Kaos u prvim danima uvođenja eura kao službene valute i dramatična poskupljenja koja su izazvala burnu reakciju javnosti - a potom i oštre riječi iz Vlade praćene 'ponudom koja se ne može odbiti' trgovcima od kojih se očekuje vraćanje cijena na razinu od 31. prosinca - kratkoročne su okolnosti koje će se vrlo brzo normalizirati. Ali i dovesti do povećanja plaća, smatra politički analitičar i komunikacijski stručnjak Jerko Trogrlić
'U logističkom smislu vjerojatno nitko nije očekivao da će se posao obaviti bolje nego što se obavio: konverzija je provedena bez dramatičnih problema i poteškoća i ispit na toj razini je položen', kaže Trogrlić za tportal.
'Što se tiče povećanja cijena, tu se definitivno dogodio lov u mutnom i jasno je da je, uz standardna poskupljenja te ona potaknuta inflacijom, ovaj treći krug izazvao bijes javnosti. No dugoročno ne vjerujem da će biti problema s trgovačkim centrima jer će tržište samo regulirati odnose, a ni ljudi nisu glupi kupovati na mjestima gdje im deru kožu. Ono što je trajno poskupilo jesu razne usluge - od čišćenja, preko frizure do mehaničara - no to nije neobično. Dapače, očekivalo se jer su takve usluge u zemljama poput Slovenije ili Austrije uvijek bile skuplje', dodaje Trogrlić.
A cijeli taj proces, kaže, neminovno će dovesti do povećanja cijene rada, i to najprije obrtnicima. Za blagajnice u trgovačkim centrima nije uvjeren da će slijediti u dogledno vrijeme.
'Najave Vlade da će formirati 'crne liste', prijetnje raznim inspekcijama i očekivanja da će cijene biti vraćene na prijašnju razinu popularni su potezi, ali u stvarnosti predstavljaju opasnost. Svako zadiranje u slobodu tržišta jest opasnost. Vlada dakako nije mogla ne reagirati na činjenicu da su građani izuzetno iziritirani trenutnom situacijom i politički je vrlo oportuno reći 'doista' trgovačkim lancima. No dugoročno, u otvorenim ekonomijama naprosto nije moguće regulirati cijene na ovaj način - s naftom donekle, ali s toalet papirom to nikako nije održivo', slikovit je Trogrlić.
Vlada, objašnjava on, zasad zapravo tek reagira na podražaj i burnu reakciju javnosti.
'S druge strane, Hrvati su još jednom pokazali da koriste svaku priliku za stvaranje osobne koristi i da je, nažalost, u ovakvim prilikama teško računati na solidarnost. Trgovački lanci? Oni su možda zajednički uskladili svoje poteze i kada to napravi cijela jedna industrija, teško se nešto može učiniti', smatra ovaj komunikacijski stručnjak.
Po Trogrliću, tek slijedi prava borba trgovaca za svoje mušterije i naznaka za to jest reklama jednog lanca u kojoj je kampanja zasnovana na zaokruživanju cijena 'na niže', što znači da su prepoznali potencijal odlaska u ovom smjeru. Tek treba vidjeti hoće li i kada to iskoristiti do kraja.
'U konačnici, moglo se očekivati da će doći do poskupljenja i na to očito nismo bili spremni kao društvo, a ovog tjedna uslijedila je tek reakcija s prijetnjom kažnjavanja od strane države. nevladin sektor, marketinške kampanje a na koncu ni vlast nisu bili u stanju proizvesti učinkovite interaktivne alate koji bi u realnom vremenu prikazivali kretanje cijena i pustili tržište da samo odradi svoje. Dakle, pomoću kojih bi građani nagradili one koji nisu kršili kodeks i kaznili one koji su lovili u mutnom, kaže Trogrlić i ponovno slikovito opisuje što kakav učinak bi imale takve 'crne liste':
'One bi bile alat koji bi pomogao regulirati tržište. Pojednostavljeno, pomoću kojega bi građani prestali odlaziti kod nekog 'Štefa' koji je bezrazložno digao cijene, umjesto da istom tom Štefu sada Vlada zabranjuje poskupljenje', zaključuje Trogrlić.