Tri mosta u zapadnom dijelu Zagreba desetljećima su u planovima, ali nikako da se realiziraju. Uoči rasprave o izmjenema GUP-a gradonačelnik Tomislav Tomašević najavio je da će metropola do 2031. dobiti ni manje ni više - nego tri
'Gradonačelnik Tomislav Tomašević u drugom mandatu planira izgraditi dva nova mosta na zapadu Zagreba'. Vijest objavljenu prije nekoliko dana na stranicama Grada, povodom početka javne rasprave o izmjenama i dopunama zagrebačkog Generalnog urbanističkog plana (GUP), koja traje do 12. srpnja, dio javnosti dočekao je s podsmijehom, dio s oduševljenjem, a treći pak s nevjericom.
Prvi jer smatraju da se rad o još jednom PR potezu u predizbornoj godini i da Tomašević neće ni dobiti novi mandat, drugi jer drže da je, nakon četrdesetak godina otkako su ucrtani mostovi u GUP-ovima, krajnje vrijeme za njihovu realizaciju i treći koji su ostali šokirani kada su shvatili da bi im spojne prometnice trebale proći pod prozorom.
Podsjetimo, Grad je u objavi naveo kako se očekuje da bi Istočni Jarunski most trebao biti gotov do kraja 2027. godine, a Zapadni Jarunski do kraja 2028. Spomenut je i most na Savskoj Opatovini, koji bi se trebao izgraditi do 2031. godine, ali s obzirom na to da ta godina već izlazi izvan drugog mandata, nije navedeno da bi ga završila trenutna gradska vlast.
Zapadni Jarunski most uzburkao duhove
Nema sumnje da će se najveće polemike oko mostova u javnoj raspravi oko GUP-a izazvati Zapadni Jarunski most, odnosno trasa prometnice koje vode do njega. Naime, iako se bivša vlast spominjala da će trasu dislocirati na Petrovaradinsku ulicu, a nova da će ga dislocirati zapadnije od originalne trase uz zapadnu stranu Aleje Matije Ljubeka i škole u Kuzminečkoj, pa Horvaćanske i dalje uz niz stambenih zgrada do Zagrebačke kod Sky Officea, i ta je ideja, čini se, pala u vodu.
U raspravi je orginalana trasa jer Petrovaradinska se zbog izgrađenosti i velikog broja nekretnina koje bi trebalo otkupiti čini kao nemoguća misija. Na južnoj strani most bi kad pređe Savu prolazio zapadno od nikad završene Sveučilišne bolnice i spajao se na Jadransku aveniju.
Prolazak ceste i tramvajske pruge po društvenim mrežama ponovno je dignuo na noge stanovnike Vrbja i Vrbana koji smatraju da će im ona pokvariti kvalitetu života, da će zapadni dio jezera biti izložen velikoj buci, ali najveći strah je čini se da bi ona mogla srušiti cijenu ionako precijenjenih stambenih kvadrata. Jer mir jezera narušila bi škripa s tračnica i buka automobila.
U Gradu tvrde kako je ovaj most strateški bitan za uspostavljanje tramvajske mreže do buduće Nacionalne dječje bolnice u Blatu te kako bi značajno unaprijedio prometnu povezanost cijelog zapadnog dijela grada. Podsjetimo, za most je proveden natječaj na kojem je još 2007. godine pobijedio rad Jure Radića, Alexa Kindija i Ane Mandić u suradnji sa Studijem BF.
Prije nešto više od godinu dana Luka Korlaet, zamjenik gradonačelnika, kazao je kako 'most prolazi blizu jezera, 40 metara je širok, ima dva traka te kolnik za tramvaj'. Zbog svega toga naveo je da 'žele promisliti trasu i profil te su naručili smo prometnu studiju koja će pokazati tko su korisnici tog mosta'. U Gradu su uvjereni da, s obzirom na to da projekt mosta postoji, ali i status imovinsko-pravnih odnosa, mogu most pustiti u promet do kraja 2028. godine.
Istočni pješačko-biciklistički
Premda se prije više od desetljeća spominjao kao cestovni most, o Istočnom Jarunskom mostu se još od 2013. govori kao o pješačko-biciklističkom. Tomašević je u svojoj objavi naveo kako će ovim izmjenama GUP-a to i napraviti, ali i da je za njega potrebno napraviti arhitektonsko-urbanistički natječaj te da je uz rješavanje imovinsko-pravnih odnosa planirani rok izgradnje mosta kraj 2027. godine.
Spojna cesta na most bi na jugu izlazila tik do podvožnjaka na Laništu, odnosno sjeveroistočnom rotoru kod Arene, dok bi se sa sjeverne stane njemu prilazilo iz Jarunske ulice u blizini križanja s Gredicama cestom koju tek treba izgraditi.
Treća (ne)sreća
Zadani rokovi, kada se sve sagleda, čine se, i da Tomašević ostane na vlasti, u najmanju ruku vrlo optimistični kada se zna koliko traju imovinsko-pravne procedure i javne nabave za ovako velike i zahtjevne projekte.
I dok optimizam vlada za ova dva mosta, oko trećeg, koji bi s Jadranske avenije iza Golf & Country kluba vodio preko Savske Opatovine na Ljubljansku aveniju i dalje prema Stenjevcu sa zapadne strane City Centra West, i u Gradu priznaju da je situacija najkompliciranija s imovinsko-pravne strane. Rok koji je postavljen je 2031., ali dočekaju li Zagrepčani dotad istočni i zapadni jarunski, moći će biti zadovoljni.