michael berenbaum

Stručnjak za holokaust: Film o Jasenovcu bit će umjetničko stvaralaštvo, priča bez statistike i brojeva

18.06.2019 u 11:24

Bionic
Reading

Igrani film "Dara iz Jasenovca“, čije snimanje počinje u rujnu ove godine, bit će priča, bez statistike i brojeva, umjetničko stvaralaštvo kroz koje se može razumjeti šta se dogodilo u Jasenovcu, izjavio je u utorak stručni konzultant filmske ekipe, američki znanstvenik i stručnjak za holokaust Michael Berenbaum

Najavljujući prvi igrani film o Jasenovcu, u režiji Predraga Antonijevića, po scenariju Nataše Drakulić, te uz potporu Vlade Srbije i Filmskog centra Srbije (FCS), Berenbaum je u intervjuu za Radio-televiziju Srbije (RTS) rekao kako želi postići da publika razumije prirodu svega što se događalo u Jasenovcu.

On je za RTS rekao da je "Jasenovac jedan od najmanje izučavanih logora smrti“, te da je "i najkompleksniji zbog mnogo različitih žrtava – Srba, Roma, Židova“.

„Od ovog filma – kao i od svakog drugog – može se očekivati da ispriča priču, bez statistike i brojeva, da prikaže život jedne do tri osobe s kojima se možete identificirati i kroz čije likove možete razumjeti što se dogodilo u Jasenovcu“, rekao je Berenbaum.

Objašnjvajući tko je djevojčica Dara, lik čije je ime u nazivu filma, Berenbaum kaže da je „Dara spoj više različite djece koja su prošla kroz to iskustvo“ i ima "jedinstvenu priču, koju gradi vrlo dobro kako se njezin karakter razvija“.

S obzirom na to da je prošlo skoro osam desetljeća od nastanka logora Jasenovca, Berenbaum na pitanje koliko će film s te distance „biti dokument, a koliko umjetnička sloboda“, kaže kako „film neće biti dokumentarni, već umjetničko stvaralaštvo koje prenosi iskustvo iz Jasenovca“.

„Razlog zbog kojeg radim na filmu jeste da natjeram publiku da razumije prirodu onoga što se dogodilo u Jasenovcu. Jednako je važno da ne napravimo fikciju od onoga što se tamo događalo - od okrutnosti, ubijanja, mučenja, smrti“, rekao je Berenbaum za RTS.

Na konstataciju da je Jasenovac i dalje tema prijepora Srbije i Hrvatske te da o broju žrtava nema suglasnosti, Berenbaum na pitanje hoće li film približiti ili udaljiti stajališta dviju strana ističe da je to posljedica činjenice da „Jasenovac nije proučavan kao drugi logori" i činjenice da "postoji politizacija povjesti, jer su podjele i dalje stvarne, opstaje spor o brojevima koji su išli gore i dolje u posljednjih 70- 75 godina“.

On kaže kako je „konsenzus koji imaju povjesničari poznat“, ali da film koji pripremaju „nije priča o brojevima“.

Staljin je jednom rekao da je smrt milijuna ljudi statistika, a on je ubio milijune ljudi. Smrt jedne osobe - naročito djeteta - je tragedija i svi se mogu identificirati s djetetom, svi razumiju ranjivost djeteta i ispričati priču kroz iskustvo djevojčice je snažno“, objašnjava svoje stajalište Berenbaum.

„Povijest je pokazala kako podijeliti Srbe i Hrvate. Možda će film, njegova priča, moći da ih učini manje razdvojenima, možda čak i malo bližima“, ocijenio je Michael Berenabum.

Berenbaum je američki znanstvenik, profesor, rabin, pisac i reditalj, specijaliziran za proučavanje holokausta. Bio je zamjenik direktora predsjedničkog povjerenstva za holokaust (1979–1980), direktor projekta Memorijalnog muzeja holokausta (USHMM) (1988–1993), te direktor Instituta USHMM-a za istraživanje holokausta (1993–1997).