanje vozila neprihvatljivo 'jer time se narušava i GDPR i to svatko može slikati i staviti na društvene mreže, gdje će se ljudi izrugivati'. Smatra da treba napraviti ograničenje cijena po kilometru i definirati koliko može iznositi najviša i najniža cijena po kilometru. Vlaho Đevoić pak traži da se iz pravilnika briše odredba o postavljanju oznaka na bočne strane vozila kao obavezna i ostavi kao opcionalna mogućnost.
Kristian Režić, magistar industrijskog inženjerstva, mišljenja je da je veličina fonta od tri centimetra apsurdna te da automobili tako gube na vrijednosti, a vizualni dojam – koji je izuzetno važan za gosta – biva narušen. Stoga je predložio da se visina natpisa smanji na centimetar, do najviše 1,5 centimetara, ali i da se u zakon ugradi i maksimalna dopuštena cijena vožnje.