BROD U RASPADU

Tragom objave koja je zgrozila javnost, otkrivamo: Sramotu kojom se pacijenti prevoze s Brača u Split plaćamo milijun kuna godišnje!

30.09.2021 u 13:56

Bionic
Reading

Hitni pacijenti s otoka Brača u Split prevoze se gliserom čije su fotografije zgrozile javnost: radi se o brodu koji je u gotovo potpunom raspadu, tehnički neispravan, opasan za posadu, putnike i druge brodove koji mu se nađu na putu. Nema lera, navigacije, pa čak ni najobičnijih brisača. Upravo ovog tjedna ponovno nije bio u stanju isploviti, pa se starijeg pacijenta najprije moralo prevesti do 30 kilometara udaljenog bračkog aerodroma, gdje je po njega došao helikopter

Ovakvu uslugu, kako otkriva tportal, hrvatski porezni obveznici privatnoj tvrtki plaćaju više od milijun kuna godišnje. Svake godine, godinama.

Fotografije broda u javnost je pustila gradonačelnica Supetra Ivana Marković, koja je opisala događaj od ove srijede:

'Danas unesrećenik iz Supetra nije imao 'čast' da se preveze ovim suvremenim prijevoznim sredstvom radi nemogućnosti prijevoza te je iz Supetra odvezen na 30 kilometara udaljen brački aerodrom da bi ga se helikopterom prevezlo u Split. To se zove zlatni sat, štednja goriva i resursa! Zahtijevamo ispravan i pristojan gliser za prijevoz bolesnika, medicinskog osoblja i posade te da nadležne inspekcije pregledaju da li plovilo zadovoljava tehničke uvjete', poručila je između ostalog Marković.

Apelirala je na konačno uspostavljanje hitne helikopterske medicinske službe i adekvatan prijevoz putnika, bilo gliserom ili helikopterom, posebno na otocima koji gube doktore i kilometrima ili miljama su udaljeni od bolnica.

Marković je objavila i poruku na WhatsAppu, koju je po svemu sudeći skiper broda uputio liječniku:

'Doktore, brod je u očajnom stanju, molim vas da nazovete 'ove' u Split i kažete im to. Ja ovakav brod neću vozit, pa lipo dobija otkaz, ovo je nedopustivo za vas kao doktora i mene kao skipera. Dogodit će se zlo, a na kraju ću ja odgovarati. Molim vas da me zaštitite', stoji u ovoj poruci.

Supetarska gradonačelnica za tportal otkriva da je još od ovog ljeta reagirala prema županijskim vlastima i tražila objašnjenja. Na sjednici Županijske skupštine jednom od vijećnika odgovoreno je da je hitni prijevoz s Brača dan u koncesiju privatnoj tvrtki i da se u ovom slučaju zapravo radi o 'zamjenskom brodu', umjesto onoga koji je na remontu i privremeno je izvan funkcije.

'Zanimljivo je da se brod namijenjen ovoj usluzi nalazi na remontu usred ljeta, i to punih četiri mjeseca. Ove fotografije su slika pravog stanja brige za zdravstvo na hrvatskim otocima', kazala je Marković za tportal.

Ona podsjeća na to da je država još prije dvije godine navodno ugovorila gradnju pet brodica upravo za hitni prijevoz pacijenata s otoka na kopno, no do danas nije jasno u kojoj fazi se nalazi taj projekt. Upravo s Brača proteklih mjeseci stizali su alarmi zbog zabrinjavajućeg pada razine zdravstvenih usluga: veliki otok ostaje bez ginekologa i bez pedijatra, pa su tisuće ljudi prisiljeni putovati u Split.

Ako do njega uopće uspiju doći, uzevši u obzir stanje broda namijenjenog hitnim pacijentima.

'Apeliram na državni vrh da se omogući normalan prijevoz pacijenata, ali i da se napravi strategija zadržavanja liječnika. Za pet godina naprosto nećemo imati nikoga da nas liječi', kaže Marković.

'Sve ovo izgleda mi kao namještaljka'

Tportal je kontaktirao sa skiperom koji je bio angažiran na brodu za hitni prijevoz, starom preko trideset godina, čije je stanje zgrozilo javnost. On zasad odbija komentirati slučaj, po svemu sudeći u strahu od gubitka posla.

Neslužbeno se može doznati da je i 'originalni' brod namijenjen ovoj svrsi u neveselom stanju, često se kvario. Bila mu je pukla osovina, zabilježen je prodor mora, reagirali su čak i - vatrogasci. Bili su se zapalili i brisači, motor nije moguće ugasiti ključem nego tek pristupom u donji brodski prostor.

Koncesionar za ovu uslugu naziva se Konrad Trade. Radi se o tvrtki u vlasništvu Konrada Končana, s kojim je tportal kontaktirao. Iznenađen je medijskim interesom.

'Ovaj zamjenski brod taman je odradio svoje, u subotu se vraća glavni brod. Sve ovo izgleda mi kao namještaljka', kazao nam je Končan.

Upitali smo ga i u kakvom je stanju taj glavni brod.

'Sličan je onima koje je koristila policija, savršen je, ali plovio je tri godine i treba to održavati. Da, imali smo veliki problem s njime i zato je proveo par mjeseci na popravku, evo taman je sređen', dodaje vlasnik ove tvrtke. Upitali smo ga koliko kao koncesionar zarađuje na pružanju ove usluge, pa je odbio odgovoriti.

Unosni ugovori

Podatke smo ipak pronašli. Na natječaj koji je u kolovozu 2018. godine zaključio Zavod za hitnu medicinu Splitsko-dalmatinske županije pristigla je tek ponuda njegove tvrtke. Cijena je bila iznad procijenjenih 900 tisuća kuna: točno 1.099.687,50 kuna. Prethodno je Konrad Trade dva mjeseca obavljao prijevoz pacijenata putem 'izvanredne nabave' i za cijenu od 244.375 kuna.

Iduće, 2019. godine Končanova tvrtka ponovno je bila jedina i ponovno je ponudila isti iznos: 1.099.687,50 kuna. Opet je dobila koncesiju.

Dom zdravlja u Supetru
  • Dom zdravlja u Supetru
  • Dom zdravlja u Supetru
  • Dom zdravlja u Supetru
Dom zdravlja u Supetru Izvor: Pixsell / Autor: Miranda Cikotic/PIXSELL

Za 2020. godinu Zavod za hitnu medicinu nabavu je procijenio na nešto niži iznos, 860.800 kuna, ali Konrad Trade kao jedini ponuđač zatražio je nešto više novca: 1.075.250 kuna. Dobio je koncesiju.

Na koncu, sredinom kolovoza ove godine - kada je između Brača i Splita već dulje vrijeme prometovao raspadnuti gliser - raspisuje se novi natječaj za usluge prijevoza. Ovaj put u igri se pojavljuje još jedna tvrtka iz Splita, no sa znatno većim iznosom, pa koncesiju iznova dobiva Končan. Cijena: 1.148.562 kune.

Za objašnjenje problema oko prijevoza pacijenata s Brača u Split, cijene ovih usluga i nadzor koji se provodi nad koncesionarom tportal je pokušao kontaktirati s ravnateljem Zavoda za hitnu medicinu Splitsko-dalmatinske županije Leom Luetićem. Nije bio dostupan.